Intressekoll Svenskt pansar och vapen
-
Re: Intressekoll Svenskt pansar
Allt svenskt pansarrelaterat är av intresse.
Hej Emil!
Ska du i nuläget göra något i 1/48 är du nog tvungen att satsa på flygvapnets fordon för att det ska sälja. Och det finns många, väldigt många fordon, som tyvärr är lite dåligt dokumenterade.
Om du fortsätter i skala 1/87 finns det hur mycket som helst att välja på, det folk helst verkar vilja ha är 50-talet fram till mitten på 70 talet. Intresset för modernare prylar är ganska stort. 30-40 talsprylar är också gångbart. Men Ikv-91, Pbv 301, Sav m/43, Valp-familjen, Suggan, 934:n, Myrslokarna, 30-40 bilar, 939 och BgBv-81. 11-bilen finns redan men inte 13 o 20.
Ska du i nuläget göra något i 1/48 är du nog tvungen att satsa på flygvapnets fordon för att det ska sälja. Och det finns många, väldigt många fordon, som tyvärr är lite dåligt dokumenterade.
Om du fortsätter i skala 1/87 finns det hur mycket som helst att välja på, det folk helst verkar vilja ha är 50-talet fram till mitten på 70 talet. Intresset för modernare prylar är ganska stort. 30-40 talsprylar är också gångbart. Men Ikv-91, Pbv 301, Sav m/43, Valp-familjen, Suggan, 934:n, Myrslokarna, 30-40 bilar, 939 och BgBv-81. 11-bilen finns redan men inte 13 o 20.
Gör du en samling svenska fordon i 1/56 eller 1/79,2 så kan jag nog tänka mig att samla på dessa ändå.. 
Varför inte ett gäng "minitanks" i 1/144?

Varför inte ett gäng "minitanks" i 1/144?

@TuveB
Intressante förslag du kommer med där. Suggan hade varit särskilt rolig att ta fram i 1:87 Har inte lyckats få tag på ordentliga ritnignar än dock.
Och en 20-bil hade ju inte heller suttit fel.
@Erik_G
Det glädjer mig Erik!
Har faktiskt haft lite funderingar på några svenska vagnar i 1:350 för att kunna göra ett massivt diorama.
Svenskt eldöverfall på tysk pansarkolonn under krigets sista dagar 1947-1948 med Pvkv, Strv och allt annat skojsigt. =)
Inte så realistiskt men ack så roligt.
Intressante förslag du kommer med där. Suggan hade varit särskilt rolig att ta fram i 1:87 Har inte lyckats få tag på ordentliga ritnignar än dock.
Och en 20-bil hade ju inte heller suttit fel.
@Erik_G
Det glädjer mig Erik!
Har faktiskt haft lite funderingar på några svenska vagnar i 1:350 för att kunna göra ett massivt diorama.
Svenskt eldöverfall på tysk pansarkolonn under krigets sista dagar 1947-1948 med Pvkv, Strv och allt annat skojsigt. =)
Inte så realistiskt men ack så roligt.
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
Ska du göra mikroskala så tycker jag du ska köra samma skala som GHQ, 1/285. Då finns det ju en del kompletterande modernt och gammalt redan. Alternativt avrunda till 1/300, som andra wargaming.miniatyrer kör med. Vet inte hur märkbar skillnaden i storlek är mellan 1/285 och 1/300.
Men jag håller med dig, dioramapotentialen finns där, man kan göra ett nätt diorama på några meter som visar ett kompanis anfall, eller om man går in på flyg, en vägbas med antal klargöringsplatser.
/E
Men jag håller med dig, dioramapotentialen finns där, man kan göra ett nätt diorama på några meter som visar ett kompanis anfall, eller om man går in på flyg, en vägbas med antal klargöringsplatser.

/E
Svenskt i 1/48 hade jag köpt.
-
Lura inte iväg Emil till kufiska skalor nu, 1/35 tycker jag låter bra 
Småkrafs som 1/144, 1/285 och annat smått ....... brrrrr......

Småkrafs som 1/144, 1/285 och annat smått ....... brrrrr......
Fast känns inte 1:35 lite väl 2011?
Vi måste ju gå på och ta terräng! 1:39 istället kanske?
Men för att vara lite seriösare så vill jag bara inflika att allt material ni har på svanska eldhandvapen etc. tas emot med öppna armar. Oavsett tidsperiod.
Vi måste ju gå på och ta terräng! 1:39 istället kanske?
Men för att vara lite seriösare så vill jag bara inflika att allt material ni har på svanska eldhandvapen etc. tas emot med öppna armar. Oavsett tidsperiod.
Mvh
Emil Juhl
Emil Juhl
-
eller 1/33,5 Björn B letade efter en kuse i den skalan.
Annars brukar jag roa mig med att säga att många av mina modeller
byggdes förra seklet ....
Annars brukar jag roa mig med att säga att många av mina modeller
byggdes förra seklet ....