På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
F Porsche skrev:Inläggen visar tydligt, hobbyns låga produktivitet mätt i färdigställda modeller är ett faktum och upplevs som ett hot.
Tja, jag hänger på med en Panzer IV1/48.
Korrekt analys.
Datum och tid för färdigställande av P4-an ?
Tänk att det här är nog precis vad jag behöver Ulf. Mitt byggande har varit eftersatt en tid på grund av någon slags outdoor-hysteri jag råkat ut för. Och när jag inte sprungit runt i skogen så har jag visserligen målat flygplan... fast på duk.
Nu tar jag tag i detta och ser till att först bygga en Emil inköpt på 08 Open 2016 så jag slipper slå sönder den med min mormors gamla plättlagg från mörkaste Småland. Jag väljer samma datum som du valt Ulf, för sedan ska jag även haka på det trevliga trevingade gruppbygget av minst en Focker-etta, dagen efter eventuell demolering. Löjligt att inte hänga på det när jag ändå har en sån box i stashen.
Tack för detta brutala initiativ. Tror inte någon minns detta men jag har faktiskt misslyckats med flera liknande utmaningar tidigare på detta forum så att gjutjärnets hållfasthet kommer att ställas mot styrenets vid nyår är inte helt uteslutet.
Bild och inlägg i WIP enligt givna direktiv kommer inom kort.
Jag ska inte ge mig på detta men när jag satt och tittade på mina påbörjade skrällen hittade jag lite jag måste ta tag i nästa år. En hel drös plan jag började måla 2008. Det ska bli spännande att se hur Tamiyas tejp uppför sig efter tio år.
Det kan jag tala om för dig. Om du verkligen vill veta.
Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Istället för att slå ihjäl byggena kan det inte vara en god idé att låta någon annan ta över dem? Och klarar vederbörande inte av att färdigställa dem inom fastställd tid så måste de ges vidare till någon annan byggare som förhoppningsvis klarar att föra modellen i mål inom utsatt tid? Budkavel istället för stekpanna med andra ord...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Andre B. skrev:Istället för att slå ihjäl byggena kan det inte vara en god idé att låta någon annan ta över dem? Och klarar vederbörande inte av att färdigställa dem inom fastställd tid så måste de ges vidare till någon annan byggare som förhoppningsvis klarar att föra modellen i mål inom utsatt tid? Budkavel istället för stekpanna med andra ord...
Andre B. skrev:Istället för att slå ihjäl byggena kan det inte vara en god idé att låta någon annan ta över dem? Och klarar vederbörande inte av att färdigställa dem inom fastställd tid så måste de ges vidare till någon annan byggare som förhoppningsvis klarar att föra modellen i mål inom utsatt tid? Budkavel istället för stekpanna med andra ord...
Det blir alltså fråga om att ta upp den kastade handduken…
Jag förstår det... *s*
Tyvärr är jag väl inte sådan att jag skulle tänka tanken att slå sönder en modell för att den inte blir klar på en viss tid.
Känner bara det är rätt synd att låta straffet gå ut över en modell som inte skadat någon. Då skulle det väl vara mer miljömedvetet och glädjande att ge den till någon annan?
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).