Svenska what ifs
-
Re: Den officiella OmTänks tråden! What if Sweden
Som jag skrev på Facebook: Hade denna modifiering införts hade vi fått döpa om flygplanstypen till J 29 Brugden! Googla, så förstår ni varför
-
Fanns ju även en tvåsitsig SK 29 (side by side) som projekt. Men den lämnade aldrig ritbordsstadiet. Vill minnas att det finns en ritning på den i SFF:s Tunnan-bok.
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Ja det finns en teckning på SBS-utförandet och även en tandemsits nämns (borde komma ihåg om det är en teckning även på den men det är så länge sedan, hela 12 timmar sedan, som jag läste om just detta i nämnda bok....)Sten Ekedahl skrev:Fanns ju även en tvåsitsig SK 29 (side by side) som projekt. Men den lämnade aldrig ritbordsstadiet. Vill minnas att det finns en ritning på den i SFF:s Tunnan-bok.
Stellan Schroeder Englund
-
Stellan, du vet väl att det finns en annan uttolkning av förkortningen SBS ? Den kanske också har med flyg attStellan skrev:Ja det finns en teckning på SBS-utförandet och även en tandemsits nämns (borde komma ihåg om det är en teckning även på den men det är så länge sedan, hela 12 timmar sedan, som jag läste om just detta i nämnda bok....)Sten Ekedahl skrev:Fanns ju även en tvåsitsig SK 29 (side by side) som projekt. Men den lämnade aldrig ritbordsstadiet. Vill minnas att det finns en ritning på den i SFF:s Tunnan-bok.
göra men SBS är tillämpligt i många sammanhang

tjo
Robin, skitbakomspakarna kan hittas på många områden, helt korrekt 

Stellan Schroeder Englund
-
Det roligaste är väl reg.-skyltar på bilar som har bokstäverna 'SBS'
"Don't say I didn't warn you!"
När G Bush Jr höll på att ladda upp opinionen inför DS 2 'The Remake' så fotograferade jag en reg.-skylt med bokstäverna WMD

"Don't say I didn't warn you!"
När G Bush Jr höll på att ladda upp opinionen inför DS 2 'The Remake' så fotograferade jag en reg.-skylt med bokstäverna WMD

-
- Namn: Lars Befring
Varför Tunnan?
Jag har funderat en del på varför man skickade Tunnan till Kongo. Var inte Lansen betydligt vassare? eller var det så att A32:an hade lite för dåliga prestanda i varmt väder?

Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Tunnan var väl en vassare vackertväder-fighter än Lansen, och så var väl också Tunnan det flygplan man helst offrade några individer av, eftersom man hade många och de var på väg att bli omoderna.
Lansen, med sin radar och tvåmannabesättning var nog lite overkill helt enkelt, och gjorde mer nytta i vår beredskap. Tunnor hade man så man kunde gödsla med dem (dålig liknelse kanske med tanke på hur många man faktiskt tryckte ner i marken då det begav sig :-/ )
Lansen, med sin radar och tvåmannabesättning var nog lite overkill helt enkelt, och gjorde mer nytta i vår beredskap. Tunnor hade man så man kunde gödsla med dem (dålig liknelse kanske med tanke på hur många man faktiskt tryckte ner i marken då det begav sig :-/ )
A32 har inte några överdrivet vassa prestanda. och nere i afrika hade den nog blivit rätt motorsvag.
Flygvapenledningen hade läst Tintin i Kongo och bestämt sig för att Tunnan räckte bra…