vädring

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Re: vädring

Inlägg av Daniel_A »

Vädringsdebatten är ständigt återkommande och det finns en hel tråd om det som är fäst i toppen av den här avdelningen :http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... ?f=2&t=832

Jag brukar preshejda ibland och ibland målar jag med basfärg först och gör post-shading fast med en mörkare nyans av grundfärgen och sedan blekning med en ljusare. Om man gör så så blir det inte så dramatiskt som du verkade orolig för.

Vad gäller chippning så beror det på vilken effekt man vill ha. Risken att det blir för mycket är stor. Jag brukar lägga metallfärg där jag tänker chippa och sedan lägga lite lack för att skydda. När jag sedan målat kan jag skrapa fram metallfärgen försiktigt med en pincett eller nöta försiktigt med slippapper. Tänk också på att det inte alltid är blank aluminium som tittar fram vid slitage. Ska det vara större färgsläpp brukar jag lägga på lite vanligt vaselin med pensel eller svamp innan jag målar.

Generellt försöker jag få chippningen så småskalig som möjligt. Tycker själv att det är snyggt när slitaget inte syns på håll utan framträder vid närmare granskning.

Sen kan jag hålla med herr G om att granskning av bilder är en bra idé. Jag tycker själv att de byggen där jag gjort det har blivit bäst. Sen behöver man ju inte ha fotobevis på att just den individen man byggt har haft exakt den vädringen, men tittar man på bilder har ofta olika flygplansmodeller sina speciella slitge- och smutsställen. Ibland räcker ett logiskt resonemang bra också.

/Daniel
Robin Nilsson

Inlägg av Robin Nilsson »

Att ta digitalbilder av modellen emellanåt och granska ger också en annan uppfattning av modellen, man kanske tycker att det blev för mycket eller för lite när man tittar på fotot och då kan man justera modellen :-)

/ Robin
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Emil_Juhl skrev:Här måste jag ju slå ett litet slag för chippning med svamp. Även om jag också är förtjust i hårsprejsmetoden.

Bara att riva av liten en bit disksvamp eller dylikt och doppa i färgen och sen dutta på modellen. Här är några bilder på ett av mina projekt där 99% är chippat med svamp (Jag vet, alldeles för mycket chippning för somligas smak) :
http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... s&start=10

Tycker personligen att svampning ofta är lättare att kontrollera än hårsprejsmetoden.
Jupp, jag gillar också att svampa.

http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... n&start=10

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Is pre- or post-shading considered a weathering technique?
I was always of the opinion that a scale model cannot cast shadows or give reflections like the real thing, so therefore we use techniques to to represent this ... which in turn simulates a natural depth to the details. Pre-shading is a technique for this rather than weathering?
Whether its trendy or not is another thing. Personally I like using this technique to give the depth, but like any technique, it should hardly be noticeable when the model is finished. Sometimes the techniques take over and the model is not as realisitic in my opinion ... but if the modeller is happy with the results, that up to them.
I believe that weathering should be decided upon before the model is even built. No point having a perfect build with all detail in the exact position, and then depending on paint techniques to show damage and slitage alone. Mud and dirt maybe doesn´t need as much planning.
:geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar