Intressekoll Svenskt pansar och vapen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
zapper

Re: Intressekoll Svenskt pansar

Inlägg av zapper »

Minvält till Centurion/Stridsvagn S i 1/35 så klart! ;) Litet smidigt och enkelt projekt att starta med. Konvertering till Toldin låter väl annars smart? (även om den inte är intressant för mig). Något svenskt som jag själv är sugen på just nu är ett upp-piffningsset till 90C... i 1/35.

/E
Erik von Rosen
Kjell.S
Kontakt:

Inlägg av Kjell.S »

Emil_Juhl skrev:@TuveB
Suggan hade varit särskilt rolig att ta fram i 1:87 Har inte lyckats få tag på ordentliga ritnignar än dock.

Ritning på Suggan finns.

;)
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Kjell.S skrev:
Emil_Juhl skrev:@TuveB
Suggan hade varit särskilt rolig att ta fram i 1:87 Har inte lyckats få tag på ordentliga ritnignar än dock.

Ritning på Suggan finns.

;)
Hm, kanske man kan överväga att göra den i 1/76 också? :lol:

Jens
Daedalus Models
Kjell.S
Kontakt:

Inlägg av Kjell.S »

Nej, det kan jag väl aldrig tro att det finns behov av???
Jan Holmqvist
Kontakt:

Inlägg av Jan Holmqvist »

Robin Nilsson skrev:Konv för Toldi vore riktigt roligt
Trumpeter har släppt något nytt som kanske passar
http://www.jadarhobby.pl/hobby-boss-824 ... rrency=EUR

Är det en användbar Toldi?

På Hobbysearch står det följande om ovanstående men jag inte har en aning om vad det betyder. :lol:

"Is a light tank during World War II, was used in the Hungarian army. The licensed production while applying a repair based on L-60 tank manufactured by Landsberg was imported from Sweden, has been operational both approximately 200. 13.5cm length, 6.1cm width, greater than or equal to the number of parts 400, with etched parts, new mold

( This is a machine translation. Please allow for possible misinterpretations in the text. )"

edit: Ähhmm, det var inte nytt, det fann ett annat inlägg... "konverteringssats för att bygga om HB´s Toldi"
mvh, Janne
IPMS Sydost
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Japp, den gynnaren har vi ögonen på.. Ett högt "parts count" för en sån liten vagn, men jag misstänker att hälften av delarna är lösa bandlänkar? :-D

/E
Emil_Juhl

Re: Intressekoll Svenskt pansar / vapen

Inlägg av Emil_Juhl »

Då har jag påbörjat arbetet med svenska vapen.
Som ni ser har jag inte kommit så långt än men det är en början iaf.

Bild

Så jag vill åter igen be alla som sitter på ritningar eller dylikt över svenska knallpåkar eller utrustning att slänga iväg ett PM till mig så kanske det kan förverkligas.

Tanken är alltså ett kitt med resinvapen och kanske hjälmar eller dylikt.

Jag tänker Ak5, Ak5C, kpist m45, Grg. Men andra är också intressanta.
Mvh
Emil Juhl
TuveB

Re: Intressekoll Svenskt pansar och vapen

Inlägg av TuveB »

Glöm inte AK4B!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anton

Inlägg av Anton »

Vanligtvis sitter täckplattorna för railsen monterade på främre handskyddet (Den undre främre täckplattan brukar dock ibland lossna och tappas bort i skogen). Det framre handgreppet är också vanligtvis monterad, då längst bak på railsen mot magasinsstyrningen. Vi har lika fördelning av plast och plåtmagasin (4+4).
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

TuveB skrev:Glöm inte AK4B!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Haha! Jag den kunde kanske vara aktuell

Anton skrev:Vanligtvis sitter täckplattorna för railsen monterade på främre handskyddet (Den undre främre täckplattan brukar dock ibland lossna och tappas bort i skogen). Det framre handgreppet är också vanligtvis monterad, då längst bak på railsen mot magasinsstyrningen. Vi har lika fördelning av plast och plåtmagasin (4+4).
Tack för infon Anton!
Min tanke är att ha div. tillbehör lösa så att var och en kan bestämma vilken och var lös utrustning ska monteras. Vet inte om detta är realistiskt men det är min utgångspunkt iaf.
När det kommer till täckplattorna så tänkte jag se om jag kan göra en version med de främre och en utan. De undre är har jag inte bestämt mig för än.
Alternativt får det främre handgreppet vara gjutet och sen täckplattor på hela undersidan.

Tror att magasinen också får bli lösa så att man själv kan bestämma om man vill använda plåt eller plast.
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar