Finns det etik och moral i modellbygge?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Mahatma G

Re: Finns det etik och moral i modellbygge?

Inlägg av Mahatma G »

Lennart skrev:... flera av deltagarna påstår at "stollar som du gör att skräpet ni bygger fortfarande går att kränga.Tänk för sjutton vad grejorna används till os.v. ...
För mig är detta moralism snarare än moral. Det finns en hel del fina strofer i Havamal att svara med.
Ofta blir det tvärtyst, vare sig de förstår dem eller inte... ;)
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Mahatma G skrev:
Lennart skrev:... flera av deltagarna påstår at "stollar som du gör att skräpet ni bygger fortfarande går att kränga.Tänk för sjutton vad grejorna används till os.v. ...
För mig är detta moralism snarare än moral. Det finns en hel del fina strofer i Havamal att svara med.
Ofta blir det tvärtyst, vare sig de förstår dem eller inte... ;)
Typ? "Möter du ont, så märk det med ont, giv ej dina fiender frid."

Eller var det den biten om grannstaket du hade i åtanke?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Är ju anställd av MP sedan 1993, men jag har faktiskt aldrig mött några fördömanden av vad jag håller på med. Jag har aldrig dolt min hobby, fast accepterat att man kanske inte ska demonstrera för mycket utav den.
Man blir förvånad hur många (fd) modellbyggare det finns i partiet, och faktiskt en och annan som kommit ut ur garderoben och erkänt att det finns kvar ett litet lager hemma för något tillfälle, då tiden finns över för sådant.

Ett år avstod jag från föreningens årsmöte för att åka på IPMS-Open, och det kanske inte var så poppis, men jag blev vald till styrelsen i min frånvaro. De flesta ser nog att bakgrunden till bygget är det viktiga. Är man intresserad av en sak av historiska skäl är modellbygge kanske märkligt men "ok", men gillar man svastikor av politiska, så är man ute i kylan oavsett. Å andra sidan så än nog min arbetsgivare ganska härdad, så jag kommer nog undan med ganska mycket... :lol:

Det som jag fått undringar över är materialet (plast) och det hamnar ju i någon eldningspanna förr eller senare. Färgen späds (oftast) med vatten och jag har lim gjort utav citrusfrukter eller Etylacetat. (Jag avstår från att nämna resinbyggsatser, där blir det svårare...) ;)

Bygg på med gott samvete, men håll koll på materialen man använder, där finns hälso- och miljöriskerna,

Jens
Daedalus Models
Göran NS

Inlägg av Göran NS »

Alla har väl egentligen moral, sin egen, vissa håller sig till och med med två moraler s.k. dubbelmoral :)

Jag kan inte påstå att jag funderat på om byggsatstillverkarna har bra eller dålig moral. Vad jag däremot har funderat på och retat mig en del på är det som byggsatstillverkarna blivit drabbade av, och direkt även vi konsumenter, vansinnet med varumärkeslicenser.
En sån sak kan ju bara ha kommit från USA, landet med fler advokater än läkare. Man blir ju smått galen när man fått hem sin senaste Tamiya och finner att det saknas diverse märkning som originalet uppvisade. Formel 1 bilar utan däcktillverkarens logga på däcken t.ex., hur kul är det på en skala?
Exemplel finns även med militärfordon som inte kallas vid sitt vedertagna namn för att kunna kringgå licenskravet. Sedan finns ju alternativet för byggsatstillverkaren att betala licens till utpressarna, vilket då såklart fördyrar den för oss konsumenter. Och detta för en sak som till 99% betalts av skattebetalarna i landet i fråga där förebilden producerats, och det tycker jag är kass moral och etik.

Sånt kan jag reta mig på! :evil:
Göran Nilsson Söderholm
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Jag ser mitt modellbyggande som ett berättandet av historien precis som en författare om skriver en bok om historien.

När jag bygger en flygmaskin med föebild berättar jag samtidigt varför den byggdes, vilka som byggde den och vem som flög den. Samma sak med de fartyg jag bygger och de figurer med förebilder från Napoleontiden jag samlar på och målar.

Jag började med mitt modellbyggande och figursamlande före den svarta måndagen på sjuttiotalet då man nästan dödade all modellbygge med skriken om giftiga limmer och färger, skräckdioramor med soldater och lemlästade.

Min mor som då var konstnär och målade med terpentin och olja fick lugnt fortsätta måla vidare. Ingen ifrågasatte de giftiga färger som konstnärerna använde sig av. De färger jag använde tog en timme för att härda. Oljefärgerna var knappt torra efter en vecka och luktade terpentin och olja långt efter.

Modellbyggandet och figursamlandet fick mig att intressera mig för historia. Varför och hur de stora (och små) händelserna i välden inträffade och gav konsekvenser som vi lever med än idag.

Jag lärde mig hur Napoleon tog med sig tankarna om frihet, broderskap och jämlikhet ut i europa. Hur han såg till att alla allierade stater ordnade skolor så att alla lärde sig läsa. Regelverk som i stora drag finns kvar än idag i t.ex. Bayern. Han förde med sig ut idéerna om demokrati, hur många känner till att Korsika var det första landet i världen som kvinnor fick rösträtt i om jag inte minns fel över hundra år före Sverige. Inte undra på att England, Ryssland, Preussen och Österike-Ungerna ville slå ner på Frankrike efter monarkins fall och innan Napoleon utnämnde sig själv Kejsare...

