Svenska what ifs
Re: Svenska what ifs
Jag blev lite inspirerad av Emils ritning på "B3LM", eller Projekt 1642-06, och så behövde jag ett lite övningsobjekt för att träna på 3D-modellering, så detta blev resultatet. Kanske någon av er andra plastslöjdare kan göra en fysisk modell av den?

Åh vilken häftig bild! Riktigt snyggt jobbat. Ser ut som något som kunde varit riktigt jobbigt för attackhelikoptrar; vändbart och hårt beväpnat. Vad anar jag under vingen, något laserriktat och...?
Stellan Schroeder Englund
Kul att ni gillade den. Jo, jag fantiserade litegranna och antog att om den någonsin hade blivit verklighet, så hade den förmodligen förr eller senare kunnat bära laserstyrda bomber. Jag antar att glasrutan i nosen var avsedd för ett sikte liknande det som danska Draken bar, som väl kunde hitta laserbelysta mål? Hur som helst så hade den väl ändå slutligen utrustats med belysningskapsel. Min modell bär således 2st GBU-12 och en Litening III pod. Mittbalken och balken längst ut till höger är tomma. Hade lite idéer om att kanske hänga en ARAK-kapsel på vingen och ett 6x lavettage för lätta bomber på mittbalken. Jag misstänker att maskinen hade, på grund av de mesiga turbofläktmotorerna, en hyfsad bränsleekonomi, och därför inte alltid behövde bära extratank.
Här kommer lite fler vyer:

Jag har tyvärr inte hunnit/orkat detaljera modellen för att den ska bli perfekt från alla håll. Men det är ett tränings-projekt, så jag kanske får anledning att återkomma.
Här kommer lite fler vyer:

Jag har tyvärr inte hunnit/orkat detaljera modellen för att den ska bli perfekt från alla håll. Men det är ett tränings-projekt, så jag kanske får anledning att återkomma.
Suveränt snygg bild, Erik! Jag avundas verkligen er som kan detta med 3D modellering. Kanske dags att man går nå'n kurs..
"Svenne-Kongo"
"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Sven, det är bara att ladda ner Blender, det är gratis, och börja kolla på de många tutorials som finns på nätet. Jag börjar, mer och mer, se paralleller mellan 3d-modellering och plast-modellering. Kanske skulle vi plastmodellerare göra mer "reklam" för vår hobby hos de som sysslar med 3d?
Tack för tipset, Erik, tål att testa!
3D modellering blir mer och mer en del av vår hobby, kombinerat med 3D printning blir det ett mäktigt verktyg. Eller är Blender mer för att skapa bilder liknande den du har gjort här?
3D modellering blir mer och mer en del av vår hobby, kombinerat med 3D printning blir det ett mäktigt verktyg. Eller är Blender mer för att skapa bilder liknande den du har gjort här?
"Svenne-Kongo"
Den där trevyn var ju också ball, nu ser man ju hur den var tänkt att se ut i alla vinklar.
Någon marknad för att 3D-printa ut modeller av denna A 38 och B3LA? Kanske går att få fram fler intressanta objekt ur MFI/SAAB/Andreasson/mfl produktion eller skisser?
Någon marknad för att 3D-printa ut modeller av denna A 38 och B3LA? Kanske går att få fram fler intressanta objekt ur MFI/SAAB/Andreasson/mfl produktion eller skisser?
Stellan Schroeder Englund
-
- Kontakt:
Skojig sak den där. Fabelaktigt tecknat/målat/designat... osv Men jag måste protestera mot flottiljvalet. F 13 var en renodlad jakt- och sedemera spaningsflottilj. Detta är ju ett attackflygplan och borde då hellre ha hamnat på F 6 /F 7 / F 15 /F 17.
-
Sjukt snygga bilder Erik!
Har allvarliga avsikter att genomföra ett bygge av B3LM, har ju haft en liten diskussion med Emil om denna tilltänkta skapelse, och dessutom har Emil haft vänligheten att skicka skisserna/ritningarna på den till mig för tag sen, fick jag ihop en B3LA så ska nog även kunna snickra ihop en B3LM
Kommer först att färdigställa denna som Svensk till 08-Open 2013, tre färger kvar att lägga på och beväpning samt hjul kvar att göra
"SWEDISH Warthog"

Länk till byggtråden på IPMS Uppsala forumet: http://ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-about187.html
Mvh
/Björn
SwAF F16 Fighter Wing/Museumgroup Uppsala
IPMS Uppsala
Har allvarliga avsikter att genomföra ett bygge av B3LM, har ju haft en liten diskussion med Emil om denna tilltänkta skapelse, och dessutom har Emil haft vänligheten att skicka skisserna/ritningarna på den till mig för tag sen, fick jag ihop en B3LA så ska nog även kunna snickra ihop en B3LM
Kommer först att färdigställa denna som Svensk till 08-Open 2013, tre färger kvar att lägga på och beväpning samt hjul kvar att göra
"SWEDISH Warthog"

Länk till byggtråden på IPMS Uppsala forumet: http://ipmsuppsala.forum24.se/ipmsuppsala-about187.html
Mvh
/Björn
IPMS Uppsala
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014
/Björn
IPMS Uppsala
Wings of Excellence SAAB 1937-2014