tiger tanks på östfronten

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Robin Nilsson

Re: tiger tanks på östfronten

Inlägg av Robin Nilsson »

Erik Liljegren skrev:Som jag har förstått det så målades kamouflaget på tyska vagnar av besättningarna själva, färgen och målningsutrustningen ingick i utrustningen på vagnen (i motsats till amerikanska och brittiska vagnar). Syftet var att få en så bra lokal anpassning som möjligt. Så jag tror inte det finns någon skillnad på "väst-" respektive "öst"-frontskamouflage på tyska vagnar.

Så jag tror inte du behöver måla om något. För mig framstår i alla fall alla tyska vagnar som antingen mörkt gråblå eller mörkgula med rödbruna och gröna ränder... ;)

Precis som Janne så tror jag inte tung utrustning flyttades i så hög grad mellan fronterna, i så fall var det nog om trupper förflyttades och de tog sin utrustning med sig men jag tror de hade annat att tänka på då än måla om sina vagnar. Men jag kan inget om tyskarnas logistik 1944-45.
Om hela (d.v.s. inte decimerade) enheter flyttades så tog de nog med sin utrustning. Om en enhet drogs ur frontlinjen för att reorganiseras nära fronten så behöll de nog sina prylar och kompletterade. Om det var total nyuppsättning så lämnades nog utrustningen över till andra enheter som hade brister och de som behövdes som kärna i det nyuppsatta förbandet skickades hem och fick ny utrustning. Att skicka Tigrar från väst till öst verkar osannolikt, de som fanns i väst hade skickats dit på förekommen anledning och stannade nog där tills de "tog slut".
Mycket gissningar och antaganden, delvis baserat på boken av Otto Carius (välkänd) samt boken "Überstehen war alles", läsvärd med en hel del bilder, av Armin Böttger, Armin for som en skottspole (relativt sett alltså) mellan fronter och enheter och har en del intressant att berätta om pansarlivet. Otto är väl den "pliktmedvetne" och "plikttrogne" och kritiserades en hel del som alltför "regimtrogen" medan Armin försökte överleva kriget.
norra tigern
Namn: joakim

Inlägg av norra tigern »

jag undrar nämligen efter som jag tänkte bygga tiger från 505 schwere panzewr division. dom var först i öknen sedan ett kort tag på väst. och sedan så blev dom förflyttade till östfronten för att vara med i slaget vid kursk. så då tänkte jag att man kanke kunde måla en tiger i då sommar camot med streck. som jag har set att en panther hade på kursk front linje.
Robin Nilsson

norra tigern skrev:jag undrar nämligen efter som jag tänkte bygga tiger från 505 schwere panzewr division. dom var först i öknen sedan ett kort tag på väst. och sedan så blev dom förflyttade till östfronten för att vara med i slaget vid kursk. så då tänkte jag att man kanke kunde måla en tiger i då sommar camot med streck. som jag har set att en panther hade på kursk front linje.
Är du säker på detta? Jag hittade följande på Wikipedia (på tyska):
http://de.wikipedia.org/wiki/Schwere_Pa ... eilung_505
Bildades 18/2-1943, första insatz vid Kursk.
Slutet juni-början juli 1944 : kämpade emot den Sovjetiska "Operation Bagration"
Rekonstruerades med Tiger II i Ohrdruf och sen försvarstrider i Litauen-Polen och till sist Königsberg och sen fångenskap.
norra tigern

Inlägg av norra tigern »

jag är lite osäker men det jag har läst på min instuksions bok över tiger tanksen så stog det så
norra tigern

Inlägg av norra tigern »

instuksions = instruktions
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

När jag kikar lite Colourplates, vilket är gissningar men ibland bra underbyggda sådana beroende på vem som skapar dem så får jag följande förslag för 505th vid Kursk.

-Dark Yellow med breda bruna ränder.
-Dark Yellow med stora bruna fläckar.
-Dark Yellow med smala gröna ränder.

Tips. Gör en google-sökning på: 505th kurks tiger
Och kolla bilder för ideer och inspiration.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
norra tigern

Inlägg av norra tigern »

Tack så mycket alli hopa för tipsen. :)
norra tigern

Inlägg av norra tigern »

enligt denna så fanns det ochså några tigrar på västfronten ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schwere_Panzer_Abteilung
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Eehhh, ja, det fanns det. Jag tror du får utveckla lite vad du är ute efter?
Beror också på vilken nivå vi skall diskutera, tex vilken typ av Tiger, produktionsbatch, enhet och vid vilken tidpunkt?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Robin Nilsson

norra tigern skrev:enligt denna så fanns det ochså några tigrar på västfronten ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Schwere_Panzer_Abteilung
Jovisst :-)
" Tunga stridsvagnsbataljoner sattes in i strid på östfronten (närheten av Leningrad) från och med september 1942, i Afrika december 1942 och i Italien och på västfronten 1944-45. Huvuddelen av bataljonerna sattes in på östfronten. Från och med sommaren-hösten 1944 ersattes efterhand Tiger I med den modernare varianten Tiger II."

men det jag frågade var om du var säker på att 505:an var på västfronten ;-) eftersom du nämnde 505:an tidigare.
Det sannolikaste skulle kanske vara att någon enhet flyttats från öst- till västfronten och inte tvärsom??
Hursomhelst: Om jag vore du så skulle jag satsa på någon av de 'colourplates' som Janne N tipsade om istället för
att tro alltför mycket på vad vi skriver här ;-)
Skriv svar