Jag ser inte "niträknare" som något negativt, inte heller negativt om någon har som ambition att göra sin modell så exakt som möjligt.
Jag har stor respekt för dem som lägger ner en massa tid på research och sedan bygger den detaljmässigt "perfekta" eller historiskt korrekta modellen, likaså som jag respekterar de som bygger direkt ur lådan utan en massa påläsning och tillrättningar.
Det jag har ytterst svårt för är det här fenomenet att totalt såga en ny modell, ofta innan den ens har släppts (dvs bara genom att titta på foton på gjutramar, eller CAD bilder). Detta är ett växande fenomen på vissa forum (tack och lov inte här), och det tycks alltid vara samma människor som uttalar sig och så hänger alla andra på eftersom "gudarna" har talat.
Jag är övertygad om att dessa människor njuter mest av att bli sedda och vill visa hur duktiga de är att de har redan vid CAD-stadiet lyckats upptäcka att tex en bult sitter fel på bärhjulen. En person på Armorama erkänner tom att han har svårt att vara opartisk när det gäller modeller av en viss förebild som inte han har varit med under utvecklingen som "konsulterande expert" .
Sedan att det som sågas ofta är yttersta petitesser som vilken byggare som helst med lite fingerfärdighet kan klara att fixa, gör att det blir riktigt löjligt.
Detta skapar också en otrolig negativitet tycker jag som inte hör till hobbyn, och är destruktivt på många sätt. En ny tillverkare lade nyligen ner verksamheten ganska snart efter deras första pansarsläpp, deras modell totalsågades av "experterna" så den sålde väl inte speciellt bra. Jag har sett modellen, och den är faktiskt riktigt fin. Faktiskt helt i klass med många nya släpp som blivit höjda till skyarna av samma experter.
Detta har inget med niträknare att göra, eller ambitionen att bygga den mest detaljerade modellen - många av dessa personer bygger inget, de bara gnäller och spelar viktiga.
Jag har stor respekt för Terry Ashley, som tyvärr inte gör så många modell-recensioner längre. Han skriver som det är, baserar sina mätningar och uttalanden på ritningar och annan data, och visar ofta vad som behövs för att rätta till eventuella fel. Opartiskt och faktabaserat. Sedan låter han byggarna själva skapa egna bedömningar om modellen är värd att köpa eller inte. Många fler följer i samma spår med sina recensioner och de har också min respekt.
Dessa högljudda besservissrar på vissa forum, å andra sidan, som nästan tvångsmatar alla med sin negativitet och uppfattningar och VILL att alla skall tycka som dem, och idiotförklarar de som tycker annorlunda: Nä tack!
Modellbygge, oavsett om man bygger OOB eller har ambitionen att sätta varenda nit rätt, är ett hantverk. Det kräver lite jobb att få bra resultat. Vill man ha "instant gratification" kan man köpa ett TV spel istället.