Finns det etik och moral i modellbygge?

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Re: Finns det etik och moral i modellbygge?

Inlägg av denstore »

Självklart är det så att det är business as usual för de flesta företagen. Alltså att man gör vad man kan för att tjäna pengar. Dock så har jag börjat reta mig på att t.ex. Trumpeter konsekvent verkar försöka sabba marknaden för andra, även om det till och med antagligen skadar dem själva. För oss konsumenter är sånt bara dumt. Det finns ingen anledning att man ska ha två nysläppta ostscheisshausschlepper, en från Dragon och en från Trumpeter, när de istället kunde gjort olika versioner. Särskilt irriterande finner jag det när det finns en hål i sortimenten, men man envisas ändå med att släppa samma obskyra tokprojekt. Ungefär som man gjorde med K5-kanonerna. Visst, Trumpeters var bättre, men hade det inte varit skoj med de resurserna på något annat?

Hobbyns miljöpåverkan tror jag är mer eller mindre obefintlig jämfört med allt som kräver resor eller speciella lokaler. Sportlokaler t.ex. är ju säkert jättbilliga att värma upp. Eller ned, som isrinkar....
Kalle M
Namn: Kalle Malinen

Inlägg av Kalle M »

Nei, jag tror inte att man ska göra sig några illusioner. Alla företag har som slutmål att tjäna pengar, det måste de ha eftersom det ligger i det marknadsekonomiska/kapitalistiska systemets natur. Men det faktum att det inte finns några företag som bara vill sina kunders allra yttersta bästa (t ex skulle min privata ekonomi naturligtvis ha varit bättre om jag hade fått alla mina modeller till skänks) betyder inte heller att företagen per automatik är av ondo. Köper man premisserna att företag måste tjäna pengar så finns det företag som vill sälja rätt produkter till rätt priser och byter ut trasiga delar, distributörer som gratis skickar trasiga och försvunna delar, handlare som låter mig titta i kartonger och inte försöker få mig att köpa saker som inte passar mig... allt det här har jag stött på. Men sedan finns det andra aspekter. Många plastmodeller tillverkas i Kina, som är en diktatur. Hur ska man förhålla sig till det? Och om ett företag aktivt försöker slå ut konkurrerande företag, ska man stödja det? Jag tänker att det kanske inte finns något entydigt svar utan att alla får följa sitt samvete och sin åsikt.

Miljöaspekten har jag också funderat på, jag har ägnat senaste halvåret åt att läsa in mig på alla aspekter på miljö och miljöförstöring. Peak oil är en sak som jag inte ens visste fanns men som jag tänker på. Och så alla plastmodeller, färger, lim m m... Det är klart att de påverkar miljön. I stor eller liten skala, de gör det hur som helst. Men! Men att bygga modeller är för mig avkopplande och får mig att må bra. Mår jag bra så kommer jag (förhoppningsvis) kunna bidra till samhället, genom att kunna jobba, betala inkomstskatt, orka sopsortera, använda cykeln oftare än bilen... Så i det långa loppet... påfrestar jag miljön men kan förhoppningsvis negera effekterna på andra sätt.
denstore
Namn: Magnus Berggren

Inlägg av denstore »

Jag är lite skeptisk till miljöpåverkan. I alla fall så länge man inte har tagit tag i riktiga bovar som charterflyg eller privatbilism.

Jag håller egentligen inte heller med om att modellbyggare är ett tvärsnitt av folket. Min tanke är att modellbyggare faktiskt är bättre än snittet. Visst finns det idioter, men det är tätare bland dem på fotbollsarenor och golfbanor än byggmötena.... ;)
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Alla följer väl moral och etik? Problemet är att den skiftar.
Borde inte debatten börja med att fastställa moral och etik på ett sätt som vi kan enas om?

Att alla gör det för att tjäna pengar är en sanning med modifikation. Att tjäna pengar är en förutsättning för att kunna fortsätta göra det. Och en del arbetar med det för att de verkligen gillar det.

Att man fortsätter släppa samma förebilder har att göra med att de i regel säljer bra. Och att man gör något bättre eller billigare. Eller helt enkelt har bättre distrubutionskanaler.

Bättre behöver inte heller betyda mer korrekt eller mer detaljerad för alla presumtiva köpare. Lättare att bygga och allt det inbegriper kan vara nog så viktigt för vissa. Tillgänglighet är en annan.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

denstore skrev:Har under dagen suttit och funderat lite över vår älskade hobby. Hur är det med värderingar hos de inblandade? Då både hos oss som konsumenter, och byggare?
Du ska sitta inte fundera så mycket. Du ska bygga! :-)

När det gäller miljön har jag gott samvete. Jag cyklar till jobb var dag. Det motsvarar 10 st 1/350 slagskepp om året. :-)

När det gäller att "blockera" andra företags modellsläpp är det nog, som många andra redan konstaterat, rent ekonomiska mekanismer det handlar om. Men det känns trist när de stora aktörerna går med att de ska släppa en X när det lilla företaget just släppt X.
holst

CU@C4
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

"Du skall inte fundera så mycket. Du skall bygga"

Look whos talking now...

Öken-Erik :-)
Lurifax

Inlägg av Lurifax »

Öken-Erik skrev:"Du skall inte fundera så mycket. Du skall bygga"

Look whos talking now...

Öken-Erik :-)
Hehe ... jo det gäller väl underteckand också men jag fick FAKTISKT klart en Staghound i år. Den tänker jag leva på länge. :-)
holst

CU@C4
Lennart

Inlägg av Lennart »

Lurifax skrev:
denstore skrev:Har under dagen suttit och funderat lite över vår älskade hobby. Hur är det med värderingar hos de inblandade? Då både hos oss som konsumenter, och byggare?
Du ska sitta inte fundera så mycket. Du ska bygga! :-)

När det gäller miljön har jag gott samvete. Jag cyklar till jobb var dag. Det motsvarar 10 st 1/350 slagskepp om året. :-)

När det gäller att "blockera" andra företags modellsläpp är det nog, som många andra redan konstaterat, rent ekonomiska mekanismer det handlar om. Men det känns trist när de stora aktörerna går med att de ska släppa en X när det lilla företaget just släppt X.
Det lilla företaget har släppt X för flera år sedan,och jag väntar på en ny X i skala 1/35,som förannonserades förra året.Men var tog den vägen ? Va?Lennart
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Det är trist när vissa företag aviserar att de skall släppa en modell och så kommer ingen? Förmodligen är det för att kolla intresset och kanske eventuellt skrämma konkurenterna från att ge sig på samma förebild?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Daniel_A
Namn: Daniel Andersson

Inlägg av Daniel_A »

Vad gäller krigsmaskiner och militärhistoriskt intresse tror jag följande:
En person som är insatt i krigshistoria är förmodligen betydligt mer medveten om krigets fasor och vad som verkligen drabbar både militärer och civila i en väpnad konflikt, än någon som bara har actionpackade amerikanska filmer som enda referens. Den förstnämnda skulle nog vara mer eftertänksam innan den medverkade till nya konflikter på något sätt. Men det finns nog gott om avvikelser från den tesen också.

Personligen har jag inga problem med att sätta en svastika på ett flygplan, men gör inte gärna regelrätta krigsscener eller fallna soldater om jag skulle ge mig på ett diorama. Jag tycker mer om när ett diorama påminner oss om att det är människor i uniformerna. Men det är ju också upp till var och en.

/Daniel
Skriv svar