Airbrush fundering

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robert A

Re: Airbrush fundering

Inlägg av Robert A »

Stynylrez är verkligen värt att testa, grymt bra grundfärg. Ska målas med en 0.4mm nål och inte mindre för att få bästa resultat + späs lite med isopropanol. Finns i sverige hos rebell hobby, försökt hitta det utanför sverige men vinsten blir inte stor då frakten är hög på vätskor.
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Hade samma problem för ett tag sedan, dök upp ganska plötsligt och var oerhört frustrerande!
Hade då utan större problem spätt med ISO i många herrans år.
Ingenting hjälpte när jag ändrarde avstånd, tryck mm.
Till sist bytte jag (mycket motvilligt då jag hade varit supernöjd med ISO i alla år) till Tamiyas eget lösningsmedel och vips så var problemen borta.

Mitt tips, byt ut ISO mot Tamiya.

Öken-Erik

CU@C4
Joakim

Inlägg av Joakim »

Ska prova det innan jag provar ett annat märke på färgen. Behöver jag ta bort färgen jag har eller är det bara att köra på
/Joakim
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

Beror nog på.
Ibland blandar jag i lösningsmedlet direkt i Tamiyaburkarna.
Dom som jag blandat i ISO har jag helt enkellt låtit bli att använda i stort sett.

Inser nu att du nog menar ngt helt annat... :-)
Ja, jag tycker du skall färgstrippa, det kommer aldrig att bli bra annars.
På med ISO så rinner det bara bort.

Öken-Erik

CU@C4
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Hur har det gått?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Joakim

Inlägg av Joakim »

Det gick bättre med x18 och lite lugnare tag så färgen såg blöt ut. Däremot tycker jag det går åt mycket färg och med 0.2 munstycket täcker sprutan en väldigt liten del i taget. Tror jag blir lite otålig.
/Joakim
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Svårt att säga. Allt verkar vara rätt på papperet men att det går åt mycket färg är ett tecken på att mycket hamnar utanför eller torkar i luften på väg till modellen.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Joakim

Inlägg av Joakim »

Kanske inte är så mycket bara känns så. Nästa modell ska jag försöka få ett tunnare lager. Nu är det dags för det roliga att maska huven en hel del på den här.
/Joakim
Dan Kut
Namn: Dan Kut

Inlägg av Dan Kut »

Joakim skrev:Kanske inte är så mycket bara känns så. Nästa modell ska jag försöka få ett tunnare lager. Nu är det dags för det roliga att maska huven en hel del på den här.
Har det hänt något på utspädningsfronten?
Bygger alldeles för sakta..
Joakim

Inlägg av Joakim »

Bygget går sakta på senaste tiden. Ska ta tag i det nu igen
/Joakim
Skriv svar