För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan metod
Re: För mycket/för lite/fel vädrat/chippat/smutsat/annan met
Det finns väl bara rätt vädring för man vädrar ju tills man når det man va ute efter från början. Från fabriks ny till totalt sänkt i lera och rost. Fel vädring för mig är bara röd lera på en tanks i paris eller snö i Sahara 

När jag tänker på olika skolor inom vädring tänker jag på extremerna realism och figurspelsvädring.
Realisterna som tittar på foton, filmklipp och jämför ljusstyrka och färgförvrängningar och sedan åker ut på flygdagar och liknande för att ta egna referensbilder.
Figurspelsvädrarna har sett på youtube att man kan få sin WH 40K-stridsvagn att se cool ut om man smutsar ner den med förtunnad brun färg. Kör ner en gammal pensel i blandarbyttan och stänk över hela modellen. De mer sofistikerade lägger på toner med airbrush för att ge sken av solljus som träffar upphöjda delar. Det ser dock oerhört extremt ut.
Förr höll jag på en del med figurspel och snygg och omsorgsfull målning och vädring gör att de oftast ganska fula figurerna (speciellt GWs proportionella missfoster med jättehänder och vattenskalle) och fordonen blir små konstverk. Jag är sugen på att måla en omgång figurer och vädra dem realistiskt.
Realisterna som tittar på foton, filmklipp och jämför ljusstyrka och färgförvrängningar och sedan åker ut på flygdagar och liknande för att ta egna referensbilder.
Figurspelsvädrarna har sett på youtube att man kan få sin WH 40K-stridsvagn att se cool ut om man smutsar ner den med förtunnad brun färg. Kör ner en gammal pensel i blandarbyttan och stänk över hela modellen. De mer sofistikerade lägger på toner med airbrush för att ge sken av solljus som träffar upphöjda delar. Det ser dock oerhört extremt ut.
Förr höll jag på en del med figurspel och snygg och omsorgsfull målning och vädring gör att de oftast ganska fula figurerna (speciellt GWs proportionella missfoster med jättehänder och vattenskalle) och fordonen blir små konstverk. Jag är sugen på att måla en omgång figurer och vädra dem realistiskt.
-
Inget av ovanstående är egentligen fel. Problemet är att en del som själva klassar sig som realister allt för ofta anser vädringen och slitage alldeles för överdrivet trots att det finns bildbevis för det och därtill värre exempel.Knajd skrev:När jag tänker på olika skolor inom vädring tänker jag på extremerna realism och figurspelsvädring.
I praktiken beyder det att dessa självutnämnda realister begränsar spannet för realism och indirekt försöker implementera det på andra.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Mmm...
Vädring och preshading kan både lyfta och sänka en modell. I Britmodeller finns för stunden en snyggt byggd Liberator. Det jag har lite svårt för är dock den lite överdrivna linjerinen. Tittar jag på bilder från verkligheten ser man sällan linjeringen lika tydligt.
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... tor/page-4
http://www.bing.com/images/search?q=pb4 ... dIndex=197
Eftersom jag själv håller på lite med ett Privateer bygge med samma målning så har jag inte helt kunnat bestämma mig rörande linjeringen. Men tror nog att jag önskar göra den diskretare...
/ Andre
Vädring och preshading kan både lyfta och sänka en modell. I Britmodeller finns för stunden en snyggt byggd Liberator. Det jag har lite svårt för är dock den lite överdrivna linjerinen. Tittar jag på bilder från verkligheten ser man sällan linjeringen lika tydligt.
http://www.britmodeller.com/forums/inde ... tor/page-4
http://www.bing.com/images/search?q=pb4 ... dIndex=197
Eftersom jag själv håller på lite med ett Privateer bygge med samma målning så har jag inte helt kunnat bestämma mig rörande linjeringen. Men tror nog att jag önskar göra den diskretare...
/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Linjerna ter sig väldigt breda tycker jag?
Nu är den ju inte klar men man kan utnyttja vädring och filter för att tona ner.
Nu tror jag att det man eftersträvar är någon slags "display-stil", dvs den skall se snygg ut på någons kontor eller liknande?
Janne Nilsson
Nu är den ju inte klar men man kan utnyttja vädring och filter för att tona ner.
Nu tror jag att det man eftersträvar är någon slags "display-stil", dvs den skall se snygg ut på någons kontor eller liknande?
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
-
Möjligen byta ut den svarta färgen i dikena mot en mörkare variant av kamouflagefärgen? Då kanske det blir lättare att antyda skuggor och slippa den skarpa effekten av "dörr på jänkebil" som det ofta blir med svart preshade i alla panel-linjer. Vissa linjer ska vara luckor och vissa plåtskarvar syns knappt i verkligheten, otäta luckor med springor som på en gammal raggarbil är inte bra när man ska flyga, kan ge oönskade sido-effekter ... det kan vara en bred skarv men inte hål rakt in utan luckan kan ligga an mot en försänkt kant, lite skugga men inget svart dike ...
/ Robin
/ Robin
-
- Kontakt:
Det här är ju en av mina käpphästar. Alltför många modeller drabbas av överdrivet utmärkande av panellinjerna - och jag har minsann syndat rejält här också. Men det här är ju också en debatt som blir allt vanligare, så förhoppningsvis blir det bättre i framtiden. Samtidigt ska man komma ihåg att ibland är det faktiskt helt korrekt att märka ut panelerna rejält, t ex på många moderna gråmålade jetkärror. Men som alltid är det referenser som gäller. Problemet är att tillverkarna ibland nästan tvingar oss byggare att markera dem. Allför djupa paneldiken som INTE är ifyllda, ser i mina ögon ännu värre ut än om de är det. Då blir det verkligen en leksakskänsla på modellen. Någon gång ska jag prova att bygga en modell helt utan panellinjer och se hur känslan blir då. Jag är inte säker på att det blir bättre, men är lite nyfiken. Skalaeffekten ska inte bortses i dessa sammanhang, det kan vara så att dikena behövs mer än man kan tro.
Här är också ett exempel på ett briljant bygge, en gammal Esci-Viggen på Hyperscale, som hade mått bättre av något mer diskreta panellinjer.

