På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önskas!
Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska
Det måste sitta något som gör att ljus inte kan gå igenom flygplanet.
Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska
Jag har ett önskemål om en individ det vore roligt att ha märkning till. Nämligen 60082 som, inte helt överraskande, bor på Ängelholms Flygmuseum.
Ett annat förslag är att göra ett dekalark i samma stil som det Gripen arket från TwoBobs med en mängd siffror och annan märkning så att byggaren helt enkelt kan välja i stort sett vilket individnummer som helst. Om det är för mycket att ha med till byggsatsen kanske det kan vara en idé som kunde gå att sälja som separata dekalark?
Med vänliga hälsningar
Emma
/gm
Tor
Ett annat förslag är att göra ett dekalark i samma stil som det Gripen arket från TwoBobs med en mängd siffror och annan märkning så att byggaren helt enkelt kan välja i stort sett vilket individnummer som helst. Om det är för mycket att ha med till byggsatsen kanske det kan vara en idé som kunde gå att sälja som separata dekalark?
Med vänliga hälsningar
Emma
/gm
Tor
Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska
Ja, jag tycker nog att man bör ha en representativ
Inloppskanal. Beroende på flygmaskin och insugets beskaffenhet kan behovet av fläktfront skifta, men jag tror att intagen är rätt raka på Sk 60, så jag misstänker att det bör finnas en fläktfront där. Intagen bör också vara av skalenlig längd om det är möjligt, om inte annat av pedagogiska skäl. Jag tycker det är kul att se hur mycket plats i flygkroppen som består av motor och hur mycket som är "luft". Men om det inte går så ser jag hellre en trunkerad och kanske rent av fejk-perspektivjusterad variant finns med. Alltså ett luftintag som gjorts koniskt med en krympt fläkt för att ge intrycket av en längre insugskanal.
Man kan ju inte få allt, men om det går att gjuta kanalen i ett stycke, så man slipper en ful skarv, så är det också uppskattat
När det gäller Emmas idé om dekalark så är min åsikt att det är bra men inte jätteviktigt att man kan bygga valfri individ från dekalarket.
Oavsett vilket man väljer tycker jag det är bra om tillverkaren väljer ut ett eller ett antal existerande kärror och anger vilka delar som ska användas för vilken version (om flera versioner går att bygga från samma boxning). Om det dessutom finns extradekaler och referenser i lådan är det ett uppskattat plus. Men att göra som i vissa Dragon-byggsatser, och ha med alla möjliga alternativa delar i samma låda, men inte tydligt ange vilka som hör till vilka märkningsalternativ tycker jag är lite taskigt/slarvigt. Underlätta för de som vill bygga en korrekt modell rätt ur lådan. De som vill bygga "sin" individ har säkert hyfsad koll på vad som gäller för deras maskin ändå.
Inloppskanal. Beroende på flygmaskin och insugets beskaffenhet kan behovet av fläktfront skifta, men jag tror att intagen är rätt raka på Sk 60, så jag misstänker att det bör finnas en fläktfront där. Intagen bör också vara av skalenlig längd om det är möjligt, om inte annat av pedagogiska skäl. Jag tycker det är kul att se hur mycket plats i flygkroppen som består av motor och hur mycket som är "luft". Men om det inte går så ser jag hellre en trunkerad och kanske rent av fejk-perspektivjusterad variant finns med. Alltså ett luftintag som gjorts koniskt med en krympt fläkt för att ge intrycket av en längre insugskanal.
Man kan ju inte få allt, men om det går att gjuta kanalen i ett stycke, så man slipper en ful skarv, så är det också uppskattat

När det gäller Emmas idé om dekalark så är min åsikt att det är bra men inte jätteviktigt att man kan bygga valfri individ från dekalarket.
Oavsett vilket man väljer tycker jag det är bra om tillverkaren väljer ut ett eller ett antal existerande kärror och anger vilka delar som ska användas för vilken version (om flera versioner går att bygga från samma boxning). Om det dessutom finns extradekaler och referenser i lådan är det ett uppskattat plus. Men att göra som i vissa Dragon-byggsatser, och ha med alla möjliga alternativa delar i samma låda, men inte tydligt ange vilka som hör till vilka märkningsalternativ tycker jag är lite taskigt/slarvigt. Underlätta för de som vill bygga en korrekt modell rätt ur lådan. De som vill bygga "sin" individ har säkert hyfsad koll på vad som gäller för deras maskin ändå.
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53
Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska
Jag tror att dekaltillverkeran redan har nämnt detta upplägg. Dock kanske inte för de omålade SK 60 (svarta siffror), eftersom att detta märkningsalternativ bara existerade 4-5 år av SK 60:s nu 46-åriga tjänstgöringsperiodJohan_Röd skrev:Ett annat förslag är att göra ett dekalark i samma stil som det Gripen arket från TwoBobs med en mängd siffror och annan märkning så att byggaren helt enkelt kan välja i stort sett vilket individnummer som helst.
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53
Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska
Härligt att se Emil.Men lätta attacken över fjällvärlden borde ju ha annan flottiljsiffra
Kul som sagt ,ser fram emot kommande modell/Lennart
Vingen ser väldigt rak ut på Mock upen,eller är det vinkeln i bilden som luras?

Vingen ser väldigt rak ut på Mock upen,eller är det vinkeln i bilden som luras?
Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska
Det här är annat de än Marivoxen! 
Snart äntligen en SK60 i 48! kul kul.

Snart äntligen en SK60 i 48! kul kul.
-
- Inlägg: 334
- Blev medlem: 17 feb 2012, 15:53
Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska
60016 F5-16 och 60021 F5-21 är de hittills enda kända SK 60 med vinterkamouflage. De var vid tillfället, 1978, stationerade vid F 13M Malmen/Linköping men tillhörde, som merparten av SK 60-flottan, F 5 i Ljungbyhed och skulle därför bära flottiljsiffra 5. Vinterkamouflaget utvärderades under en övning vid Jokkmokkbasen.Lennart skrev:Härligt att se Emil.Men lätta attacken över fjällvärlden borde ju ha annan flottiljsiffra
-
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 26 jan 2012, 02:20
- Ort: Järfälla
Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska
Och alla fem LA-divisionerna i krigsorganisationen var baserade i Norrland. Den sydligaste på Frösön om jag inte minns fel.Emil Lindberg skrev:60016 F5-16 och 60021 F5-21 är de hittills enda kända SK 60 med vinterkamouflage. De var vid tillfället, 1978, stationerade vid F 13M Malmen/Linköping men tillhörde, som merparten av SK 60-flottan, F 5 i Ljungbyhed och skulle därför bära flottiljsiffra 5. Vinterkamouflaget utvärderades under en övning vid Jokkmokkbasen.Lennart skrev:Härligt att se Emil.Men lätta attacken över fjällvärlden borde ju ha annan flottiljsiffra
Sten Ekedahl
Rule Britannia!
Rule Britannia!
Re: På gång: SAAB 105/SK 60 i skala 1/48!!! Synpunkter önska
Jag menade bara att det var synd med den miljön i bilden ,att det inte var en ren F21 maskin i stället,utan vintekamo. Lennart