Kompressor
Re: Kompressor
nu skrev jag iofs "för mig", men då jag skulle gissa på att jag har ganska normalstora händer, så borde det fungera rätt bra för de flesta. Men visst, har man så stora händer att man inte kan använda vanliga blyertspennor, utan istället instinktivt väljer filtpennor tjocka som kvastskaft, när man ska göra pilliga jobb, då kan det vara så att det är helt fel....
-
Aha! Jag missförstod och trodde att det handlade om längden och inte om tjockleken/diametern.
Hur stor skillnad är det på diametern på den/de airbrush du föredrar och "de stora alroundairbrusharna typ Eclipse, Evolution, Infinity eller Velocity Krome alldeles för stora för att riktigt komma tätt inpå objektet." ?
mvh / Robin
Hur stor skillnad är det på diametern på den/de airbrush du föredrar och "de stora alroundairbrusharna typ Eclipse, Evolution, Infinity eller Velocity Krome alldeles för stora för att riktigt komma tätt inpå objektet." ?
mvh / Robin
Poängen med längden är att de långa airbrusharna oftast är långa både framför och bakom greppet, för att nå någorlunda balans.
Man ska kanske tänka airbrushen som en penna. Ska man pilla med små detaljer håller man inte halvvägs upp på blyertspennan. Man håller ofta någorlunda nära spetsen för att ha kontroll. Samma sak med penslar. Jag tror inte många som målar figurer håller långt upp på penselskaftet när de pillar med detaljer i ansiktet.
T.ex. så är min MP-200A (Olympos version på Iwatas Custom Micron B) drygt 10mm kortare framför avtryckaren än min HP-100C, vilket då kanske betyder mellan 15 och 20mm kortare de andra airbrusharna.
Folk (nä, jag menar inte folkslag) lägger alldeles för stor betydelse i hundradels millimeter på munstyckena. Små detaljer och tunna linjer får man främst genom att komma nära. Liten nätt airbrush = enklare att komma nära. Liten färgkopp, enklare att se när man kommer nära.
Man ska kanske tänka airbrushen som en penna. Ska man pilla med små detaljer håller man inte halvvägs upp på blyertspennan. Man håller ofta någorlunda nära spetsen för att ha kontroll. Samma sak med penslar. Jag tror inte många som målar figurer håller långt upp på penselskaftet när de pillar med detaljer i ansiktet.
T.ex. så är min MP-200A (Olympos version på Iwatas Custom Micron B) drygt 10mm kortare framför avtryckaren än min HP-100C, vilket då kanske betyder mellan 15 och 20mm kortare de andra airbrusharna.
Folk (nä, jag menar inte folkslag) lägger alldeles för stor betydelse i hundradels millimeter på munstyckena. Små detaljer och tunna linjer får man främst genom att komma nära. Liten nätt airbrush = enklare att komma nära. Liten färgkopp, enklare att se när man kommer nära.
-
Så då var det längden det handlade om i alla fall och inte tjockleken på "kvastskaften"
det handlar alltså om avståndet från avtryckaren fram till spetsen som är det kritiska ? Pekfingret på avtryckaren .... och avtryckaren får inte vara för långt borta från luftslangen, snarare i stort sett rakt ovanför.
Mellan spetsen och avtryckaren måste man få plats med färgkopp eller inloppsrör från separat färgkopp och man vill ha färgen nära spetsen för att inte ha långa interna flöden för färgen.
Tjockleken (inom rimliga gränser) har ingen betydelse ?

det handlar alltså om avståndet från avtryckaren fram till spetsen som är det kritiska ? Pekfingret på avtryckaren .... och avtryckaren får inte vara för långt borta från luftslangen, snarare i stort sett rakt ovanför.
Mellan spetsen och avtryckaren måste man få plats med färgkopp eller inloppsrör från separat färgkopp och man vill ha färgen nära spetsen för att inte ha långa interna flöden för färgen.
Tjockleken har nog betydelse också. Igen så fungerar analogin om pennor. Upp till en viss tjocklek kan man göra bra detaljer, men funktionen försämras ju tjockare den blir. Jag gillar definitivt inte Paasches tjockare airbrushar. Inte Badgers 175:a heller. Av mina detalj-airbrushar är HP-100B:n den tunnaste. Den är drygt millimetern tunnare än HP-100C:n. Skillnaden känns.Robin Nilsson skrev:Så då var det längden det handlade om i alla fall och inte tjockleken på "kvastskaften"![]()
Som sagt, i utrymmet mellan avtryckarmekanism och nålspets så ska vissa grejer få plats. Det är just därför jag har omvärderat MAC-ventilerna. På Iwatas CM-C+, så förlänger den airbrushen (i fronten) med kanske en centimeter jämfört med den vanliga CM-C:n. Jag tycker inte fördelarna med MAC:en är värda den centimetern.