Airfix modeller vi byggt...

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Ulf Lundberg

Re: Airfix modeller vi byggt...

Inlägg av Ulf Lundberg »

Som grabb byggde jag massvis med Airfixmodeller. Om man sparade veckopengen några veckor gick det att få ihop till någon av de mellanstora byggsatserna. När jag sen fick jobb som blombud i lokala blomsteraffärn, gick lönen nästan oavkortat till airfixbyggsatser.

Airfix och deras underleverantörer stod också för några av de värsta pungsparkar jag fick som ung.
I veckor hade jag sparat för att kunna köpa deras Vosper i 1:72. När jag väl fått ihop pengarna hade priset höjts till 21,50kr Förstummad gick jag tomhänt hem från Tor Hobby på Östgötagatan.

Airfix gav ut sin E-båt i 1:72. Den var BALL! Hur Ball? ÜBERGRYMT BALL!
I en bok om tyska flottan, lånad på stadsbiblioteket, hittade jag sen en bild på en E-båt av senare version. Den var MYCKET BALLARE!

Att ge ut den töntiga versionen av E-båten kan endast betraktas som ett LÖMSKT NIDINGSDÅD! De gjorde det säkert eftersom de senare versionerna av E-båtarna var MYCKET BALLARE än Vospern och räddningsbåten.
Jag har fortfarande inte förlåtit Airfix för denna ILLGÄRNING.

Räddningen komm först 2002 nån gång, då Revell hade det goda omdömet att ge ut sin S-100.

Uffe
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Uffe, du berättade just nu varför jag aldrig byggde E-båten. Om jag får säga det så verkade det länge som så att kriget upphörde någon gång inte långt efter -41. Förutom 262;an och D9:an så är/var det rätt tomt på tyska flygmaskiner från slutet på kriget från Airfix...

/ Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Det har blivit mycket Airfix modeller under min "modellbyggarkarriär". Kan dock inte säga några specifika men jag minns att min första Airfix var deras Draken. Just det jag byggde deras Airfix/Heller Tomcat enorm besvikelse från den. Att det blev Airfix var mest för att de var lättillgängliga och billiga.
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Här är min första Airfix modell, byggd nån gång i mitten av 60-talet.

Bild

Jag liksom nästan alla i min generation är uppvuxna med Airfix modeller. En sak som var speciell med deras sortiment var bredden, där fanns ju de vanliga flygplanen men också en hel del udda saker som kittlade fantasin som t ex deras Defiant. Fick äntligen byggt den häromåret och det är med råge den sämsta Airfix bygsatsen jag byggt i hela mitt liv och då har jag säkert byggt ett hundratal :)

Jag tillhör också dom som älskar boxarten, dessa är härliga

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Slutligen, kan man se en skönare modellsamling än den på bilden

Bild

Varje år hoppas jag att Free Enterprise II skall komma ut igen...

Stefan
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Ulf Lundberg skrev: Airfix gav ut sin E-båt i 1:72. Den var BALL! Hur Ball? ÜBERGRYMT BALL!
I en bok om tyska flottan, lånad på stadsbiblioteket, hittade jag sen en bild på en E-båt av senare version. Den var MYCKET BALLARE!
Jag har alltid gillat de tidigare S-båtarna bättre. Önskar att det skulle komma en tidig i 1/48.
Hobby-Importen
Namn: Jens Lindell

Inlägg av Hobby-Importen »

Tror jag byggt allt WWII pansar de gav ut, crusadern flest exemplar. Det mesta i 1/700 och i stort sett allt tyskt flyg i 1/72. Har återupptagit bygget av en liten Gazelle för att träna avståndsbedömning.

Jens
Daedalus Models
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Nää, det ska vara den senare S-båten. Den ser till och med farligt ball ut i dagens mått. :-)

Jag känner mig som en "ungtupp" nu, men den första modellen var en Airfix Spitfire i 1/72(minns inte version)som jag köpte 1979. Målade den med storbrorsans snorgröna lackfärg han hade Man flög runt i vardagsrummet innan färgen hade torkat. Det var besvärligt när fingrarna fastnade på gaffeln eller kniven vid matbordet pga färgfläckarna. :-)
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Hobby-Importen skrev:Tror jag byggt allt WWII pansar de gav ut, crusadern flest exemplar. Det mesta i 1/700 och i stort sett allt tyskt flyg i 1/72. Har återupptagit bygget av en liten Gazelle för att träna avståndsbedömning.

Jens
Jens, vad har Airfix gjort i 1/700? ;-)
Gazellen var rätt trevlig vill jag minnas. Den får du visa upp!

Tack Stefan för alla bilderna. Minns Hannover'n i påse liksom DUKW eller vad den nu heter. Har aldrig fått bygga någon Stirling men
byggde färjan med när jag var liten. Var vansinnig då det enda limmet som fanns tillgängligt i huset var kontaktlim! :-(

Mvh. Andre
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Kul att se Stefan!
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Jag börjar tro på att formarna till Free Enterprise II inte existerar längre som det sägs.
Den har väl aldrig varit återutgiven sedan 1975 ungefär?
Skriv svar