/ Robin
Som jag antog då. Kör helst inte med enamel så Humbrols låter jag vara men Tamiyas ska jag prova.Snussugen skrev:Japp.felle-j skrev:Antar att Humbrols klarlacker är enamel, eller?Och Tamiyas är akryl, därav skillnaden i lukt & torktider.
Jag har nog form av klarlack av typ Johnson/Pledge-tjofräs, men jag vet inte om det är den folk brukar använda. Det är den stora flaskan på den andra bilden.PederT skrev:Johnssons klar polish kan vara ett alternativ att använda som klarlack,
i varje fall före dekalering.
Hej igen Felix!felle-j skrev:Fanns en del bra råd där! Jag funderar på att gå över till Tamiya och Gunze och då kan jag nog göra så att jag blandar i lite klarlack i färgen innan jag målar för att få färgen lite blankare om det skulle behövas. Och då slipper man ju klarlacka sen. Vet inte om någon av de klarlackerna jag har nu skulle funka att blanda i färgerna jag har. Vallejo Model Air och Model Master Akryl är det jag har.magnusf skrev:Kolla här för lite allmänna råd: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ack#p47225
Hälsningar
Magnus
Du skriver att du brukar försöka lacka så lite som möjligt, men lackar du efter att du har haft på dekalerna för att skydda dekalerna och för att göra det lättare att vädra?
Vad är detta Tamiya lack med mattgörare för något? Måste man ha i någon grej i lacken för att den ska bli matt? I såna fall, vad för finish har lacken innan man har i mattgöraren?magnusf skrev:
Hej igen Felix!
Jo, efter dekalerna lackar jag alltid men det tycker jag är rätt mycket lättare, det behövs inte samma yta då. Ibland lackar jag blankt efter dekalerna och det räcker oftast med ett tunt lager som får bli vad det blir innan vädring.
Mattlack på slutet är mycket enklare att få bra. Jag använder alltid Tamiyas lack med deras mattgörare i, spädd med Tamiyas egen akrylförtunning. Jag eftersträvar dessutom sällan riktigt helmatt yta utan nöjer mig med lite sidenfinish.
Hälsningar
Magnus
Nja, riktigt blank yta som på bilar behöver det inte vara, men det känns som om jag inte har fått ytan tillräckligt blank med lackerna. Tycker att ytan fortfarande brukar verka vara matt. Tyvärr är vattenslasket det enda alternativet för mig då jag inte vill hålla på med grejer som luktar allt för mycket. Tamiyas grejer och liknande är nästan vid gränsen för hur mycket det får lukta.Robert A skrev:Om man ska ha riktigt blank yta är vattenslasket inget alternativ utan då är det billacker som gäller. Om det är för att få en yta som duger till dekaler är golvpolish helt ok även om jag tycker alclad klear kote är snäppet bättre, tänk bara på att ytan får torka minst 24 timmar innan du lägger dekaler.
Jasså, att det är så hade jag ingen aning om. Kan vara bra att veta så att jag använder endast X-21. Hade nog inte blivit bra då. Tur att du sa det.magnusf skrev:Tamiya har bara blank lack "rakt ur burken", den heter X-22.
Vill man ha matt lack så har man i lite av deras "flat base" som heter X-21, har för mig att Tamiya själva uppger att man kan ha i kring 10% flat base i lacken. Har man i för mycket så blir det vitt och konstigt, prova alltid på något annat än en finmodell först!
Hälsningar
Magnus
Rörde du inte ihop thinner och lack innan målningen eller blandar du direkt i färgsprutan? I en del färgsprutor kan det vara svårt att komma åt att röra om ordentligt i botten så att man kommer få en mix som ändrar sig varefter man sprutar.felle-j skrev:Tidigare idag provade jag med Vallejos matta lack och den blev immig. Hade endast någon ensta droppe av Vallejos egna thinner i botten på airbrushen.
Jag brukar göra så. Lite sandpapper och primer så är modellen så gott som ny! Hade två testmodeller men en hade så dålig ytfinish så den var inte ens värd att ha som testmodell. Den hänger i granen nu istället. Den andra testar jag flitigt på, men för att kunna utföra flera tester samtidigt så behöver jag fler modeller så jag förbereder två modeller till. Tålamodet räcker inte till för att vänta så länge mellan testerna.magnusf skrev:Dagens tips: ta ett varv med fint sandpapper så kan du återvinna skräpmodellerna som målningsobjekt.
Jag har två hårt prövade modeller som varit med i nästan trettio år, en Heller Tempest och en Matchbox Spitfire, båda i skala 1/72. Lite då och då får de en omgång med 1200-papper under vattenkranen. Tilläggas kan att det är inte störande mycket ytdetaljering kvar på dem!
Hälsningar
Magnus