Bygga eller måla ?
Re: Bygga eller måla ?
Aaah, dekalisterna förbisåg jag....
Det verkar som målandet ändå vinner över byggandet här medan jag själv gillar just byggandet och strävar efter det perfekta raka, vinkelräta bygget utan spänningar där allt limmats utan tvång.
Det verkar som målandet ändå vinner över byggandet här medan jag själv gillar just byggandet och strävar efter det perfekta raka, vinkelräta bygget utan spänningar där allt limmats utan tvång.
Ehem... Jag syftade alltså på Stefans ord om färdigställande... Dekaler är jag inte så såld på
!
Hälsningar Magnus

Hälsningar Magnus
Jag får nog hålla med om att "dekaleringen" oftast är den roligaste delen i modellbyggandet och det betyder nog att jag är en "dekalist". Det är då det blir liv i modellen och man börjar se och känna var skåpet står. Tyvärr så är det ofta den sista delen på resan för när väl modellen är klar så delar man inte längre tid med den. Den blir ett "dött föremål som står i hyllan eller vitrinet och inget som man plockar med på samma sätt längre. Men som tur är så har man som så många andra flera projekt på gång samtidigt... ; )
Vänligast / André
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
-
Om byggandet innebär att man skapar nåt själv, är det det roligaste, men målningen är nästan lika kul.
Om byggandet bara innebär att snygga upp och motera gjutna delar, är målningen klart roligare.
Uffe
Om byggandet bara innebär att snygga upp och motera gjutna delar, är målningen klart roligare.
Uffe
Bygga! Måla är en pest.
Fantastiskt, jag läste "Såga!"Björn B skrev:Bygga! Måla är en pest.
Stellan Schroeder Englund
Optikern nästa?
-
- Kontakt:
Exakt så.Ulf Lundberg skrev:Om byggandet innebär att man skapar nåt själv, är det det roligaste, men målningen är nästan lika kul.
Uffe
-
- Namn: Johan Elvin
Kunde inte sagt det bättre själv.Ulf Lundberg skrev:Om byggandet innebär att man skapar nåt själv, är det det roligaste, men målningen är nästan lika kul.
Uffe
/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
I min värld är det en kombo. Skulle inte vilja måla en färdigbyggd modell, eller lämna en modell omålad. För mig handlar det om att skapa så mycket som möjligt. Jag är t.ex. lite kluven vad gäller färdigmålad ets för instrumentbrädor mm. Jag har använt dessa i några byggen. De blir ofta löjligt snygga, men samtidigt känns det lite B eftersom att man ju inte har gjort dessa själv.
Mitt svar är således bygga OCH måla, samt allt dessförinnan, däremellan och därefter. Att fundera på vad man vill bygga, att läsa på, att shoppa loss, att öppna lådan, att sätta sig och gå igenom instruktionerna, att granska detaljerna, att fundera på byggordningen, att fundera på extras/märkningsalternativ, att klippa loss de första delarna och påbörja bygget, att göra extra nitar om det behövs, att limma, slipa, såga, putsa, osv, osv. Att öppna alla konstiga burkar och flaskor med olika vätskor som luktar än det ena, än det andra. Personligen gillar jag att försöka hitta på nya lösningar på olika problem som man stöter på under bygget. Samt givetvis att fotografera - dels för att upptäcka alla skavanker som måste åtgärdas, dels för att kunna posta för att få mer kunskap och input (och förhoppningsvis ett och annat glatt tillrop). Och den traditionsenliga whiskeyn som jag unnar mig när jag slutfört ett projekt. Den gillar jag nästan mest.
Fast målningen (och vädringen) är nog svårast. Och kuligast.
Mitt svar är således bygga OCH måla, samt allt dessförinnan, däremellan och därefter. Att fundera på vad man vill bygga, att läsa på, att shoppa loss, att öppna lådan, att sätta sig och gå igenom instruktionerna, att granska detaljerna, att fundera på byggordningen, att fundera på extras/märkningsalternativ, att klippa loss de första delarna och påbörja bygget, att göra extra nitar om det behövs, att limma, slipa, såga, putsa, osv, osv. Att öppna alla konstiga burkar och flaskor med olika vätskor som luktar än det ena, än det andra. Personligen gillar jag att försöka hitta på nya lösningar på olika problem som man stöter på under bygget. Samt givetvis att fotografera - dels för att upptäcka alla skavanker som måste åtgärdas, dels för att kunna posta för att få mer kunskap och input (och förhoppningsvis ett och annat glatt tillrop). Och den traditionsenliga whiskeyn som jag unnar mig när jag slutfört ett projekt. Den gillar jag nästan mest.
Fast målningen (och vädringen) är nog svårast. Och kuligast.