Sida 3 av 4

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 05 jan 2014, 13:23
av Pelle F
Väldigt lite utseendeförändringar i alla fall, ser det ut som. Jag kan bara upptäcka det enhjuliga landingsstället fram och de fler upphängningarna. Sedan tidigare var det ju tydligt att landställena flyttade ut under vingarna förstås. Eventuellt ett IRST-öga framför cockpit (syns inte på skissen, men är kommenterat). Det där med extra bredd och längd, vad tror ni om skillnaden i 1/72? Det är någon decimeter i 1/1, men tror ni dert gör något i sådan liten skala? Jag fiskar förstås efter möjligheterna att konvertera redan existerande modeller.

http://www.gripenblogs.com/Lists/Posts/ ... 1c7b4ca9fa

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 05 jan 2014, 15:01
av Björn B
Mått från SAAB:
Gripen
Length (excluding pitot tube) 14.1m
Wing span (including launchers) 8.4m

Gripen NG
Length over all 15.2 m
Wingspan (including launchers) 8.6 m

Den stora skillnaden i längd beror det på olika mått (med och utan pitotrör)?

Konvertera på. Så länge planet inte finns i verkligheten så kan det inte bli fel.

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 05 jan 2014, 22:18
av Fenix
Ska bli intressant att se om det blir en E och F eller om Saab nöjer sig med en E.

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 07 jan 2014, 18:12
av Erik_G
Det är väl knappast SAAB som väljer huruvida det blir en F eller ej. Det är väl frågan om någon av de tre kunderbeställt, eler sagt att de vill beställa (det finns väl egentligen bara en kund än så länge som faktiskt gjort en beställning) maskinen vill ha en F eller ej.

Synd att man frångått de dubbla noshjulen. Enkelhjul ser inte lika macho ut.. däremot verkar väl ECM-kåporna på vingspetsarna ha ökat ngt i storlek? Luftintagen borde väl vara något större också.

Gripens med hänsyn till den ringa motorstorleken, bra prestanda har ju berott till stor del på den mycket optimerade aerodynamiken. När det tillkommer luftintag, bulor och annat så kommer vi nog tyvärr se att lite av det extra krutet som den nya motorn ger, försvinner då maskinen inte är lika aerodynamisk längre.

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 08 jan 2014, 07:18
av Pelle F
Vad gäller storleken på skrovet, så hittar jag lite olika info. I den här PDF:en från Saab själva (sidan 15), anges C-versionen till 14,9 meters längd, och E till 15,2 meter. Var dessa 3 decimeter läggs till är oklart. Motorns längd är så vitt jag förstått densamma. frågan är om de lägger det framme i nosen (ny radar), omkring de större inre bränsletankarna (som breddar skrovet dessutom) eller baktill. Något jag tycker bilden där på sidan 15 också visar, är en utbyggnad i roten på stjärtfenan. IRST-ögat blir också tydligt här:
http://www.saabgroup.com/Global/Documen ... iginal.pdf (Zooma gärna in, det är högupplösta bilder så man ser detaljerna väl).

Som sagt, allt för att hitta spår till att kunna göra en rimlig konvertering av existerande 1/72-modeller. 3 decimeter i 1/72 blir 4,16 mm. Undrar bara var man ska placera dem...

Visst ja: Jo, jag har läst någonstans att den nya motorn kräver större luftintag, ingen jäteskillnad, men nog så viktigt.

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 08 jan 2014, 17:16
av Erik_G
Luftintaget i fenroten är till för kylning av radarn. De uppgifter jag sett angående längd och spännvidd så misstänker jag i fall att maskinen är förlängd, så ligger förlängningen i kroppen där huvudvingen sitter, för då är det "bara" att skala upp vingen så den passar den nya längden, så får man den ökade spännvidden på köpet. Det kan ju förklara varför kärran inte ser längre ut på diverse konceptbilder.

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 19 jul 2014, 14:16
av Pelle F
Nu börjar det rulla ut bilder på Gripen E i modellform från Farnborough:
https://www.flickr.com/photos/saabgroup ... 693883402/

Jag har fortfarande svårt att se vad de har förlängt, gissade på nospartiet ett tag, men jag kan inte få ut något av dessa bilder. Och en fråga: De plåtar som sitter på sidan precis bakom radarn, vad är syftet med dessa? Har sett liknande på andra nya flygplan, men då talas det om sidriktad radar.

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 20 jul 2014, 14:38
av Erik_G
Jag är tveksam till att den är förlängd överhuvudtaget. Om den är förlängd tror jag den är förlängd mitt i kroppen enligt vad jag skrev ovan.
Plåtarna du ser är nog bara luckor som har med modellen att göra. I verkligheten misstänker jag att det kommer vara som på dagens Gripen, större luckor för att komma åt radarns utbytesenheter.
Gripens AESA-radar sitter ju på ett vridbord, så den kan redan titta åt sidan då den har ett synfält på +- 100 grader enligt reklamen.

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 21 jul 2014, 13:31
av Björn Fransson
filigentius skrev:Nu börjar det rulla ut bilder på Gripen E i modellform från Farnborough:
https://www.flickr.com/photos/saabgroup ... 693883402/
Först Viggenkamouflaget och nu detta. Vad har vi svenskbyggare gjort för ont?

Re: Så Brasilien köper Gripen men

Postat: 21 jul 2014, 13:33
av Stellan
Dekaler. Dekaler. Men frågan är om detta camou vädras läckrare än Viggencamout... Knappast va?