Jag brukar röra ihop direkt i färgsprutan. Har en liten pensel som jag blandar med och det tycker jag brukar bli bra. Fast det kanske inte blir bra? En grej som jag har märkt är att när det börjar bli lite färg kvar i sprutan så blir färgen bli tunnare och det sprutas mest förtunning, alltså som om färgen sjunker till botten av koppen och därför sprutas först och lämnar kvar mestadels förtunning. Vet dock inte om det blir såhär när jag använder klarlacken. Går ju inte att se direkt, men jag kanske måste röra ihop allt noggrannare?Björn B skrev:.
Tamiya har numera en Flat Clear, XF86 men jag reagerade på följande meningRörde du inte ihop thinner och lack innan målningen eller blandar du direkt i färgsprutan? I en del färgsprutor kan det vara svårt att komma åt att röra om ordentligt i botten så att man kommer få en mix som ändrar sig varefter man sprutar.felle-j skrev:Tidigare idag provade jag med Vallejos matta lack och den blev immig. Hade endast någon ensta droppe av Vallejos egna thinner i botten på airbrushen.
Klarlack
Re: Klarlack
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Klarlack
Varför använda modeller bara för att ha en yta att provmåla på ?
Återanvänd gamla spruckna CD-fodral istället, det är styrenplast och de
har oftast lite ytstruktur ifall det behövs nångång ...
Det blir rätt stor yta med två sidor av locket, två sidor av bakstycket
och två sidor av insatsen ...
/ Robin
Återanvänd gamla spruckna CD-fodral istället, det är styrenplast och de
har oftast lite ytstruktur ifall det behövs nångång ...
Det blir rätt stor yta med två sidor av locket, två sidor av bakstycket
och två sidor av insatsen ...
/ Robin
Re: Klarlack
Att använda gamla CD-fodral kan jag göra men då jag redan har skitmodeller som passar bra som testkaniner kan jag lika gärna använda dom. Passar även bra för flera olika sorters tester, såsom vädring till exempel. Man kanske kan utföra såna tester på CD-fodral också men blir nog bättre på modeller.Robin Nilsson skrev:Varför använda modeller bara för att ha en yta att provmåla på ?
Återanvänd gamla spruckna CD-fodral istället, det är styrenplast och de
har oftast lite ytstruktur ifall det behövs nångång ...
Det blir rätt stor yta med två sidor av locket, två sidor av bakstycket
och två sidor av insatsen ...
/ Robin
Det är ju inte mina finaste modellbyggsatser som jag använder som testmodeller. Det är gamla modeller som jag byggde som barn och som inte är något att spara, så du behöver inte oroa dig för att jag förstör några fina byggsatser.

-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Klarlack
Om du har gott om modeller så kan du ju spara plasten i CD-fodralen
till annat, funkar bra att staga upp insidan av modeller med till
exempel
/ Robin
till annat, funkar bra att staga upp insidan av modeller med till
exempel

/ Robin
Re: Klarlack
Har gjort lite mer tester nu med både golvpolishen och Tamiya X-22. Fick väl ett okej resultat med båda. Lite bättre med golvpolishen tycker jag men fortfarande inget resultat som jag känner mig särskilt nöjd med. Tycker att Tamiya klarlacken framstår som lite "glittrig". Det kanske kan bero på ojämn yta på modellen men jag tycker att ytan är ganska jämn. Hade väl varit jämnare om jag hade putsat den med någon finkornig slipsticka eller något sådant. Sen har jag det även svårt med att få en jämn ytfinish. Det ser liksom lite fläckigt ut. På vissa ställen lite blankare och andra ställen lite mattare.
Det är mycket möjligt att jag gör något fel, men vad i såna fall?
Späder ni klarlacken? Med vad och hur mycket? Vilken storlek på nål och munstycke använder ni? Hur många lager och hur tjocka?
Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta för jag håller på att bli galen på detta med klarlack.
Det är mycket möjligt att jag gör något fel, men vad i såna fall?
Späder ni klarlacken? Med vad och hur mycket? Vilken storlek på nål och munstycke använder ni? Hur många lager och hur tjocka?
Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med detta för jag håller på att bli galen på detta med klarlack.

