På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Se mitt andra inlägg om att låta priset ge en indikation på energiåtgång. De centilitrar fartygsbränsle som modellen kostar vid sjötransport ingår i prismodellen 'CD-fodral'.
Om man handlar direkt från Asien med flygfrakt så kan man anta att i stort sett 80% av portot är flygbränsle, jämfört med daglig privatbilism så blir det inte många svenska landmil.
Jag som har promenadavstånd till arbete och dagis och i viss mån matinköp (alltså kör få km per år) kan alltså med gott samvete köpa en extra modell eller två
Och om man inte har tillräckligt med Klimaschmerz över plasten kan man dessutom lägga till vad resin, fotoets och svarvade metallpipor ger för miljöpåverkan. Eller färg- och limtillverkning, för den delen.
Det dröjer förmodligen inte länge innan någon börjar med avlatsbrevshandel även för modellbygge.
Personligen är jag övertygad om att vår hobby inte belastar miljön nämnvärt, så vi kan nog sova lugnt om nätterna. Däremot tror jag att frakterna från Asien kommer att bli avsevärt dyrare i framtiden till följd av ökade oljepriser. Men, det har ju egentligen inget med moral & etik att göra - även om det berör miljöfrågan. Kan man inte utgå från att PS till stora delar är återanvänd?
Visst har jag, och säkert många andra, undrar lite över fascinationen att bygga vapen, stridsflygplan etc. Människor har väl alltid en dragning till det mörka & farliga, känns det som. Vem är mest populär i Star Wars t ex? Luke Skywalker eller Darth Vader?
Det hade varit intressant att läsa ett reportage om någon/några av de större tillverkarna, "behind the scenes" så att säga.
Robin Nilsson skrev:Om man handlar direkt från Asien med flygfrakt så kan man anta att i stort sett 80% av portot är flygbränsle,
Jag bara undrar var du får det antagandet ifrån?
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Stefan Sjöberg skrev:Personligen är jag övertygad om att vår hobby inte belastar miljön nämnvärt, så vi kan nog sova lugnt om nätterna. Däremot tror jag att frakterna från Asien kommer att bli avsevärt dyrare i framtiden till följd av ökade oljepriser. Men, det har ju egentligen inget med moral & etik att göra - även om det berör miljöfrågan. Kan man inte utgå från att PS till stora delar är återanvänd?
Visst har jag, och säkert många andra, undrar lite över fascinationen att bygga vapen, stridsflygplan etc. Människor har väl alltid en dragning till det mörka & farliga, känns det som. Vem är mest populär i Star Wars t ex? Luke Skywalker eller Darth Vader?
Det hade varit intressant att läsa ett reportage om någon/några av de större tillverkarna, "behind the scenes" så att säga.
En policy att endast använda "återanvänd" plast för både modeller, spelfigurer och liknande kanske vore något i tider där "miljövänligt" är det stora insäljningsordet när det gäller konsumentprodukter? Att det sedan mest är fifflande med ISO-intyg och underleverantörer som lätt kan fuska gör kanske detsamma. Så länge vita, ängsliga människor från Solna anser sig kunna sova gott är det väl okej?
Jag tror också det är spänningen och nostaligi (hur många här som gjort lumpen på något pansarregemente har inte funderat på att bygga en Strv 103 eller underhållsfordon osv) som gör att militära byggsatser är populära. Det är naturligt att något som slaget om Stalingrad och de människor och maskiner som kämpade där får folks fantasi att väckas.
Angående din tredje tanke - absolut. Frågan är hur villiga tillverkarna (framförallt i Kina och Korea) är att visa lokalerna?
Personligen tror jag att militärmaterials popularitet också bygger på att den representerar den teknologiska toppen vid en given tidpunkt. Samma sak med t.ex. sportbilar och motorcyklar. Det är ju ganska få som bygger en vanlig pendlarbil i billighetsutförande.
Öken-Erik skrev:"Teknologiska toppen vid en given tidpunkt"
LOL
Hur förklarar du min fascination över brittiska pansarfordon?
Öken-Erik
I England var de den teknologiska toppen på 20 och 30-tal.....
Att resten av världen visste att det var skrot är ju en annan sak. Det är mycket vi vet, men britterna inte riktigt hajjat. Måttenheter, kaffe, högertrafik, dryckers temperatur o.s.v.
denstore skrev:Personligen tror jag att militärmaterials popularitet också bygger på att den representerar den teknologiska toppen vid en given tidpunkt. Samma sak med t.ex. sportbilar och motorcyklar. Det är ju ganska få som bygger en vanlig pendlarbil i billighetsutförande.
Vanlig pendlarbil är kanske inte så kul. Men en lite halvrisig pendlar-strv från 80-talet då? Rostig och skabbig men full körbar.
(Och ja, jag vet att det som nu utspelar sig är djupt tragisk och inget att skämta om ... men det hindrar inte att filmsnutten håller en absurt komisk ton.)