Merkava wear n' tear?
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Re: Merkava wear n' tear?
IDF färgnyanser verkar vara den värsta djungeln av dem alla när det handlar om stridsvagnsbyggen. Har en IDF M60 Blazer liggandes också samt är riktigt sugen på Tamiya's nya M51 så några IDF byggen bör det bli framöver för min del.
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
Jo, det är det men gör som vi andra: bygg, måla och var glad.Urban Gardini skrev:IDF färgnyanser verkar vara den värsta djungeln av dem alla när det handlar om stridsvagnsbyggen. Har en IDF M60 Blazer liggandes också samt är riktigt sugen på Tamiya's nya M51 så några IDF byggen bör det bli framöver för min del.

Jag håller på med en M51 och jag har målat den i Tamiya Buff. Den färgen ser riktig ut tycker jag. Jag har en M60A1 från Yom Kippur som jag målat i en lite mörkare mix men den ska jag måla om med Tamiya Buff. En M60A1 Blazer (Magach 6A) och min Merkava IV ska få den senare mörkare sandfärgen.
Jag tror att orsaken till djungeln är israelernas hemlighetsmakeri som lett till en massa spekulationer som satt sig och blivit sanningar.
Vilken färg använder du?
(Äsch, nu såg jag ju... Lifecolor. Vad tycker du om dem? Jag får dem inte att funka i min Aztek-spruta.)
Senast redigerad av Erik Liljegren den 07 feb 2012, 19:56, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Namn: Jens Tornblad
Ett tips inför bygget: Ytorna där dekalerna på sidosköldarna skall sitta har en mängd nitar. Såhär i efterhand skulle jag ha rensat av dessa där dekalerna skall sitta för att få ett snyggare resultat. Trots tre vändor med Microsol ser det fortfarande för taskigt ut... 

En obyggd modell är också en modell...
-
- Kontakt:
Har inte testat att Lifecolor ännu så jag vet inte vad jag tycker om den. Jag har också en Aztek men även en Jula spruta. Vet inte ännu hur snabbt det här kommer att gå för mig, tanken var att starta i kväll men jag har fortfarande inte kommit igång annat än att försöka räta ut den hemska gummibanden i varmvatten.
Är dekalerna så dåliga (dum fråga, det är ju trots allt en Academy). Får se hur jag gör när det kommer till dekalerna.
Så min M60A1 Blazer ska ha samma färg som den här? Hade annars funderingar på Lifecolor UA020 (FS30372) Israeli Sandgrey 61-73 till den. Det är väl samma med min Zelda att den ska ha den nyare mörkare färgen?
Tänk vad enkelt det är med Ryska T-34'or, där räcker det med att måla dem gröna (nästan alla varianter än neongrön) och sedan ösa på med lera...
Är dekalerna så dåliga (dum fråga, det är ju trots allt en Academy). Får se hur jag gör när det kommer till dekalerna.
Så min M60A1 Blazer ska ha samma färg som den här? Hade annars funderingar på Lifecolor UA020 (FS30372) Israeli Sandgrey 61-73 till den. Det är väl samma med min Zelda att den ska ha den nyare mörkare färgen?
Tänk vad enkelt det är med Ryska T-34'or, där räcker det med att måla dem gröna (nästan alla varianter än neongrön) och sedan ösa på med lera...
-
Jag hade problem med spädning, jag fick inte på ett snyggt lager färg med Lifecolor. Det rann eller täckte inte. Men jag är van vid Tamiya så det kan vara det.Urban Gardini skrev:Har inte testat att Lifecolor ännu så jag vet inte vad jag tycker om den. Jag har också en Aztek men även en Jula spruta. Vet inte ännu hur snabbt det här kommer att gå för mig, tanken var att starta i kväll men jag har fortfarande inte kommit igång annat än att försöka räta ut den hemska gummibanden i varmvatten.
Jag hade nog målat min M60A1/Magach 6A i den lite mörkare sandfärgen.
Jo, fast det finns säkert dom som har synpunkter på vilken 4B0 man plaskar på dom... (Få inte igång mig på SCC15 Olive drab eller No9 Olive drab bara.)
Jag har studerat detta med israeliska färger en del. Men som sagt, det är en djungel! Vad jag har lyckats komma fram till är att Olive Drab användes fram till tidigt 60-tal. Under 60-talet användes sedan en ljus ganska gul sandfärg som ersattes av en gråare nyans i början av 70-talet. Sent 70-tal började den färg som gäller än i dag användas. På denna webbsida finns detta bra beskrivet:
http://www.panzerbaer.de/colours/a_rela ... basics.htm
http://www.panzerbaer.de/colours/a_rela ... basics.htm
Jacob de Maré
jacob_de_mare@hotmail.com
jacob_de_mare@hotmail.com
-
- Kontakt:
Tackar!
Riktigt sköna bilder. Detta är en Merkava IID.Jesper skrev:Jag brukar spara ner sköna bilder när jag hittar såna på nätet och jag råkar faktiskt ha några riktigt trevliga sådana på nån slags Merkava. Vilken version det är har jag dock ingen aning om, men förhoppningsvis får användning för dem iaf.
/h
holst
CU@C4
CU@C4
-
- Kontakt:
När vi ändå är inne i Merkavaträsket så har jag en snabb fråga. Det är ju två olika sorters returrullar på Merkavan som jag håller på med. Är nån av dem gummiklädda på slitbanan eller är de bägge sorterna i helstål?
Bläddrade lite i Tankograds bok men den gav inte något svar. Fast spelar det egentligen någon roll? Om skärmarna ska på så syns de inte ändå?
/E
/E
Erik von Rosen