Hej Robert!bergwall skrev:Fy bubblan, beklagar verkligen Janne. Dyker det upp CMR-grejor är ju chansen stor att det är dina, kan inte finnas mkt sånt ute. Vart det andra som också hade haft inbrott, eller verkade det vara ett riktat tillslag mot din samling? Har alltid undrat hur de blir av med allt? Sitter de å håller på saker för att sprida det under längre tid? Blocket o Tradera är väl ställe nummer ett som en drabbad håller utkik? Men svaret är Loppisar alltså, känns ju iof som det borde finnas bättre plattformar för begagnade modeller. Får man nått för dem på en Loppis, har de koll på vad det är osv?
Jag vågar inte hä ner saker i källarförrådet just av den här anledningen. Men då får man bo men travar av kartonger istället. Jag är osäker på om det är så mkt bättre..
![]()
//R
Ja, du har alldeles rätt. Tycker som du! Fast hustrun, henne har jag ännu inte riktigt lyckats övertala...

Jag tror inte några andra drabbats av inbrottet. Tror att det här var "professionella" tjuvar som har det som "arbete" att länsa förråd. Dom hade ju satt dit ett eget hänglås efteråt, antagligen för dom tänk återkomma vid tillfälle och att det inte ska synas att det varit ett inbrott. Dom tog nog med sig det dom kunde bära 5-6 stora kassar av modell Citygross och andra pappkassar. För att återkomma och länsa än mer i förrådet. Jag hade packat i förrådet, så man inte kunde se vad det fans där i. Fast just denna vecka hade jag och Björn Andresson varit till "Peppe" på HobbyLand. Där hade Björn fått en gratismodell av en Airfix Sea Harrier i 1:24. Björn hade tyvärr inte möjlighet att få hem den då, så jag erbjöd mig att jag kunde hem den så länge. Så skulle han få den nu på söndag under vårt byggmöte. Så jag lade in den i mitt förråd vid hemkomsten, tyvärr helt synlig. Antagligen var det nog Sea harriern som fick tjuvarnas blick att fastna just på mitt förråd. Att dom sedan inte tog Björns modell är lite ironiskt. Dom fick ju se vad som fanns mer i förrådet när dom kom in där. Att se prislapparna på resin-modellerna och en del andra modeller, fick väl dom att gå helt i taket. Det var många resin-satser och andra fina modeller som försvann där...

Att klippa upp ett hänglås, det går fort det. 1-2 eller 3 sekunder så är det gjort. Gömma en bultsax under jackan är inget problem det heller.
Och det är i princip helt riskfritt att länsa folks förråd, allt enligt statistiken: http://www.dn.se/sthlm/kallarinbrott-he ... -tjuvarna/
Men jag hade själv ingen tanke på att något sådant kunde hända där jag bor. Allt verkade så säkert och tryggt, med bra lås överallt. Lugnt och fint område också. Har tyvärr blivit något mer cynisk numera...

Hörs & Syns!
Mvh / Janne