Hur många Mustanger får man bygga?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Spad16
Inlägg: 418
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:46
Namn: Neil Crawford
Ort: Kungälv

Re: Hur många Mustanger får man bygga?

Inlägg av Spad16 »

Bygger just min nionde Spitfire, bara fyra Mustanger. Inga missbruksproblem här inte!
/Neil
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur många Mustanger får man bygga?

Inlägg av Andre B. »

Har börjat snegla lite på 26001 Vit David. Bara det att det inte är en P-51D och att det inte verkar finns någon korrekt återgiven P-51B.
Att välja mellan Revell, Academy och en gammal Airfix...

Ja, några idéer?
/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3909
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur många Mustanger får man bygga?

Inlägg av magnusf »

Jag har byggt Academys B-Mustang och tyckte den var fin, jag tycker också att den ser rätt så rätt ut utan att ha stirrat mig blind på den! Skulle jag bygga Vit David någon gång skulle jag utgå från Academy!

Hälsningar Magnus
Lars Befring
Inlägg: 2329
Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
Namn: Lars Befring
Ort: Stockholm

Re: Hur många Mustanger får man bygga?

Inlägg av Lars Befring »

någon som har tittat på eller byggt AZ's B?

http://www.hyperscale.com/2015/reviews/ ... ewgp_1.htm
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
magnusf
Site Admin
Inlägg: 3909
Blev medlem: 02 apr 2012, 20:16
Namn: Magnus Fridsell

Re: Hur många Mustanger får man bygga?

Inlägg av magnusf »

Den missade jag! Jag har kollat på modellen och den ser väldigt fin ut!

Hälsningar Magnus
Stefan S
Inlägg: 958
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Hur många Mustanger får man bygga?

Inlägg av Stefan S »

5-6 Mustanger genom åren, först var Revells B musse i 1/32 för ca 45 år sedan, den senaste Starfix 1/72 Mustang.
Däremot 11 Airfix 1-11, tio för samma flygbolag, Braniff.

Stefan
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur många Mustanger får man bygga?

Inlägg av Andre B. »

Det finns ju rätt mycket åsikter om Academy´s och Revell´s P-51B Mustanger. Om jag inte minns fel så handlar det framför allt om att de har fel "vingar". Man har även slått ner på lite olika saker som huvar. Det verkar som det är en bit kvar till den "rätta" P-51B Mustangen i 1/72...

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... 72-p-51bc/

KP's P-51B Mustang som alltså AZ tagit över... : http://www.hyperscale.com/2015/reviews/ ... ewgp_1.htm

Det verkar som att Monogram's gamla P-51B är den som gäller. Fram med slippapper och ritsverktyg. Ok, man måste hitta den modellen först... ; )
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Hur många Mustanger får man bygga?

Inlägg av Andre B. »

Så har den till slut landat här hemma. Tamiyas´s P-51D Mustang...

Får säga att det var trevligt att öppna på lådan och studera innehållet. Gillade att dekalarnet när på innehåll dekalalternativ för tre olika maskiner. Det ger lite utrymme för fler än tre olika maskiner. Och det faktum att dekalerna för E2 - faktiskt hade en "silverkant" uppskattade jag. Dock önskade jag kanske inte att "D-day markings och Stars n Bars samt E2-S utgjorde en och samma dekal. Föredrar att måla D-day markeringarna själv eller att de utgör egna dekaler. Säkerhetsbälten finns med som dekaler men hae föredragit etsade säkerhetsbälten so följt med lite som Dragon's och Eduard's modeller.

Propellern som går att montera i efter målning och sitter med en liten "gummibussning" på samma sätt som hjulen på Tamiya's bilar uppskattar jag enormt. Varför är det inte fler tillverkare som använder sig av denna lösning (eller liknande lösningar)? Jag gillar med att luckorna för sporrstället är öppna och gjutna med modellen. Det spar lite klistrande som kan ruinera en modell i ett stadie när den ofta är nästan färdig.

En sak om jag blev lite ställd av är de "nitar" som sitter på ovansidan av vingen strax innanför kanonerna. Har aldrig sett dessa nitar förut. Och då jag numera brukar spackla, slipa och måla vingen precis som på förebilderna så är välfrågan om jag skall slipa ner dessa nitar eller behålla dem. Att flapsen inte hänger kan jag ta då de hänger på de modeller som jag har från Heller, Academy och Airfix...

/ André

Ps.
Jo, det står nio P-51D Munstanger i vitrinet nu i olika färdig skick. Och det ligger en Revell mustang i någon låda någonstans. Nu saknas bara den där gamla Hasegava modellen och naturligvis Matchbox Mustangen! ; )
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar