Finns det etik och moral i modellbygge?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson

Re: Finns det etik och moral i modellbygge?

Inlägg av Robin Nilsson »

Lurifax skrev:......

Ibland är det dock svårt att hålla intresset rent privat eftersom dottern redan på "gasis" (dagis) började prata om "pappas medeller". :-)
Hmm ... just ordet modeller kan misstolkas.
En kollega fick något väldigt fundersamt i blicken när jag berättade att jag kollat i modellaffärer under fritiden de 3-4 dagar som min arbetsgivare skickat mig på konferens i San Francisco ..... ;-)
Robin Nilsson

Erik_G skrev:Något jag funderat över (dock inget som gjort mig sömnlös) är hur vår hobby tär på jordens resurser. Dels genom all olja och energi som går åt till att tillverka våra älskade gjutstammar, dels den olja som går åt att föra dessa från tillverkningsorten via handlare i Hongkong, USA, Luleå, Stockholm, London... till vårt byggförråd, där de flesta av oss definitivt har fler byggsatser än vi egentligen behöver.
Dels så åtgår det ju en del petrokemiska produkter när vi utövar själva hobbyn, (här är vissa av oss dock väldigt oskyldiga ;-) ), vilket dels tär på resurserna, men också sprider kolväten och annat skit i luft och natur. Ok, om än i väldigt ringa grad, men ändå.
Min undran är dock, hur står sig vår hobby i den bemärkelsen om man jämför med andra hobbies. Till exempel hobby-odling och trädgårdspyssel behöver ju inte vara så ekologisk den heller, särskilt inte om man räknar med bränsleåtgången för att köpa säckar med jord, gödsel och andra förbrukningsvaror, eller transporterna av restprodukter till avfallsanläggningar. Sen har vi det där med gifter i förbjudna mördarsnigelpreparat, roundup, radar mm.. För att inte tala om aktivt utövande av idrott, som inbegriper resor till träningar, matcher, cuper mm. Några tankar?
Jag hade påbörjat ett svar men saknade lite jämförelsedata. En titt i Clas O's katalog visar vad ett 10-pack CD-fodral kostar. Vad har det med frågan ovan ? Jo, om man räknar på pengar så brukar man träffa hyfsat rätt .... Kostnaden i råvaror och ennergi för att trycka ut ett komplett CD-fodral av den slimmade typen borde kunna jämföras med en typisk 1/72 modell av ett jaktflygplan à la WWII. För en mer exakt jämförelse så kan den intresserade väga CD-fodralet och jämföra med plastvikten för modellen för att få "priset" på den styren som använts. Resten av priskillnaden mellan CD-fodralet och motsvarande gram/hekto plastmodell utgörs av vinst och kostnaden för att designa modellens delar (plus den högre kostnaden för att driva modellhandel). En Spitfire är "liiiite" mer komplex än ett CD-fodral och antalet tillverkade exemplar skiljer sig också, CD-fodralet är i princip "ren" produktionskostnad (inklusive frakt, tull, moms. o.s.v).
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Ja, relevant om man samlar på CD-fodral till exempel.
Men hur resurstärande är hobbyn jämfört med dataspelande, golf, trädgårdsodling...
Jag tror att trots kemikalieanvändning och flygfraktade kartonger från Hong Kong, så har vår hobby relativt lite påverkan.. men samtidigt.. hasegawa m.fl pushar rätt mycket styrenplast ut genom dörren varje år.
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Björn Fransson skrev:
Lurifax skrev:
Ibland är det dock svårt att hålla intresset rent privat eftersom dottern redan på "gasis" (dagis) började prata om "pappas medeller". :-)
Hmm ... just ordet modeller kan misstolkas.
Detta får mig att tänka på en episod som tonårsdottern berättade. I höstas följde hela familjen med till Art in miniature i Göteborg. När hennes kompisar hade frågat henne vad hon hade gjort i helgen, hade hon - helt logiskt - svarat "Vi var i Göteborg där pappa var med i en modelltävling". För dottern var det en självklar formulering. Hennes trettonåriga Top Model-indoktrinerade kompisar fick däremot helt andra associationer. :)
Mina gamla amerikanska klasskamrater gjorde liknande misstolkningar när jag skrev på Facebook att jag "have been judging at a model show". :lol:
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Man ska inte se modeller som ett större energislöseri än andra plastprodukter förrän man kommer till den dagen de ska "försvinna". Hamnar de (omålade) i en återvinning, så visst. ingen annan skada skedd än normala produkter. Sagt det tidigare, det är nog i kringprodukterna det är värre. Och flygtransporter från Asien, åka bil tio mil för att köpa specialfärg och allt det där, är kombinationen av miljöskadlig logistik och individuella "dåliga" val som man nog inte ska klandra hobbyn som sådan för.
Jämför med golf (förlåt Sten)- En frisk promenad i konstgödslat och besprutat gräs, bärande golfklubbor som knappast är tillverkade på ett lågenergisätt och golfbagen kommer nog aldrig bli "svanenmärkt". Bilkörning till banorna, och om man är lat, en golfbil. Då ser man att "sunda" vanor kanske inte är de miljömässigt mest nyttiga.
Mycket bättre med styren och etac i hemmet, och småfeta som passerat barnstadiet lever ju längre dessutom...

