Hur ser era hobbyhörnor ut då?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson

Re: Hur ser era hobbyhörnor ut då?

Inlägg av Robin Nilsson »

[quote="piosa"]Oj, det verkar som de flesta har hur mycket plats eller pengar som helst ;)

Här är min blygsamma hörna, delar rummet med ett skrivbord bakom ryggen där datorn med tillbehör slåss om platsen.

quote]

Det kan ju vara så att de som inte har en rejäl hobbyhörna inte har hängt på denna tråd ;-)
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Man kan luras att tro att dessa rum kostar en förmögenhet att möblera. Kan för min egen del berätta att jag har lagt ca 700 SEK på hela hörnskrivbordet (IKEA's billigaste). Dyraste komponenten (räknar nu inte in verktyg, kompressor och sån't) är utsuget med fläkt som kostade 800 SEK (som sagt, detta är lååångt under inköpspriset för en sådan), det är bra att ha kontakter ibland :-)

Utsugsskåpet jag hade innan var byggd av IKEA köksskåpsstomme och IKEA fläkt, kostade ca 600 om jag minns. Skåpet har jag kvar, förresten, om någon vill komma och hämta det i Skåne. :-)

Skulle vara roligt att se mera bilder, fortsätt att lägga upp!

Som lite "nostalgi" kan jag lägga upp dessa bilder på hur möbleringen såg ut innan "uppgraderingen" som utfördes för någon månad sedan (visserligen i ett annat hus 2009, men samma möbler ).
Obs att det är samma modell som står på byggbordet 2009, man är helt enkelt en långsam byggare. haha

Å så SAV:en (*snyft* :cry: ) som står i målarbäset, långt innan den blev klar.

Pinsamt nog så syns bara en del av modellhögen i dessa bilder.

Bild

Till vänster om byggbordet:

Bild

Till höger om byggbordet:

Bild
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
AndersN

Inlägg av AndersN »

piosa skrev:Oj, det verkar som de flesta har hur mycket plats eller pengar som helst ;)
Erkänner mig skyldig till att ha hur mycket plats som helst :) Bor sen ett drygt halvår ensam i en lagom stor kåk. Tidigare inrymdes dock allt detta i en kall, mörk, fuktig och möglig skrubb i källaren ca 2x3m...
Christoffer Lindelav

Inlägg av Christoffer Lindelav »

Hej hej
Ja nu har jag äntligen reggat mig efter att ha "smygläst" på detta nya forum sen det startade. Tänkte visa bilder på min hobbyhörna också, den är dock ett WIP så bli inte förskräckta av stöket...

Bild

Som synes har jag blivit förpassad till källaren men det finns i alla fall ett fönster. Bänken längs väggen har jag byggt själv och skruvat fast med expandrar. Skåpet ovanför satt där när vi köpte huset för ett år sedan men jag har gjort det 8 cm djupare för att få plats med mer skit... Luckor ska göras också till det. Färghyllan till hobbyfärgerna kom upp förra veckan. Just nu är det andra saker som ska prioriteras så det ligger hemsnickrade hyllor där som håller på att linoljefärgmålas.

Bild

Satte upp min köksfläkt i hörnet så att jag kan ha en dedikerad målarhörna som kan hållas ren (nåja), har alltid velat haft så. hyrde en kärnborrmaskin på Cramo så att jag kunde ta upp ett 13cm hål till utsugsslangen som syns kopplad till en stos på väggen till höger.

Bild

Här är andra hörnet av rummet, dörren och karmen har jag scratchat i furu för att få den att passa så bra som möjligt till dörrhålet. Inga standardmått där inte... Ska in med vitrinskåpet här i veckan och sen gäller det att hitta tid till plastprojekten igen.

mvh Stoffe
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Här är mitt lilla krypin där den största delen av min lediga tid förpassas.

Nu vågar jag att visa dessa bilder när jag ser att jag inte är ensam om att ha det lite stökigt på byggbordet.

Bild
Bild

Och det finns inte nån brist på projekt att ockupera arbetsytan med.
Detta är bara en del av det som finns, varenda ledigt utrymme upptas av modellkartonger känns det som. :roll:
Bild
Bild

//Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Christoffer Lindelav

Inlägg av Christoffer Lindelav »

Aha! Så det är Johan Elvin som har köpt upp marknadens alla Viggar i 1/48.
AndersN

Inlägg av AndersN »

Christoffer Lindelav skrev:Aha! Så det är Johan Elvin som har köpt upp marknadens alla Viggar i 1/48.
Du hann först :)

Välkommen tillbaka, dina stora härliga tyskar och japaner är saknade!
robertlundin
Namn: Robert Lundin

Inlägg av robertlundin »

Kul att se alla lösningar ni/vi har, bra inspiration.

Fråga: hur många använder INTE Ikeas lilla lådsystem? :-)
/Robert Lundin
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

robertlundin skrev:Kul att se alla lösningar ni/vi har, bra inspiration.

Fråga: hur många använder INTE Ikeas lilla lådsystem? :-)
Inte jag :)

.... än
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

AndersN skrev:
Christoffer Lindelav skrev:Aha! Så det är Johan Elvin som har köpt upp marknadens alla Viggar i 1/48.

:lol:
Och fler blir det när Tarangus släpper sin.
Vilket förmodligen resulterar i att inte så många av airfix/esci modellen blir byggda.
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Skriv svar