Ja, vi är nog helt enkelt väldigt överens. Oftast är man ju mer överens än vad som framgår av diskussionen.
Som förhoppningsvis framgick av bilderna i tidigare inlägg är det ju dessutom i hög grad varierande beroende på förebild. På vissa flygplan syns varenda panellinje, på andra så syns de knappt alls. Det behöver ju inte ens vara likartat på samma flygplanstyp, eller likartat höger respektive vänster sida - något som kan vara lite problematiskt i modellbyggarsammanhang, eftersom det skulle se konstigt ut med washade panellinjer på ena vingen, men inte andra. "-Ojämn wash, ja då ryker ett poäng, preshade bara på vissa panellinjer, det måste gå under ojämn detaljering va? Ett poäng till bort"
Vad jag skulle vilja bli bättre på, är att se på en bild, och instinktivt kunna koppla ihop det jag ser med passande vädringstekniker. Jag har ju tagit upp pre-shade med exempel på var den tekniken kan vara riktigt effektfull. Det finns en byggare på ARC som kör med saltchipping på hela sina 1/32-flygplan på ett effektfullt och, för just de förebilderna, trovärdigt och relevant sätt.
Kort sagt, jag skulle vilja kunna se bilder som dessa och instinktivt veta precis hur jag uppnår detta i 1/48:

Denna maskinen är som en veritabel lekplats, eller prototyp för vädring, här finns något för alla tekniker tror jag. Precis exakt så vill jag bygga Tarangus J32a, när den dyker upp.
/E