det är ett rent teoretiskt resonemang. Jag brukar roa mig med att kolla grundkulören för olika färgen och ibland blir man förvånad, som tex 325, 322 att den är så gul som den faktiskt ärbergwall skrev:Hej,
Intressant tråd. Jag har egentligen inte mycket att säga mer än några novisfunderingar.
Det där med färgens kulör, jag har lite svårt att greppa begreppet. Det är en teoretisk modell och sant för HSV?
Nope, nej, inte... Färgen blandas av ett antal grundpigment som varierar beroende på färgtillverkare och färgtyp, ett av pigmenten i den vanligaste svenska färgblandaren är tex en väldigt mörk ockrabergwall skrev:Eller fanns det "illgult" i en färgpyts någonstans i begynnelsens för Grön 322 och motsvarande lila för svart
Jepp, 507:ans "nyans" ligger mellan Y (gult) och R (rött) enligt mina beräkningar på typ Y60R, här kan man roa sig med att fundera över NCS kontra HSV där NCS färgcirkeln har 90 grader mellan Y(gult) och R(rött) medans HSV har 60bergwall skrev:Om man skulle göra samma dissekering av 507 i NCS så hamnar man på en kulör mellan Y och R (med gråton samt och mättnad därtill, för att fullända beskrivningen)?

ehh... kort sagt nej... i båda fallen bestäms nyansen, mättnaden och ljusheten av förhållandet mellan mängden dom inblandade färgerna, 507:an blir ju i RGB(255): 93,79,68 och dess renodlade Nyans 255,100,0 ... inte helt självklart. RGB och CMYK är ju färgsystem anpassade för sina användningsområden, bildskärm och tryck medan NCS och HSV är färgsystem.bergwall skrev:För RGB och CMY är det kanske svårare att säga eftersom alla är en mix men om man skulle hårddra skulle man på motsvarande sätt säga att färgens kulör blir den av R, G eller B med störst tal på mellan 0 och 255?
Jag vet inte varför 322 blir gulare med åren... och att förutse hur en färg bryts ner... låååångt utan för mina kunskaper. Färgen byggs upp av ett antal olika färgpigment jag antar att olika tillverkare använder olika sorters pigment men om vi förutsätter att 322 bleks mot gult och att det inte är Zinkkromaten som tittar fram så stämmer ditt antagande att det gulaktiga färgpigmentet bryts ner långsammare än andra pigment som man har använt för att blanda till 322bergwall skrev:Jag har länge trott att 322 blir gul för att det är grundfärgen som kikar fram, eller för att den bröts ner av UV-ljuset på det viset. Eller är alla pigment alltid lika starka? När jag var lite yngre och kladdade på dagis så blev blått och gult grönt, är det fortfarande sant? Är då blått ett svagt pigment i 322?
här har vi mitt exempel med 325 igen: på Lansen blir den ljusare och gulare på en PBV ljusare och gråare. är det då olika färger man har använt, eller underbehandling eller typen av slitage????
Helt rätt! men! att ta fram ett färgprov på en udda färg kostar 6000:- plus moms, jag har frågat, och kommer du till en färgtillverkare med den koden så stirrar han bara på dig eftersom han har räknat fram sina recept på kända kulörer.... att ta fram ett nytt recept är inte lätt det heller, jo jag har frågat även härbergwall skrev:Kan man i NCS-systemet inte ta fram alla kulörer (utom metallik och andra konstigheter)? Sedan att inte alla finns på provchip är en annan femma, S 2953-Y17R finns tex inte. Vart är begränsningarna?
bergwall skrev:Sorry många frågor.
=)
det är typ meningen med forum =)
håller med fullständigt! även om jag slarvar, virrar så är det precis så jag menar med färg och kulörbergwall skrev:Petimetertankar om orden"färg" och "kulör". Jag har länge levt i tron att färg är det kladdiga i burken, exempelvis alkydfärg, tvåkomponentesfärg, Humbrolfärg etc, -engelskans "paint". Kulör är för mig: röd, grön, brandgul, ljusblå, etc, dvs upplevelsen, -engelskans "culour". Om man ska dra det till vårt språks ursprung är det möjligt att det är en felaktig uppfattning eftersom tyskans "farbe" verkar vara "kulör" (källa: google translate : ) ). Jag brukar ändå blanda begreppen hej vilt och oftast ger sammanhanget vad jag menar så det brukar sällan bjuda på missuppfattningar, men det är sånt jag brukar fundera på när jag har en stund över (=navlen är ren och elementen luftade).
Nja... det också men faktiskt har jag pysslat med det här ett tag för att försöka hitta så riktiga nyanser som möjligt för den som vill bygga Svenskt och eventuellt kanske kunna ta fram svenska färger från någon tillverkare.bergwall skrev:Är målat att ta fram exakt rätt nyanser till Viggen-modellen som stundar, och på något bra sätt översätta dem till Humbrol, Gunze, Tamiya etc? Eller vart ska detta sluta? : )
Precis! med bara det tillägget att NCS koden inte kan användas som recept utan maskintillverkaren har räknat ut recept utifrån NCS, eller RAL eller FSRobin skrev:Det som inte finns i NCS är nog ett recept som styr maskinen som blandar till beställningen i färgbutiken. Jag skulle för många år sedan ha en viss, nära olivgrön färg, till kanterna på landskapet på SMJ (den görna kanten i panoramabilden här:
http://www.smj.org/wp/?p=4392&cat=120 ).
Jag tog med en provbit till färgaffären och de satte den i sin färgscanner. Enligt NCS så fanns det en grönare kulör och en brunare men INTE exakt den jag ville ha, den grönare var rejält mycket grönare och dito för den bruna. Eftersom jag hade brunt pigmentpulver så valde jag det grönare receptet och sen rörde jag i brunt tills det såg bra ut.
När det gäller blekning/åldrande så är det nog så att vissa av de pigment som används för att få fram rätt kulör påverkas mer av solens ljus, väder & vind än vissa andra och då drar färgen iväg åt något håll (gult och blått blir grönt men om det blå pigmentet bryts ner fortare så gulnar ytan).
Det räcker alltså inte med att veta den ursprungliga kulören för att klura ut var den kommer att hamna utan man måste veta vilka pigment (kemin) som används för att mixa ihop (det finns mer eller mindre hållbara pigment med samma kulör, den röda på Volvos bilar på 70-talet blev ju rosa men det fanns andra röda som håller bättre, framförallt nuförtiden).
/ Robin
låååångt svar som jag hoppas inte förvirrar för mycke!
som sagt fyll gärna på med era egna recept för att måla svenskt! färgupplevelsen är ju svårt subjektiv!
/L