Mats, jag har inte 100% koll på vilka flottiljer som var vad, men jag hade för mig att F13 var en jaktflottilj. Men som östgöte i exil så har jag som vana att ge mina fantasifoster flottiljsiffrorna 3 och 13. Notera återinförandet av bokstav och divisionsfärg, Blå Adam..

Vill du ha en trovärdig anledning till baseringen på Bråvalla så var det för att vara så framskjuten mot eventuella invasionsområden som möjligt, eftersom flygplanet har en så låg toppfart. Därför kom alla "A 38 Vildsvinet" att baseras på de flygbaser som låg närmast tänkta brohuvuden eller landgränser där fienden kunde tänkas dyka upp. Piloterna rekryterades också främst bland arméflygare, eftersom ingen äkta flygvapenofficer med självrespekt skulle vilja sätta sig i ett flygande infanterivapen..
Björn, cool idé. Jag hoppas bara att du inte fegar ur och hopar över splinter-mönstret.
Ska du göra den fredsmässig kanske du ska hänga på laserreflektorer på den också, för man kan ju tänka sig att A-10an skulle tillbringa rätt mycket tid med att öva ihop med pansarförbanden, och således riskera "beskjutning" från Lvkv 90. Däremot är jag vääldigt skeptisk till Rb-99 (AIM-120 Amraam) på den. A-10 saknar ju radar, och därför är ju inte, "out of the box" Amraam en robot man kan hänga på den. Förvisso tycker jag mig ha läst att man kan utnyttja robotens egna radar, men roboten kommer mer till sin rätt om moderflygplanets radar, som ju har längre räckvidd, får förse roboten med målkoordinater innan avfyrning.
Man kan tänka sig att man stoppat jaktlänk i A-10an och därför kan skjuta roboten med måldata från en JA 37 eller JAS 39, men med tanke på A-10ans roll, så verkar det vara suboptimering av resurserna. Häng istället en eller två Rb 74 (AIM-9L Sidewinder) eller Rb 98 (IRIS-T) beroende på vilken tidsepok du tänker dig. En A-10 med hjälmsikte och IRIS-T borde ha samma teoretiska förmåga att vinna en dogfight som dess tänkta ersättare, F-35.