Referenssida? Visst! Ta för dig bara, jag är rätt säker på att jag tagit varenda en själv. Det finns mer men det får komma efter hand. Kul om de kommer till glädje för fler än mig själv.
M
Interiörbilder HKP 6
Re: Interiörbilder HKP 6
Och titta här då! Detaljbild på Hkp 6. Det är faktiskt undertecknad som är i full fart. Det ser ut som det är något som skall låsas med låstråd. Den som läst mitt tidigare inlägg ser att det är en C-20-motor jag pillar på. Där inne var det ruskigt trångt och det hade inte skadat med en extra led på högerarmen.

-
- Kontakt:
Briljant! Där fanns ju flera bilder där man dessutom kunde skymta inredningen, nu vet jag t ex vilken typ av framstolar det ska vara! Dessutom svarade du en på fråga jag inte ens hann ställa, dvs om motorerna. Fujimilådan jag har har alltså C-20-motorer (som du ju tydligen har riktig järnkoll på!
), men de bilder jag tidigare sett hade C-18.
Hade ingen aning om detta tidigare och hade funderat en del på hur jag skulle lösa det eftersom det såg ut att vara fel galler på modellen. Men det är det alltså inte! Bara att bygga den delen rakt ur boxen m a o! Stort tack! Igen!

Hade ingen aning om detta tidigare och hade funderat en del på hur jag skulle lösa det eftersom det såg ut att vara fel galler på modellen. Men det är det alltså inte! Bara att bygga den delen rakt ur boxen m a o! Stort tack! Igen!
Tack för det, Björn. Kul att mina bilder kan hjälpa dig (och andra, hoppas jag) att bygga fler fina modeller med svenska förebilder.
Jag såg att Stellan nämnde "den isbjörnsmärkta" Hkp 6:an, och jag antar att han (du) menade isbjörnarna som prydde två 6:or i samband med att de deltog i expeditionen med isbrytaren Ymer (Ymer 80 hette väl expeditionen?) till Arktis. Det syns faktiskt på bilderna att både 44 och 51 har isbjörnsmärkning. 44 framför höger dörr i form av flera små nallar och 51 i form av en lite större nalle på nosen. Någonstans har jag nog bättre bilder på nallarna men jag är osäker var de finns just nu. Hittar jag något lägger jag upp det.
Andra saker att tänka på vid ett bygge är att individnumren (44, 50 etc), oftast varit vita men att gula förekom också, att nödflottörernas skyddsväv fanns i olika varianter (aluminiumfärgad/grön). På senare år monterades linsaxar både över och under kabinen. Det gjorde inte HKp 6 vackrare men kanske räddade någon från att trassla in sig i en kraft- eller telefonledning. Någon gång monterades en lägre variant av landningsställ än vanligt men jag undrar om jag har bilder på det.
Ja, det var allt jag hade just nu.
Jag såg att Stellan nämnde "den isbjörnsmärkta" Hkp 6:an, och jag antar att han (du) menade isbjörnarna som prydde två 6:or i samband med att de deltog i expeditionen med isbrytaren Ymer (Ymer 80 hette väl expeditionen?) till Arktis. Det syns faktiskt på bilderna att både 44 och 51 har isbjörnsmärkning. 44 framför höger dörr i form av flera små nallar och 51 i form av en lite större nalle på nosen. Någonstans har jag nog bättre bilder på nallarna men jag är osäker var de finns just nu. Hittar jag något lägger jag upp det.
Andra saker att tänka på vid ett bygge är att individnumren (44, 50 etc), oftast varit vita men att gula förekom också, att nödflottörernas skyddsväv fanns i olika varianter (aluminiumfärgad/grön). På senare år monterades linsaxar både över och under kabinen. Det gjorde inte HKp 6 vackrare men kanske räddade någon från att trassla in sig i en kraft- eller telefonledning. Någon gång monterades en lägre variant av landningsställ än vanligt men jag undrar om jag har bilder på det.
Vill minnas att jag läst att en nallesymbol har en gloria då den avled i och med att man sövde den. Utmärkta bilder, vi samlar på oss 

Stellan Schroeder Englund
-
- Namn: Lars Befring
Hej!!!
det går inte snabbt men det går! nu är alla bilderna samlade på ett elegant ställe:
http://www.ipmsstockholm.se/home/hkp-6- ... me-photos/
Jag har säkert skrivit fel och dumt så säg till så rättar vi!
OCH
mer info ger en bättre artikel!!!!!! fyll på!
/L
det går inte snabbt men det går! nu är alla bilderna samlade på ett elegant ställe:
http://www.ipmsstockholm.se/home/hkp-6- ... me-photos/
Jag har säkert skrivit fel och dumt så säg till så rättar vi!
OCH
mer info ger en bättre artikel!!!!!! fyll på!
/L
Modellexpo 08 Open 2021 Korea, Gruppbygge Airline 72
Här nämns ju lite om Ymer 80 expeditionen, gjorde några profiler till dessa båda hkp 6 för några år sen om nån är intresserad. Om någon har en bra bild på den använda Decca radarn vid det tillfället så hade jag varit tacksam för den.MartinN skrev:Tack för det, Björn. Kul att mina bilder kan hjälpa dig (och andra, hoppas jag) att bygga fler fina modeller med svenska förebilder.

Anders
Calling Bergwall; här har du ju prima dekalunderlag!
Stellan Schroeder Englund