Är det pga spillbränslet som man kan se att meken hänger ett kärl
på bukfenan? Jag har undrat varför man gör det.
//Peder
Special hobby. Viggen
-
- Inlägg: 2326
- Blev medlem: 05 feb 2012, 19:05
- Namn: Lars Befring
- Ort: Stockholm
Re: Special hobby. Viggen
PederT skrev:Är det pga spillbränslet som man kan se att meken hänger ett kärl
på bukfenan? Jag har undrat varför man gör det.
//Peder
Det verkar så
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
-
- Inlägg: 617
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Special hobby. Viggen
Jo när man kupérar motorn (stänger av den) så finns det en skvätt bränsle kvar i systemet som inte kommer förbrännas. Denna skvätt (uppskattningsvis 2-3 dl) ville man väl inte spola rakt ut på plattan så därför hade meken som uppgift att hänga en potta i bukfenan strax efter att man satt stoppklossar vid hjulen, därefter kan meken kila fram och göra kupétecken till föraren.
För den som vill göra en otroligt korrekt 37432 som var målad blågul så hade den en potta målad i svenska flaggan precis som flygplanet, kanske förekom liknande målning till "The Show Must Go On" och andra specialmålade flygplan.
Hälsningar
Robert
För den som vill göra en otroligt korrekt 37432 som var målad blågul så hade den en potta målad i svenska flaggan precis som flygplanet, kanske förekom liknande målning till "The Show Must Go On" och andra specialmålade flygplan.
Hälsningar
Robert
-
- Inlägg: 205
- Blev medlem: 25 jan 2012, 23:15
- Ort: Helsingborg
Re: Special hobby. Viggen
En bild på en "bytta" under en JA 37.
Andreas
Andreas
-
- Inlägg: 617
- Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
- Namn: Robert Bergwall
- Ort: Linköping/Hammarstrand
Re: Special hobby. Viggen
Det där är den mer påkostade varianten, de flesta jag mins var bara en sån rostfri hundmatskål med en ståltråd träd genom två hål. Bränslet tömdes direkt i ett oljefat som stod mellan två flygplanplatser. Bränslet gick sedan till destruering. Det var dock populärt med dieselbilar bland tekniker, osäker på om det fanns ett samband..
Re: Special hobby. Viggen
Mycket klarläggande detta. När ändå tråden om AJ är på G, hade jag ytterligare en fråga till expertisen.
Denna gång hur det är med rodren på parkerat flygplan. Droppar de lika mycket, dvs hänger de ihop
när trycket sjunker eller brukar de vara separerade? Mycket tacksam för svar.
//Peder
Denna gång hur det är med rodren på parkerat flygplan. Droppar de lika mycket, dvs hänger de ihop
när trycket sjunker eller brukar de vara separerade? Mycket tacksam för svar.
//Peder
-
- Inlägg: 897
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:00
- Namn: Nicklas Karlén
- Ort: Norrköping
Re: Special hobby. Viggen
På JA så är rodren ihopskruvade så där hänger de lika mycket. Det är det som är den "lilla" bulan på rodren i Tarangus satsen. Övriga versioner har inte ihopskruvade roder och då ser det ut som på Erik Gustavssons bild nedan som är på en SH 37 på Areoseum. Hur lång tid det tar innan rodren droppar ner vet jag inte.
När det gäller bukfenan så finns det ett klipp på Youtube där man ser att det ryker ur bukfenan. Jag tror att det är ett klipp från F 6 Karlsborg.
Nicklas
http://plasticwarfare.se/wp-content/upl ... SC0248.jpg
När det gäller bukfenan så finns det ett klipp på Youtube där man ser att det ryker ur bukfenan. Jag tror att det är ett klipp från F 6 Karlsborg.
Nicklas
http://plasticwarfare.se/wp-content/upl ... SC0248.jpg
Vid tider av oro och fara för staten, åkallar vi Gud och hyllar soldaten.
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
När faran är över och fyllda blir faten, då glömmer vi Gud och föraktar soldaten
Re: Special hobby. Viggen
Tack för det Nicklas. Då skulle man kanske dela rodren på mitt pågående bygge av AJ.
Det skiljer sig ju lite från JA:n på det viset.
//Peder
Det skiljer sig ju lite från JA:n på det viset.
//Peder