Jag lärde mig om Hitlertyskland och koncentrationslägrena, men även om att koncentationlägren var en Engelsk idé. Man hade spärrat in Boerbefolkningen i läger och låtit män, kvinnor och barn äta jord och svälta ihjäl drygt 40 år innan Hitler lät bygga gaskammare och krematorium och påbörjade mördandet av över 6 miljoner judar. En viss Churchil deltog som bekant i Boerkriget som korrespondent om jag inte minns fel...

Ok, jag har kanske inte rätt i allt jag skrivit nu men modelbyggandet väckte hur som helst mitt historieintresse. Det kan handla om korstågen, de svenskar som deltog i konvojfarter under kriget både utanför och innanför spärren med både minor och ubåtar som högst påtagliga hot. Det handlar även om hur jag lärde mig hur Israel skapades som stat och gav mig tror jag en förståelse varför problemen finns i mellanöstern än idag...

Jag bygger flygplan, ubåtar, fartyg, stridsfordon från första världskriget fram tills idag. De är svenska, tyska, engelska, amerikanska, ryska och isreliska. Jag känner inte att jag har några etiska eller moraliska problem med det. Vuxna och barn frågar mig om dem och jag berättar saker som många datorspel inte berättar. Berättelser om människoöden och händelser som i många fall inte ligger speciellt långt tillbaka i tiden. När jag får frågor om min modell av Tirpitz kan jag samtidigt visa den bild av Tirpitz som min egen morfar tog någon gång ute i Kattegat åren 1941/42.

Nej, jag kan inte se några moraliska och etiska argument mot modellbyggandet. Tvärtom, likt författare, fotografer och historiker så berättar vi en historia om något...

Andre´B.
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Göran NS skrev:Alla har väl egentligen moral, sin egen, vissa håller sig till och med med två moraler s.k. dubbelmoral :)
Och sen finns det ju nyttomoral. Man gnäller över modellplastens påverkan på miljön, sen sätter man sig i sin stora SUV och kör tvåhundra meter för att köpa pizza eller drar upp värmen i 300 kvm-huset till 24 eller åker till de nyinköpta huset i Thailand. :-)

Nä ... ur miljösynpunkt är modellbygge klimatsmart. Det är jag övertygad om.
holst

CU@C4
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Hobby-Importen skrev:Är ju anställd av MP sedan 1993, men jag har faktiskt aldrig mött några fördömanden av vad jag håller på med.
Jag delar din erfarenhet. Jag har nästan aldrig mött fördömmande, med ett eller kanske två, undantag. I båda fallen rör det sig om ganska obildade människor, journalister lustigt nog. :-)
Å andra sidan är inte modellbygget något jag går ut med. Frågar folk, svarar jag. Vill de veta något, berättar jag. Aldrig annars. Jag går inte heller ut med mitt intresse för sjutiiotalshårdrock. Eller mitt intresse för litteratur. Eller mitt (numera tyvärr insomnade) intresse för dinosaurier.

Ibland är det dock svårt att hålla intresset rent privat eftersom dottern redan på "gasis" (dagis) började prata om "pappas medeller". :-)
Hmm ... just ordet modeller kan misstolkas.
holst

CU@C4
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Lurifax skrev:
Ibland är det dock svårt att hålla intresset rent privat eftersom dottern redan på "gasis" (dagis) började prata om "pappas medeller". :-)
Detta får mig att tänka på en episod som tonårsdottern berättade. I höstas följde hela familjen med till Art in miniature i Göteborg. När hennes kompisar hade frågat henne vad hon hade gjort i helgen, hade hon - helt logiskt - svarat "Vi var i Göteborg där pappa var med i en modelltävling". För dottern var det en självklar formulering. Hennes trettonåriga Top Model-indoktrinerade kompisar fick däremot helt andra associationer. :)
kallenordlund
Namn: Kalle Nordlund

Inlägg av kallenordlund »

Björn Fransson skrev:
Lurifax skrev:
Detta får mig att tänka på en episod som tonårsdottern berättade. I höstas följde hela familjen med till Art in miniature i Göteborg. När hennes kompisar hade frågat henne vad hon hade gjort i helgen, hade hon - helt logiskt - svarat "Vi var i Göteborg där pappa var med i en modelltävling". För dottern var det en självklar formulering. Hennes trettonåriga Top Model-indoktrinerade kompisar fick däremot helt andra associationer. :)
:lol: :lol: :lol:
Jens Tornblad
Namn: Jens Tornblad

Inlägg av Jens Tornblad »

Min fjortonåriga dotters två jämnåriga kompisar kom inramlande här en kväll när jag stod vid köksfläkten och målade med sprutan. (Jag gjorde sotet vid avgasutblåset på en Merkava.) Den ena kommer fram och undrar vad jag håller på med och utbrister: "Wow, vad häftigt det blir! Kom och titta Amanda, det här är skitfränt!" Sen fick det bli en demonstration av hur man jobbar med färgspruta. Tiderna förändras då jag inte kan erinra mej att det gick till så här när jag var 14...
En obyggd modell är också en modell...
Skriv svar