Men bygget i sig är verkligen värt allt beröm. Trots panellinjerna. Så titta och njut:
http://hsfeatures.com/viggenpds_1.htm
Här är också ett exempel på ett briljant bygge, en gammal Esci-Viggen på Hyperscale, som hade mått bättre av något mer diskreta panellinjer.

Men bygget i sig är verkligen värt allt beröm. Trots panellinjerna. Så titta och njut:
http://hsfeatures.com/viggenpds_1.htm
-
Jag tycker att detta sammanfattar saken bra: "Men som alltid är det referenser som gäller." Så sant som det är sagt. Vissa diken kanske ska fyllas igen och vissa diken ska framhävas. Samma metod överallt blir inte bra ....
/ Robin
/ Robin
Ja sen tycker jag att man kan ta sig lite frihet att accentuera panellinjerna trots att förebilden inte var så smutsig i verkligheten. Dock tycker jag att ledordet ska vara att göra det ganska försiktigt, det ska höja finishen men är försiktigt så att man knappt märker att det är där.
Jakob Fall
AP
AP
Man kan fundera på vad som linjerna egentligen föreställer: är det öppningsbara luckor eller plåtar som ligger dikt mot varandra? Är det roder? Olika sätt att framhäva dess avskiljande mot övriga ytor. Sedan kan man ta en funderare på om det är svart eller mörk färg som ska ned i skarvarna, kanske det blir snyggare med en något ljusare ton än det ytan är målat med. På svart och mörka gröna nyanser går det alldeles utmärkt att markera med en ljusare variant av färgen och få en antydan till markering mellan plåtar/luckor osv. Eller skippa det svarta och gå på med en mörkare nyans av färgen, på Viggenexemplet kanske olika mörka och ljusare nyanser kunde ha använts med fin effekt.
Stellan Schroeder Englund