Re: Klarlack
Jag tror inte du gör något fel Felix utan det är i allmänhet så här det blir. Ska man ha en helt spegelblank yta så måste ytan under vara helt perfekt och inte heller matt när man börjar, om man inte vill lägga på floder av klarlack för till slut så blir det blankt om man håller på tillräckligt länge! Lacklagret man lägger på är väldigt tunt och räcker inte för att "fylla upp" de ojämnheter som en matt färg faktiskt är (det är anledningen till att den är matt).
Fläckigheten kan antingen bero på olika färgstruktur under på olika delar av modellen (inte ovanligt, när man målar så varierar det med överspray och hur blött man lägger på färgen lite här och var) alternativt något slags smuts eller kladd (fingrar eller häftmassa?). Lite försiktig tvättning med diskmedel och en gammal tandborste kan vara bra innan målning.
Jag späder lacken ganska kraftigt, gissar 50/50 med förtunning. Nål och munstycke på Iwatan är 0,18 men jag har kört med alla möjliga sprutor under åren med allt från stora till små munstycken, ur den aspekten så är klarlacken enkel att måla eftersom man inte behöver någon större precision. Trycket ligger på 1-1,5 bar, håll det lågt så ryker inte lacken runt så mycket.
Före dekalering så lägger jag bara ett lager (eller en session ska jag kanske säga, man håller på och sprutar runt på modellen och målar väl över varje yta några gånger som får torka några tiotal sekunder innan man kommer tillbaks till samma fläck igen). Jag håller på tills jag tycker "det duger" - och det är ju ingen vidare beskrivning
!
Är du säker på att det behöver vara blankare än du redan fått det? Om det bara är för dekalerna så kanske det räcker?
Flammighet/fläckighet lugnar (oftast) ner sig i samband med mattlackning så det behöver inte heller vara någon katastrof.
Och till slut, som jag skrev i länken jag lade upp i början av tråden, jag gillar inte heller lacken men det är i någon mån ett nödvändigt ont!
Följande underlättar:
1) Måla inte med matt färg utan ha i lite blanklack även i färgen så får du en bättre yta att börja på.
2) Slipa större knottriga partier med 2000-papper eller slipsticka, bättringsmåla igen om det behövs.
3) Se till att ytan är ren.
4) Lacka (och be samtidigt till Den Store PlastGuden om du känner att det hjälper
)
Kämpa på!
Magnus
Fläckigheten kan antingen bero på olika färgstruktur under på olika delar av modellen (inte ovanligt, när man målar så varierar det med överspray och hur blött man lägger på färgen lite här och var) alternativt något slags smuts eller kladd (fingrar eller häftmassa?). Lite försiktig tvättning med diskmedel och en gammal tandborste kan vara bra innan målning.
Jag späder lacken ganska kraftigt, gissar 50/50 med förtunning. Nål och munstycke på Iwatan är 0,18 men jag har kört med alla möjliga sprutor under åren med allt från stora till små munstycken, ur den aspekten så är klarlacken enkel att måla eftersom man inte behöver någon större precision. Trycket ligger på 1-1,5 bar, håll det lågt så ryker inte lacken runt så mycket.
Före dekalering så lägger jag bara ett lager (eller en session ska jag kanske säga, man håller på och sprutar runt på modellen och målar väl över varje yta några gånger som får torka några tiotal sekunder innan man kommer tillbaks till samma fläck igen). Jag håller på tills jag tycker "det duger" - och det är ju ingen vidare beskrivning

Är du säker på att det behöver vara blankare än du redan fått det? Om det bara är för dekalerna så kanske det räcker?
Flammighet/fläckighet lugnar (oftast) ner sig i samband med mattlackning så det behöver inte heller vara någon katastrof.
Och till slut, som jag skrev i länken jag lade upp i början av tråden, jag gillar inte heller lacken men det är i någon mån ett nödvändigt ont!
Följande underlättar:
1) Måla inte med matt färg utan ha i lite blanklack även i färgen så får du en bättre yta att börja på.
2) Slipa större knottriga partier med 2000-papper eller slipsticka, bättringsmåla igen om det behövs.
3) Se till att ytan är ren.
4) Lacka (och be samtidigt till Den Store PlastGuden om du känner att det hjälper

