Underhåll av airbrush

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn H
Inlägg: 218
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Björn H »

Snussugen skrev:Den blåser luft när det är enbart vatten i färgkoppen. Inga bubblor uppstår i färgkoppen som förblir full med vatten.

Men luft! Ett framsteg! Haha...
Spännande!

Det kommer luft, inga bubblor i koppen men inget vatten kommer. Munstycket är inte igensatt. Du ser nålspetsen sticka ut lite? Öka trycket! Prova att hela tiden stegvis öka trycket så kommer det snart vatten! Hoppas jag. Allt annat tycks mig oförståeligt!

Lycka till!

mvh
/Björn H
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Var uppe på 40 psi nu utan att få ut en droppe vatten... vet inte om man ska gå högre än så?
Live & let dry.
Björn H
Inlägg: 218
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Björn H »

40 psi är väl ca 2,75? Nog borde det räcka. Jag kör min 150 med Fine på ca 1,5 bar. Två saker till, sedan är fantasin slut: är schucken dragen så att nålen följer med när du drar avtryckaren bakåt? Är munstycket ordentligt fast, alltså den lilla grejen som sluter till runt nålen? Ta loss det yttre nålskyddet och med nålen i stängt läge kan du ta en fin räfflad tång och känna om munstycket är ordentligt dragit. Ta inte i för mycket, munstycket på en 150 är av metall och skadas lätt.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Hmm när jag var där och bökade så tittade jag till minimojängen där längst fram (bild 1), och den satt ordentligt. Dock verkar den igentäppt med något jag inte kan få bort ens med en synål efter flera ihärdiga försök. Men här är det roliga. När jag skulle skruva ihop allt igen så ville inte nålen slinka in i den här mojängen (bild 2), haha! Den var inte åtdragen eller något, utan det var som att trycka in en elefant i en Anglia. Rejält med motstånd, d.v.s.

Jag begriper mig inte på airbrushar...

Bild

Bild
Live & let dry.
Mahatma G
Inlägg: 591
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Mahatma G »

Munstycksspetsen (bild 1, inom röda cirkeln) geggar igen ibland. Ta och lägg den i något starkt lösningsmedel (se tidigare inlägg för förslag) i en vecka - men glöm inte att ta bort packningen först - och sedan brukar det gå bra att få rent med en mellanrumsborste.
/G
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Den delen som är i den röda cirkeln har ingen packning. Det är en pytteliten spets man kan skruva på och av, bara. :0

Var skulle en packning få plats? Kanske det är där som det spökar?
Live & let dry.
Björn H
Inlägg: 218
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Björn H »

Snussugen skrev:Den delen som är i den röda cirkeln har ingen packning. Det är en pytteliten spets man kan skruva på och av, bara. :0

Var skulle en packning få plats? Kanske det är där som det spökar?
Nej, det finns ingen packning där. Packningen som Mahatma G syftar på sitter mellan sprutans kropp och huvud. Om du kollar här på ritningen http://www.badgerairbrush.com/PDF/150%2 ... %20New.pdf så är det 50-055 som är packningen.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Aha. Ja, den är ju där. :)
Live & let dry.
Snussugen
Inlägg: 804
Blev medlem: 30 mar 2013, 01:14

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Snussugen »

Framsteg! Typ.

Efter ytterligare noggrann rengöring så har jag nu börjat få bubblor i färgkoppen. Inte särskilt många eller ens särskilt fort, en bubbla här, en bubbla där... tror det blev tre bubblor innan jag insåg att detta faktiskt är framsteg.

Så vad är felet med munstycket om man får ett par, tre bubblor i färgkoppen? Och den sprutar ju faktiskt luft...

EDIT: Öh, stryk detta. Munstycket är numera dött. Får köpa nytt.
Live & let dry.
Björn H
Inlägg: 218
Blev medlem: 06 feb 2012, 23:24

Re: Underhåll av airbrush

Inlägg av Björn H »

Köper du ett komplett "Fine head assembly" 50-0161 slipper du mecka med bi-vax, munstycket är då redan tätat med bi-vaxet.

Hoppas du får ordning på grejerna. Jag har två 150, den äldsta sedan 1988, den andra från början av 90-talet. Bägge funkar klockrent.
Skriv svar