Jens
Daedalus Models
Lennart

Inlägg av Lennart »

Då har jag inte långt kvar då ! Kvar i barnstadiet,och magerlagd :o Lennart
Sten Ekedahl

Inlägg av Sten Ekedahl »

Hobby-Importen skrev:Jämför med golf (förlåt Sten)- En frisk promenad i konstgödslat och besprutat gräs, bärande golfklubbor som knappast är tillverkade på ett lågenergisätt och golfbagen kommer nog aldrig bli "svanenmärkt". Bilkörning till banorna, och om man är lat, en golfbil. Då ser man att "sunda" vanor kanske inte är de miljömässigt mest nyttiga.
Vill bara lite försynt påpeka att väldigt många golfbanor i Sverige idag är miljöcertifierade, och fler blir det för varje år. Däremot håller jag helt med om att det är ett otyg att man på de flesta håll skall behöva åka långt med bil för att komma till sin golfbana. Trots att det går täta bussturer förbi min egen golfklubb, och den mycket mer välkända grannklubben, finns det ingen busshållplats vid någon av dem. Det underlättar sannerligen varken för miljön eller för barn och ungdomar att börja spela golf. Man kan undra varför inte kommunerna oftare ger byggnadstillstånd för golfbanor i anslutning till de tätortsområden där majoriteten av utövarna bor? Gör tankeexperimentet att kommunerna skulle anlägga sina ishallar och fotbollsplaner ute på landsbygden 10-15 km utanför tätorterna...
För övrigt måste du uppvisa läkarintyg på nästan alla banor i Sverige (några få undantag finns) som styrker behovet, för att få hyra golfbil.

PS.
Att gå runt banan hör golfen till. För mig är det självklart och det gäller även i tävlingssammanhang, från klubbtävlingar ända upp till världseliten. Men jag fick mig en tankeställare för några år sedan. Vid ett besök i USA spelade jag tillsammans med en äldre herre, närmare 90 år gammal. Att gå runt banan (7-8 km) var inte längre möjligt för honom, men tack vare golfbil kunde han fortfarande ägna sig åt den fysiska aktiviteten golf och det sociala umgänget med sina golfvänner. Det kallar jag livskvalitet och förbyggande hälsovård!
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Lennart

Inlägg av Lennart »

Jag kör min fru ut till golfbanan flera gånger varje säsong.Och det är frapperande när man kommer fram till den alltid fullproppade bilparkeringen.
Här står Silverado,Tahoe,Lexus ,stora Chrysler bilar,Camaro,Corvette m.fl.Så även om klubbarna är miljöcertifierade,så verkar knappast medlemmarna vara det.En Tahoe på 250 hk,drar väl ca 1,5 l milen. Och en fråga,.vad innebär miljöcertifieringen egentligen,har aldrig förstått vad den går ut på? Lennart
Robin Nilsson

Erik_G skrev:Ja, relevant om man samlar på CD-fodral till exempel.
Men hur resurstärande är hobbyn jämfört med dataspelande, golf, trädgårdsodling...
Jag tror att trots kemikalieanvändning och flygfraktade kartonger från Hong Kong, så har vår hobby relativt lite påverkan.. men samtidigt.. hasegawa m.fl pushar rätt mycket styrenplast ut genom dörren varje år.

Tänk till lite nu Erik ;-)
CD-fodralet kan inte ha förbrukat mer än ungefär halva sitt pris i råolja, resten är skatter och lite avans till alla inblandade i distributionen. Den totala energiåtgången (naturresurser) för CD-fodralet kan alltså inte vara mer än 5-6 kronor och sen räknar man på råoljepriset och får fram oljevolymen, 1 barrel = 119,2 liter, för enkelheten antas 120 US $ / barrel -> 1 US $ per liter råolja och det kan då få motsvara den antagna resursförbrukningen för CD-fodralet. Denna uppskattning är antagligen tilltagen i överkant men den fungerar bra för att jämföra med bilkörning, en modern personbil kommer ca 15 km på värdet av ett CD-fodral (eller en 1/72 Spitfire). Körsträckan för Trumpeters 1/200 Bismarck överlämnas som övning till läsaren ;-)
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Jag tror att miljöpåverkan för modeller i styrenplast är betydligt mindre än vad folk tror. Först, så har jag för mig att till och med de mest medvetna är på det klara med att just plast är en mellanform som i sig har rätt låg miljöpåverkan. Det är först när vi tuttar fyr på den, som den påverkar miljön på allvar. Däremot går det en massa energi åt vid själva formgjutningen. Den behöver dock inte vara miljöfarlig. Sol, vind och vatten m.m. är ju än så länge klassat som ren energi. Kärnkraft är väl i diskussion...
Transporterna är nog ett större problem. Men då de väger ganska lite, så är inte energiåtgången helt horribel. I alla fall inte jämfört med en centerledare på tur och retur till Thailand.
Och om vi kommer överens om att vara duktiga med källsorterandet, så kan den fina styrenplasten antagligen återvinnas på ett bra sätt också.
Det största oskicket med oljeanvändandet i världen är att man använder den som bränsle för persontransport.
Skriv svar