Tråden för vädrings-inspiration.

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tråden för vädrings-inspiration.

Inlägg av Robin Nilsson »

Räcker det inte med orden från någon som inbillar sig att han vet säkert :mrgreen:
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tråden för vädrings-inspiration.

Inlägg av Robin Nilsson »

Sida med två bilder:
http://www.shipspotting.com/gallery/sea ... egory_1=70
I juni 1993 såg Dovsk "fräsch" ut i Hammerfest och den 9:e maj 2014 ser hon liiiite mindre fräsch ut i Archangelsk (bilden för 2014 ligger i gruppen Scrapyard Ships .....)
Om man jämför bilderna så fattas det en del utrustning 2014
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=2030155 anger status = 'Laid up'

Bild
rostig men inte fullt lika illa och man kanske kan anta att Dovsk var aktiv 1993 (byggdes 1980, så hon är 34 år gammal ...)
så att skicket visar hur det kan se ut. Överbyggnaderna ser bättre ut än skrovet vilket kan vara intressant,
det vita är "nymålat" och det grå är mer slitet -> ojämnt vädrad alltså :-D

några små fakta:
http://maritime-connector.com/ship/dovsk-7831094/

upplagd även 2012:
http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1604977 Dovsk närmast till höger enligt vad Google anger i sökresultatet

Inte hittat något som definitivt säger att hon ska skrotas .....

/ Robin
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Tråden för vädrings-inspiration.

Inlägg av Erik_G »

Jag går varje morgon längs drömmarnas kaj här i Göteborg, och tro mig, Dovsk är i "bruksskick"...
För att inte tala om en del skorvar som går uppför och nedför älven till industrianläggningar längre upp mot Vänern till. De kan vara mer rostbruna än vad det nu kan vara för färg som döljer sig under lagret med järnoxid..
Ska försöka plåta lite nästa gång jag ser någon glida förbi.
Ulf Lundberg
Inlägg: 2141
Blev medlem: 25 jan 2012, 20:57

Re: Tråden för vädrings-inspiration.

Inlägg av Ulf Lundberg »

Oavsett vilket, det vore en saftig utmaning att måla något liknande.
Det behövs nog några övningsobjekt innan man får till det.

Uffe
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Tråden för vädrings-inspiration.

Inlägg av Erik_G »

Så har man varit på RIAT i år igen och hittat lite vädrade flygmaskiner.
Givetvis så var inte alla flygplan i det skick som en del av bilderna visar, men hur roligt är det att visa sprillans nya och rena flygplan i en vädringstråd?
Jag hade hoppats kunna bjuda på några riktigt hårt vädrade grekiska A-7or, men dessvärre hade de målat om maskinerna så de såg helt nya ut, och därför vädringsmässigt helt ointressanta.

Vi börjar med en välbekant maskin:
Bild
En stilstudie av sot och vädring på och från APU-utsläppet på en JAS 39D Gripen.

För att raskt hoppa vidare till något mer intressant, några väl använda och nötta SU-22 från polska flygvapnet:
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Notera nyansskillnad på den blågröna undersidan, och skillnaderna i vädring. Vilken exakt FS-färg ska man måla med? :-)
Bild

En bekant och återkommande besökare i denna tråden, Panavia Tornado. I detta fallet en italiernare.
Kanske kan inspirera någon som köpt Revells nya Tonka?
Bild
Tråkigt målad i en och samma grå överallt...
Bild
...eller?
Bild
Notera "skuggorna" av vapenbalkar på undersidan. Kanske kan vara av intresse då olika beväpningsalternativ använder olika balk-konfigurationer.
Bild
Om någon undrat varför fenan på en Tonka alltid är svart så finns svaret ovan.
Tänker återkomma med en Tornado-special/walkaround i framtiden eftersom jag har ett gäng bilder från tidigare flygdagar på italienska, tyska och engelska kärror. Kanske kan vara intressant för de som likt mig har en IDS eller två liggande i förrådet. Jag plockade med mig Revells nya IDS från en handlare på RIAT för 19 GBP, och om passformen är så bra som ryktet säger så var den mkt prisvärd. Flaps, slats, spoilers, luftbromsar och reversering är separata delar bland annat.

En annan klassiker är F-15E. Inte så roliga bilder kanske, men notera färgsläppet på vingen. Inkluderade även en bild som visar normal nedsmutsning av cockpitsidan.
Bild
Bild

Så är vi framme vid "Pièce de résistance". En fransk Transall tillhörande Patrouille du France. Blue Angels har ju sin Fat Albert, en Hercules som är fläckfri och skiner som en utställningsbil. Fransmännen har en något annorlunda attityd till sin stackars Transall..
Bild
Bild
Bild
Fin va? Vilket FS-nummer motsvarar den grå?

Das var alles för denna gången.
Robin Nilsson
Inlägg: 3821
Blev medlem: 25 jan 2012, 22:43

Re: Tråden för vädrings-inspiration.

Inlägg av Robin Nilsson »

Snygga bilder :-)
Mahatma G
Inlägg: 604
Blev medlem: 30 aug 2012, 17:49
Ort: Linköping

Re: Tråden för vädrings-inspiration.

Inlägg av Mahatma G »

Erik_G skrev:... Vilket FS-nummer motsvarar den grå?
Eftersom det är en fransk kärra så vore det nog synnerligen ofranskt att matcha något FS-nr, eller hur..? . :mrgreen:

Fina bilder - gillar när det blir kondensspiraler vid propellerspetsarna, det ger dramatik. Fler bilder, tack.
/G
Erik_G
Inlägg: 1028
Blev medlem: 26 jan 2012, 22:26
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Tråden för vädrings-inspiration.

Inlägg av Erik_G »

Står inte "FS" för "Fransk Standard"? :-)

Har inte så många fler vädringsrelaterade bilder från årets RIAT. Men jag kan ju bjussa på denna bilden, både kondensstrimmor och ett jäkla "oväder"..

Bild

Hoppas någon finner bilerna användningabara!
Daniel_A
Inlägg: 573
Blev medlem: 29 jan 2012, 23:38
Namn: Daniel Andersson
Ort: Linköping (nästan)

Re: Tråden för vädrings-inspiration.

Inlägg av Daniel_A »

Erik_G skrev:Hoppas någon finner bilerna användningabara!
Om inte annat så är ju den sista bilden oerhört snygg! Proffsigt fångat och fotat.

/Daniel
Skriv svar