Har du testat att maskera med "silly putty". Det måste ju finnas ngt likande hemma i Sverige.
http://www.arcforums.com/forums/air/ind ... nt-2601762
\\Dan
Maskering av Spitfire...
Re: Maskering av Spitfire...
Bygger alldeles för sakta..
Dan Kut skrev:hmmm... jag har faktiskt aldrig tänkt på att pröva det. Kan du visa med exempel tex foto?Snussugen skrev:Själv kör jag med vit häftmassa för maskering numera. Tycker det ger bäst resultat.
\\Dan

Live & let dry.
Det där med silly putty ser ju onekligen spännande ut och verkar vara grymt praktiskt till hjulbrunnar mm. Verkar dock inte vara särskilt lätt att få tag på. Finns något som heter thinking putty som verkar ha samma egenskaper.
Fick till sist lite ork och ljus för att maskera upp berörd Spitfire. Det medföljde "D-day dekaler" för Spitfiren (Johnnie Johnsons MK 392) som jag testade. Men jag belv inte nöjd alls med resultatet. Vingen på en Spitfire är ju fylld med "bulor" där Microsol inte löste problemet direkt. Så jag tog bort dekalerna och sprutade dit D-day märkningen istället.
Det får nog vara en rätt mycket slätare vinge än en Spitfire för att det skall gå bra. Nu får jag se om jag kan plocka ihop lite dekaler till den här maskinen. Är inte helt nöjd med de som följde med modellen när det berör blankhet och färg. Airfix gamla Mk. IXc (vars formar tillverkades 1959) hade facktiskt bättre bättre dekaler (från 1994) än den nyare Mk IXc'n från 2008. Får se nu om jag orkar klarlacka modellen i veckan...
Kul att se att forumet är aktivt och att många fortfarande håller fast vid de gamla metoderna. Men jag tror jag skall försöka mig på att köpa ett "maskset" till nästa spitfire.
Mvh. André
Det får nog vara en rätt mycket slätare vinge än en Spitfire för att det skall gå bra. Nu får jag se om jag kan plocka ihop lite dekaler till den här maskinen. Är inte helt nöjd med de som följde med modellen när det berör blankhet och färg. Airfix gamla Mk. IXc (vars formar tillverkades 1959) hade facktiskt bättre bättre dekaler (från 1994) än den nyare Mk IXc'n från 2008. Får se nu om jag orkar klarlacka modellen i veckan...
Kul att se att forumet är aktivt och att många fortfarande håller fast vid de gamla metoderna. Men jag tror jag skall försöka mig på att köpa ett "maskset" till nästa spitfire.
Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Snussugen skrev:Dan Kut skrev:hmmm... jag har faktiskt aldrig tänkt på att pröva det. Kan du visa med exempel tex foto?Snussugen skrev:Själv kör jag med vit häftmassa för maskering numera. Tycker det ger bäst resultat.
\\Dan
...]
Jag trodde du menade på klara huvar XD
* Av ngn anledning så hade jag inställningen att vi bara snackade om klara delar :S
\\Dan
Bygger alldeles för sakta..