När det gäller Ferrari så tar de hu en avsevärd del av priset för en bilmodell. Det talas om 30% och det är ju en hundralapp minst som går den vägen. Och titta lite på priset på Star Wars modellerna som är löjligt högt prisatta med tanke på den dåliga kvalitén dessa modeller ofta har.
I jämförelse är Airfix Lightning idag rätt prisvärd och där kunde jag vid en snabb titt på kartongen inte hitta någon licensmärkning. Jag vet inte om jag skulle köpa en HH-60 Jayhawk idag eftersom US Coast Guard vill ha en andel av modellen. Svenska Sjöräddningen är an annan sak då det är en organisation som är organiserad av frivilliga och inte skattefinansierad.
Att hakkorset är uppdelat beror på att det är förbjudet. Det skulle vara rätt anmärkningsvärt om någon organisation tjänade pengar på det...
Fast man undrar ju om det här är framtiden om typ Boeing skall ha royalties på allt? Eller i det här fallet SAAB...
http://modelingmadness.com/scott/misc/s ... /65835.htm
/ André
Är det här sant?
Re: Är det här sant?
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Vad gäller hakkorset förefaller det vara någon form av förbud, ev kopplat till användat, som gäller.Andre B. skrev:Att hakkorset är uppdelat beror på att det är förbjudet. Det skulle vara rätt anmärkningsvärt om någon organisation tjänade pengar på det...
Att åberopa sin upphovsrätt är ett effektivt sätt att hindra användning. Man är ju på inget vis tvungen att tillåta användningen bara för att någon vill betala. Se t.ex. vad som gäller för Mein Kampf där upphovsrätten användes för att förhindra utgivning (ordet "förbjöd" borde nog ersättas med "inte tillät" i Wikipedias text):
"De allierade överlät efter kriget upphovsrätten till tyska delstaten Bayern som i sin tur förbjöd alla nytryck. Sedan årsskiftet 2015/2016 är Bayerns upphovsrätt utgången och i dag utkommer därför ”Mein Kampf” på nytt i Tyskland utgiven av Institutet för samtidshistoria i München.["
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mein_Kampf
Det har bland annat också varit ett sätt att försvåra paralellimport av kända varumärken genom att lagföra alla som använde varumärket och skyddade designelement för att marknadsföra paralellimporterade varor. Det blir ju väldigt svårt att sälja något som man inte får avbilda eller nämna med namn i sin annonsering.
/Anders
-
- Namn: Robert Bergwall
Hej,
Ja det här är anledningen till att jag är försiktig med att använda företagsnamn, det stod "North American" på mina första J 26-instruktioner (även med logga) men eftersom Boeing äger rättigheterna till namnet är det bäst att ta bort det, jag använder inte ens "P-51".
Olika firmor är ju olika kinkiga, jag har fått intrycket att Saab (då Pilot Replicas frågat) är mer toleranta och mer vänligt instälda till gratis reklam.
Sedan är jag osäker på vilken nivå eller typ av mönsterskydd olika företag har, jag tror att men inte kan använda siluetten av en Huey (UH-1) utan att ersätta Boeing (Bell) samma med grillen på Willys jeep va? Har inte vågat forska om det skulle gälla siluetten på Mustang eller Hawker Hu ter.. då får man börja bygga in fel i profilerna kanske? Följden blir då kanske en del påpekanden från andra håll, säkerligen billigare än Boeings advokater..?
Ja det här är anledningen till att jag är försiktig med att använda företagsnamn, det stod "North American" på mina första J 26-instruktioner (även med logga) men eftersom Boeing äger rättigheterna till namnet är det bäst att ta bort det, jag använder inte ens "P-51".
Olika firmor är ju olika kinkiga, jag har fått intrycket att Saab (då Pilot Replicas frågat) är mer toleranta och mer vänligt instälda till gratis reklam.
Sedan är jag osäker på vilken nivå eller typ av mönsterskydd olika företag har, jag tror att men inte kan använda siluetten av en Huey (UH-1) utan att ersätta Boeing (Bell) samma med grillen på Willys jeep va? Har inte vågat forska om det skulle gälla siluetten på Mustang eller Hawker Hu ter.. då får man börja bygga in fel i profilerna kanske? Följden blir då kanske en del påpekanden från andra håll, säkerligen billigare än Boeings advokater..?