tiger tanks på östfronten
-
Re: tiger tanks på östfronten
Mera spekulationer från Robin, inte heller dessa med någon större relevans. Han gör ett antagande taget ur luften. Betraktar det som absolut sanning och bygger vidare på detta utifrån helt andra perspektiv och tänkande 60 år senare. Kan något bli fel då?
-Att man kan frakta nya stridsvagnar innebär inte att man skickade färg också. Tror du att färg prioriterades lika högt som stridsvagnar? Tror du inte att det kan finnas bristvaror som prioriteras högre än färg? Det finns så många om, och men, och kunde. Kan vi istället koncentrera oss på vad vi vet än till vad du 60 år senare tycker att man kunde eller borde ha gjort.
-Om man är utsvulten, lider av sömnbrist, är skitnödig eller skadad så kan jag berätta att mat, sömn, toalettbesök och sjukvård höjer stridsvärdet betydligt bättre än ommålning. Speciellt om man dessutom måste tvätta bort det naturliga camoflaget först, dvs smuts och damm. Återigen, studera objekten istället för att tro att man logiskt kan resonera sig till allting. Speciellt när man utelämnar mågna viktiga faktorer i sitt resonemang.
Janne Nilsson
-Att man kan frakta nya stridsvagnar innebär inte att man skickade färg också. Tror du att färg prioriterades lika högt som stridsvagnar? Tror du inte att det kan finnas bristvaror som prioriteras högre än färg? Det finns så många om, och men, och kunde. Kan vi istället koncentrera oss på vad vi vet än till vad du 60 år senare tycker att man kunde eller borde ha gjort.
-Om man är utsvulten, lider av sömnbrist, är skitnödig eller skadad så kan jag berätta att mat, sömn, toalettbesök och sjukvård höjer stridsvärdet betydligt bättre än ommålning. Speciellt om man dessutom måste tvätta bort det naturliga camoflaget först, dvs smuts och damm. Återigen, studera objekten istället för att tro att man logiskt kan resonera sig till allting. Speciellt när man utelämnar mågna viktiga faktorer i sitt resonemang.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
Janne Nilsson skrev:Målades om efter möjlighet.
Det gjordes ibland av besättningen och ibland av fältverkstäder.
För att vara säker kan man bara tolka bilder av den specifika vagnen vid tillfället man har för avsikt att porträttera.
Janne Nilsson
-
Har du på något sätt fått för dig att det är här försiktiga uttalandet från mig stöder dina påhitt om logistiken och hur man spenderade tiden när man inte var i strid?Robin Nilsson skrev:Janne Nilsson skrev:Målades om efter möjlighet.
Det gjordes ibland av besättningen och ibland av fältverkstäder.
För att vara säker kan man bara tolka bilder av den specifika vagnen vid tillfället man har för avsikt att porträttera.
Janne Nilsson
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
och så är det dags för årets höjdpunkt. Dyngkastning på varandra av "Broderna Nilsson".
Ska ni tjafsa med varandra gör det privat. Inte här.
Ska ni tjafsa med varandra gör det privat. Inte här.
-
Jag är ledsen om du inte uppskattar det, Björn.
Men vad är att betrakta som "dynga"?
Om någon påstår något så måste det väl kunna ifrågasättas oavsett vem som har rätt. Att fortsätta diskussionen privat med Robin hjälper knappast frågeställaren eller andra intresserade. Att Robin har sin syn och teorier kan jag mycket väl leva med. Det är när han försöker få det till sanning och fakta som jag måste få protestera.
Janne Nilsson
Men vad är att betrakta som "dynga"?
Om någon påstår något så måste det väl kunna ifrågasättas oavsett vem som har rätt. Att fortsätta diskussionen privat med Robin hjälper knappast frågeställaren eller andra intresserade. Att Robin har sin syn och teorier kan jag mycket väl leva med. Det är när han försöker få det till sanning och fakta som jag måste få protestera.
Janne Nilsson
Visst det brukar börja så när det gäller er två men det slutar ändå med argument som inte hjälper den ursprungliga frågeställaren.
Men ska vi diskutera detta så bör vi skapa en ny tråd.
Men ska vi diskutera detta så bör vi skapa en ny tråd.
-
Jag skall inte förneka att det finns en sådan historik men ändå anser jag nog att man nog inte skall föregå det hela innan något sådant faktiskt har skett.
Jag är mycket bättre på att ta till mig kritik av något jag faktiskt gjort än av något som jag kanske kan tänkas komma att göra?
Janne Nilsson
Jag är mycket bättre på att ta till mig kritik av något jag faktiskt gjort än av något som jag kanske kan tänkas komma att göra?
Janne Nilsson
Min känsla är att det givetvis fanns ett tillfälle vid övergångstiden runt "ommålningsordern" som utfärdades tidigit -43 då det var uppblandat. Under en mycket kort och begränsad period borde det funnits enheter som arbetade sida vid sida av andre enheter som då använde sig utav redan målade vagnar medans de prioriterade strid, sömn och återhämtning före ommålning (och färgtillgängligheten var med all säkerhet begränsad) Men det finns ju inga fotografiska bevis som kan styrka detta så jag får väl vara nöjd att ha odlat min egna teori kring ämnet! 
Jag uppskattar både Robin och Jannes inlägg för det för ändå diskussionen framåt!

Jag uppskattar både Robin och Jannes inlägg för det för ändå diskussionen framåt!
-
Jag tror helt enkelt att man får välja en målning och acceptera att den representerar ett visst utseende som ändå inte kan anses vara kopplat till den enskilda vagnen?
Alternativt spåra tills man hittar den konstellation man vill göra. Den kanske inte ens har funnits och skulle den ha funnits så krävs det ju att man hittar den dokumentationen?
Det är inte alltid lätt när man inte får den information man söker eller än värre får information som tyder på något helt annat.
Janne Nilsson
Alternativt spåra tills man hittar den konstellation man vill göra. Den kanske inte ens har funnits och skulle den ha funnits så krävs det ju att man hittar den dokumentationen?
Det är inte alltid lätt när man inte får den information man söker eller än värre får information som tyder på något helt annat.
Janne Nilsson