Dekaler till Tunnan i 1/48

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn Fransson
Kontakt:

Re: Dekaler till Tunnan i 1/48

Inlägg av Björn Fransson »

AndreasSamuelsson skrev:Jag vill bara tillägga en sak vad gäller Skånegripen.
Se upp för Hasegawas Grip! De som fanns med i deras första 35-utgåva var alldeles för stora.
De är i betydligt bättre storlek i deras senare utgåva som heter "Demonstrator".
Andreas
Bra info, tack! Det har jag missat! Ska tänka på det när det blir dags för en grå 35:a, förhoppningsvis senare i år.
Björn G

Inlägg av Björn G »

:D Kul om Tunnan släpps nu under våren! Annars kanske det får bli en Smålänning istället!

Inventering av mitt dekallager har gett följande resultat:

Bild

Hasegawas Draken sköld - överst vänster - är finfin, men märkbart för stor (om nu den skånska vapenskölden någonsin kan bli för stor! ;) ). Neomegas tunnansköld - överst höger - är gul (äldre modell?) och båda tittar vänster. Twobobs drakensköldar (svärdfiskdekalerns) - nederst- ser lite mer murriga ut - och alla fyra tittar höger!!!
Nicklas Karlén
Namn: Nicklas Karlén

Inlägg av Nicklas Karlén »

Det finns i AZ J 29:a dekaler till "Gul Rudolf" från F 10 med Skånegripar. Jag vet inte hur de står sig i jämförelse men de ser fina ut och det kan man ju inte säga om resten av AZ 29:an som passar bäst på sophögen nu när Pilot Replicas finns tillhands. Jag ska ta en koll mot Hasegawa dekalerna som jag också har liggandes när jag kommer hem.

Nicklas
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.

När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Annars finns ju skånegripen med på Robbans ark med vapensköldar
http://www.rbdstudio.se/InstructionCoatOfArms148.html

Bild

Tror att dessa är det bästa alternativet.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn G

Inlägg av Björn G »

Jo, men bara "di gule". Nog hade F10:s J29:or "di gyllene"? I vart fall på de bilder som jag sett.

Såg bilder på AZ:s dekaler på nätet, och de verkar funka (i vart fall något som funkar på den modellen) även om storleken inte framgår. Det kanske blir så att jag postar en förfrågan om någon vill sälja, när jag väl kommit till dekalerna.

Bild
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Björn G skrev:Jo, men bara "di gule". Nog hade F10:s J29:or "di gyllene"? I vart fall på de bilder som jag sett.
Dom kanske ser gula ut på bilderna, men jag kan intyga att dom faktiska dekalerna är i allra högsta grad "gyllene" / guld färgade.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej, Jag är faktiskt boven bakom AZs dekalark också, i alla fall delvis eller till grunden. Vi hade ju alla stora förhoppningar på den här modellen så jag stälde upp med ett underlag för lite olika Tunnan-varianter, för ingen visste ju vad de hade på gång. Sedan blev det som sagt lite blandad giv. De har bla lyckats ändra på 9:an för Säve-maskinen men jag har inte granskat allt jättenoga. Jag har alltid hållt mig till en höjd på 455 mm för vapensköldarna.

Mjukvaran/designen ska inte skilja sig åt på skånegripen utom på mitt dekalark för AJ/SH/SF/SK 37 som Cartograf tryclte för de klarar mer detaljer så dessa har ytterligare detaljer i fjädrarna på Gripen.
Skriv svar