Plasticbattle skrev:Its funny you should mention Tamiyas 88, Peter. The most amazing kit I have built to date is Dragons 88 (Flak 37). First look at the instructions had me sweating, but step by step it went together like a dream, and the detail level is amazing. I believe that their other versions are also at the same level. AFV Clubs are also supposed to be fantastic .... going on what I´ve read rather than experience.
I have zero nostalgia for old kits .... if I am interested in a subject, and am going to spend time on it, I want the best available.
Den här typen av listor över böcker, filmer, musik man måste ha upplevt innan man dör är inte enbart fokuserade på vad som är "bäst". Låt mig ta ett exempel, första Alien-filmen (Alien) finns förmodligen med på filmlistan. Idag känns den rätt långsam och den, för sin tid, skrämmande scenen där lill-alien kryper ut ur magen är det nästan muppetshow-varning på. Det är ändå en bra film men den kan inte på något sätt mäta sig med det fyrverkeriet dagens Hollywood kan prestera. Men Alien var banbrytande på många olika sätt.
En motsvarighet på litteraturens område är Tolkiens Ring-trilogi. Den av avfärdad som rena tramset av litteraturvetare världen över och den bryter mot en massa regler för hur man berättar en historia. Trots det borde den hamna högt på alla listor över böcker man bör ha läst. Tolkiens inflytande kan inte underskattas.
Det är alltså utifrån det perspektivet jag anser att Tamiyas 88 bör finnas på listan. Den var banbrytande på ett antal olika sätt och satte en standard för vad som komma skulle. Och det är en bra och lättbyggd modell. Om man jämför med andra tidigare modeller av Tamiya så kan man konstatera att deras gamla Jagdtiger eller Panther inte håller alls. De är helt värdelösa modeller med dagens mått mätt.
Med samma resonemang skulle jag kanske placera Airfix 1/24 Spitfire på listan. Det är en Spit och det var en banbrytande modell*. Något av Trumpeters 1/200 fartyg borde också vara med. Det finns säkert även små, men betydlesefulla, 1/72 flygplan också men där är jag inte så kunnig. Ur svensk pansarperspektiv borde kanske Trumpter strv 103 finnas med.
Jag tror också att den här listan bör ta hänsyn till hur pass lättbyggd modellen är. Tamiyas nya Jagdtiger borde t ex vara med. Den är extremt lättbyggd och oerhört tidseffektiv med de alldeles förträffliga länk-och-längd-banden. Jag svor inte alls när jag byggde den. Jag svor en del när byggde Broncos Staghound!
Däremot borde ingen av t ex Escis 1/72 strv finnas med eftersom det aldrig gick att få de hårda mjukplastbanden på plats.
Vad du är inne på Frank är en lista på de bästa modellerna. De är en helt annan sak. Men även där måste man göra avvägningar där exakthet och detaljrikedom måste vägas mot byggarens skicklighet och tillgång till tid. Om jag någon gång ska bygga en T-90 kommer jag förmodligen att välja Trumpeter före Meng eftersom jag helt enkelt inte kan försvara tidsåtgången för att sätta samman band av 1300 delar (eller vad det nu är). Så bäst har också en del olika dimensioner.
Sanslöst rolig diskussion.
Jag återkommer med den definitiva listan efter helgen.
*Jag är medveten om att någon modellarkeolog kan invända mot detta och påvisa att FlyMod släppte en bakelitmodell av Spitfire Mk1 1942 i 25 exemplar.