Tips till återfallsförbrytare?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Falken
Namn: Robin Falkenhem

Re: Tips till återfallsförbrytare?

Inlägg av Falken »

Jens Tornblad skrev:Hmmm, om du är den Robin jag tror så underkände du min röda gamla Saab 9000 ett antal gånger på besiktningen.... Det här är första gången jag sett nån mer från Kristinehamn som ägnar sej åt plastmodeller. Bor själv i Ölme och bygger mest fartyg i 1:350 och pansar i 1:35. Jag brukar hänga med IPMS Skaraborg och vi brukar träffas ett par ggr per år för att nörda i grupp. Det känns nästan lite som om det är dags för IPMS Wermland nu, eller?
Jo, det blev knappt 10 år som hackspett på Bilprovningen. Kan ju avslöja att just Saab 9000 var inte så utmanande att besikta, däremot var de ganska utmanande att lyckas godkänna :roll: Namnet ditt låter bekant, men det kopplar inte direkt.

Byggde som sagt i min ungdom, och blev för nåt år sedan sugen på att prova igen. Om inte annat för att rensa skallen efter stressiga arbetsdagar, det är bra terapi detta!
Förr byggde jag jetkärror, pansar, WWII-kärror, ett o annat fartyg med. Under återfallet så är det WWII och kolvmotorer som gäller. Har en oerhörd svaghet för allt Merlin/Griffon-drivet, och framför allt Spitten.
Var på "The Flying Legends" på Duxford i somras, då bet ju bacillen tag ordentligt :mrgreen: 13 Spittar i luften samtidigt, jag får ståpäls än idag bara jag tänker på det :lol:

Visst skulle det vara skoj att träffas o byta lite tips o ideer!
It was the day that war broke out
Everyone seemed exited
While young men boasted
And talked of great times
We'll be finished by Christmas
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Falken

Inlägg av Falken »

magnusf skrev:
1) Jag lackar så lite som möjligt. Jag kör nästan uteslutande Gunzes akrylfärger, de flesta av dessa är inte tokmatta från början och jag har alltid i lite av Gunzes blanka klarlack vilket gör färgen i de flesta fall fullt tillräckligt blank för dekaler. Är det inte blankt nog så kan man ofta polera färgen där dekalen ska sitta med en trasa. Golvpolish använder jag inte eftersom den har krackelerat på de modeller jag provat på. Om jag ändå använder lack så blir det Tamiyas akryllack spädd med deras egen förtunning.
Ja jäklar! Gunze akryl var riktigt trevligt att jobba med! Det är nog märket för framtiden, får se till att göra slut på all Tamiya jag köpt på mig o byta till Gunze istället.
Everyone seemed exited
While young men boasted
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Kul att det verkar ha löst sig :-)
/ Robin

PS. Det var Tamiyas akrylfärg som fick mig att lägga ner akrylspåret ....
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Inlägg av magnusf »

Falken skrev:
magnusf skrev:
1) Jag lackar så lite som möjligt. Jag kör nästan uteslutande Gunzes akrylfärger, de flesta av dessa är inte tokmatta från början och jag har alltid i lite av Gunzes blanka klarlack vilket gör färgen i de flesta fall fullt tillräckligt blank för dekaler. Är det inte blankt nog så kan man ofta polera färgen där dekalen ska sitta med en trasa. Golvpolish använder jag inte eftersom den har krackelerat på de modeller jag provat på. Om jag ändå använder lack så blir det Tamiyas akryllack spädd med deras egen förtunning.
Ja jäklar! Gunze akryl var riktigt trevligt att jobba med! Det är nog märket för framtiden, får se till att göra slut på all Tamiya jag köpt på mig o byta till Gunze istället.
Kul att det funkar! Jag har faktiskt skaffat lite av Tamiyas laquer-thinner på C4 för att prova med, ska testa både i Gunze och Tamiya.

Har du provat ha i lite klarlack i Tamiya-färgen? Det är synd att ge upp på den i förtid.

Hälsningar

Magnus
Falken

Inlägg av Falken »

magnusf skrev:
Har du provat ha i lite klarlack i Tamiya-färgen? Det är synd att ge upp på den i förtid.

Hälsningar

Magnus
Nope, inte testat det. Duger Tamiyas egen? Jag har ModelMaster också på hyllan.

Köpte precis en burk med Alclad (hette det väl...?) Har sett att det verkar vara en bra färg för rena metallytor. Något särskilt att tänka på där?
Everyone seemed exited
While young men boasted
Back home by the fire
Perish the distance
The bombs and the wire
Don't wake the lion

Lyrics by Magnum
Skriv svar