Kämpa på!
Magnus
Re: Klarlack
Jag gör ett litet tillägg här också: för att det ska bli blankt måste man våga måla lite "blötare" så att lacken flyter ut riktigt på ytan. Det är lite läskigt för man vill ju inte det ska rinna men med lite träning går det.
Hälsningar
Magnus
Hälsningar
Magnus
-
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43
Re: Klarlack
Om det enbart är för att få en blank yta för dekaler så går det faktiskt
att lägga dekalen i våt lack och sen får det torka tillsammans.
1. Lacka sidenmatt över hela modellen, eller åtminstone allt som har
samma kulör för att få samma färgton överallt. Låt torka.
2. Blötlägg dekalen.
3. Lägg en liten pöl lagom utspädd "vattenspädbar" lack där
dekalen ska sitta.
4. Ta upp dekalen och torka bort klistret så gott det går
5. Lägg dekalen i pölen, tryck fast, pensla in lacken över dekalen
och torka bort överskottet så det inte blir blanka fält runt
dekalen.
6. Låt torka.
7. Lägg ett skikt sidenmatt, blankt eller matt (efter tycke, smak, behov)
över hela modellen.
Klarlack är en bra orsak till varför jag håller mig till matta - sidenmatta
förebilder ....
/ Robin
att lägga dekalen i våt lack och sen får det torka tillsammans.
1. Lacka sidenmatt över hela modellen, eller åtminstone allt som har
samma kulör för att få samma färgton överallt. Låt torka.
2. Blötlägg dekalen.
3. Lägg en liten pöl lagom utspädd "vattenspädbar" lack där
dekalen ska sitta.
4. Ta upp dekalen och torka bort klistret så gott det går
5. Lägg dekalen i pölen, tryck fast, pensla in lacken över dekalen
och torka bort överskottet så det inte blir blanka fält runt
dekalen.
6. Låt torka.
7. Lägg ett skikt sidenmatt, blankt eller matt (efter tycke, smak, behov)
över hela modellen.
Klarlack är en bra orsak till varför jag håller mig till matta - sidenmatta
förebilder ....
/ Robin
-
- Inlägg: 197
- Blev medlem: 26 jan 2012, 09:47
- Namn: Fredrik Almlöf
- Ort: Uppsala
Re: Klarlack
Hej Felix!
Jag hade tänkt att nämna det här för dig på byggmötet i söndags, men glömde naturligtvis bort det då...
Klarlack är, som du upplevt själv och som framgått av svaren på din fråga här, problematisk, men Tamiyas X22 fungerar riktigt bra tycker jag - förutsatt två saker;
1) spä den med thinner, tex Gunzes thinner, 50/50 (se också Magnus F's inlägg i tråden om färger (som ligger i forumet jag inte kommer ihåg namnet på) om att spä Gunze och Tamiya men thinner) - det här hjälpte mig med problemet att lacken blev glittrig, som du beskriver den.
2) precis som Magnus skriver ovan bör du våga spruta ett ganska blött lager lack för att det ska bli riktigt slätt
Hoppas att du hittar fram till något som fungerar för dig.
Mvh
Fredrik
Jag hade tänkt att nämna det här för dig på byggmötet i söndags, men glömde naturligtvis bort det då...
Klarlack är, som du upplevt själv och som framgått av svaren på din fråga här, problematisk, men Tamiyas X22 fungerar riktigt bra tycker jag - förutsatt två saker;
1) spä den med thinner, tex Gunzes thinner, 50/50 (se också Magnus F's inlägg i tråden om färger (som ligger i forumet jag inte kommer ihåg namnet på) om att spä Gunze och Tamiya men thinner) - det här hjälpte mig med problemet att lacken blev glittrig, som du beskriver den.
2) precis som Magnus skriver ovan bör du våga spruta ett ganska blött lager lack för att det ska bli riktigt slätt
Hoppas att du hittar fram till något som fungerar för dig.
Mvh
Fredrik
Re: Klarlack
Tack så mycket för svaren!
Tamiyas X-22 spädde jag 50/50 med X-20A, som med alla andra Tamiyafärger, och golvpolishen spädde jag inte alls då jag tyckte den verkade vara tillräckligt tunn.
Provade att spruta lite blötare på vissa ställen och det blev ganska bra. Mycket blankare men det känns lite läskigt att spruta på så mycket. Tror nog att jag har fått till en tillräckligt blank yta för att det ska duga för dekaler och att det även skyddar färgen.
Jag håller på med en JAS 39A Gripen just nu som jag hade tänkt måla med Tamiyafärger och då ska jag prova att blanda i lite X-22 i färgen för att den inte ska bli lika matt. Har även köpt X-21 så den ska jag prova också sen för att få ytan lite mattare. Hur mycket X-22 blandar ni i färgen och hur mycket X-21 blandar ni i X-22 för att få den lite mattare?
Ska fortsätta prova mig fram med klarlacken så får vi se hur det går.
Robin: Din metod funkar säkert jättebra men känns lite krångligare så jag kör nog på med metoden som jag är van vid, bara jag lyckas få fason på klarlacken. Kanske provar din metod någon gång, dock så vill jag klarlacka också för att skydda färgen, inte endast för att få en bra yta för dekaler. Men jag tackar för tipset!
Tamiyas X-22 spädde jag 50/50 med X-20A, som med alla andra Tamiyafärger, och golvpolishen spädde jag inte alls då jag tyckte den verkade vara tillräckligt tunn.
Provade att spruta lite blötare på vissa ställen och det blev ganska bra. Mycket blankare men det känns lite läskigt att spruta på så mycket. Tror nog att jag har fått till en tillräckligt blank yta för att det ska duga för dekaler och att det även skyddar färgen.
Jag håller på med en JAS 39A Gripen just nu som jag hade tänkt måla med Tamiyafärger och då ska jag prova att blanda i lite X-22 i färgen för att den inte ska bli lika matt. Har även köpt X-21 så den ska jag prova också sen för att få ytan lite mattare. Hur mycket X-22 blandar ni i färgen och hur mycket X-21 blandar ni i X-22 för att få den lite mattare?
Ska fortsätta prova mig fram med klarlacken så får vi se hur det går.
Robin: Din metod funkar säkert jättebra men känns lite krångligare så jag kör nog på med metoden som jag är van vid, bara jag lyckas få fason på klarlacken. Kanske provar din metod någon gång, dock så vill jag klarlacka också för att skydda färgen, inte endast för att få en bra yta för dekaler. Men jag tackar för tipset!