För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan metod

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av Björn Fransson »

Så sant. Precis som Stellan skriver, olika skarvar har olika funktioner. Och färgen behöver inte alltid vara svart. Här en bild jag visat tidigare i samma ämne, en 35:a på Svedinos:

Bild

Och ibland är det helt fel med panelskarvar, som på denna Vampire (ännu en favorit i repris):

Bild

Men det kan också vara i högsta grad relevant att fläska på med tydliga panellinjer i mörka nyanser:

Bild

Bild
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av Andre B. »

Både bilden på viggen och bilden på de danska F-16 flygplan säger lite som det är sagt att studera verklighet och individ. På 37:an syns knappt skarvar man räknade med skulle synas (noskonen t.ex.) medan andra verkligen syns. På F 16 maskinerna år vissa skarvar mörka och andra ljusa. En del är gemensamma medan på en annan individ syns de inte alls...
Fast skarvarna's färg hos Svedinos 35:a beror väl mer på hur lite maskinen rört sig än tvärt om?
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Niklas
Inlägg: 461
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:15
Namn: Niklas Knutzén

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av Niklas »

Andre, nu är ju F-16-planen turkiska, inte danska (se flaggan på fenan), men ändå..! ;)

I övrigt kan man väl generellt säga, när det gäller flygplan, att det tenderar att bli "skitigare" skarvar på mellan- och bakkropp. Där sitter oftast bränsletankar, som kan "svettas" lite i skarvarna, och på så sätt suga åt sig mer smuts än en skarv exempelvis runt noskonen/radomen.
På vingarnas undersida brukar man också kunna se detta fenomen, framför allt där det finns någon form av utlopp/dränering från motorn, samt kring manövercylindrarna i hydraulsystemet, till exempel runt roder.
Mvh,
Niklas
IPMS Sydost
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av Erik_G »

Jag har läst tidigare diskussioner kring huruvida man ska applicera svart "krut" vid kanonmynningar etc. Kika på den turkiska F-16D som står närmast kameran på bilden ovan.. Är kanonen använd så blir det tydligen rätt skitigt. Jag såg detta på en maskin som var utställd på RIAT förra året, den var ännu skitigare.

/E
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av Robin Nilsson »

Det finns olika sorters kanonmynningar ..... på stridsvagnar så finns det oftast inget framför mynningen och det finns mycket lite fartvind som trycker krutgaserna mot det som är bakom mynningen. Luftvärnsmålet i bilden ovan har en massa flygkropp framför kanonmynningen och den har blivit smutsad/svärtad av krutgaser som alltså har svärtat ytan framför mynningen men det ser ut att vara mycket lite svärtning bakom mynningen trots att flygplanet troligen har mycket mer "motvind" framför mynningen än en stridsvagn som kanske i värsta fall har den egna farten (65 km/h, 18 m/s) plus stark motvind (storm á 30 m/s) => 172 km/h att tampas med (vad är stall-farten på en F-16 ??)
/ Robin
denstore
Inlägg: 941
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:22
Namn: Magnus Berggren

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av denstore »

Turbulens drar nog runt krutgaserna rätt bra oavsett om du står still eller inte.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av Robin Nilsson »

Typisk turbulens runt kanonmynning för nån som aldrig sett en avfyrning tidigare:

Bild
olindau
Site Admin
Inlägg: 785
Blev medlem: 09 jan 2012, 07:57
Namn: Olle Lindau
Ort: Sollentuna

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av olindau »

Är det inför den nya OS-grenen "Hopp med liten stridsvagn" ?

Den andra frågan som uppstår blir väl. Träffade han målet ?
Olle Lindau
Matchbox: Finished model with parts and decals as supplied - no painting necessary
Björn Fransson
Inlägg: 3616
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:02
Ort: Närke
Kontakt:

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av Björn Fransson »

Underbar bild! Känns lite Kalle Anka, där bilar in action sällan rör vid marken. :)

Bild
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met

Inlägg av Robin Nilsson »

olindau skrev:Är det inför den nya OS-grenen "Hopp med liten stridsvagn" ?

Den andra frågan som uppstår blir väl. Träffade han målet ?
Hopp med stor stridsvagn ;-) hopp med liten strv var mest sent 30-tal tidigt 40-tal med BT-5 och BT-7 :-D

Målet som skulle träffas traffädes nog, jag misstänker starkt att det handlar om en marknadsföringsgimmick ;-)
Däremot så finns det en filmsnutt nånstans på nätet (YouTube ??) med en Merkava IV som brakar fram i terrängen
och skjuter prick medan den hoppar. Det är mest ett prov på hur väl stabiliseringen av sikte och pjäs fungerar och
samverkar med vagnens fjädring.
/ Robin
Låst