Cyanakrylat/Superlim och allergi.
-
- Namn: Urban Gardini
- Kontakt:
Re: Cyanakrylat/Superlim och allergi.
Vad hade du annars förväntat dig skulle hända?
Modellbyggare gör det med modeller.
What is the color when black is burned? - Neil Young
-
- Namn: Lennart Alvhult
Jag förlitade mig som vanligt på sunt förnuft, men i en viss ålder så är sunt förnuft " väldigt flexibelt. Och det borde jag insett .Jag var ung en gång i tiden jag med
//Lennart

//Lennart
-
- Kontakt:
Ja, det har vi väl alla varit någon gång i livet och ingen av oss har väl haft något slags omdöme och sunt förnuft vid en viss ålder. Det krävs misstag för att mogna.
Tittar man på en viss president så har nog sunt förnuft inget med ålder att göra. Vad nu sunt förnuft är för något.
-
Är det inte samma komponenter i det luktfria då Anders? Eller har det bara fördröjd verkan , med mindre mängd gifter, och så använder man mer ?
För många år sedan gick jag en kurs om snabblim det gör mig absolut inte till någon expert men där fick vi lära oss att tillverkarna gjort de skadliga ämnena tyngre än luft så att de sjönk ned på golvet. Det fanns punktutsug att köpa där insuget satt i bakkant på skrivbordet. Då använde jag Loctite 460 utan utsug utan några problem. Annars är jag känslig för de där ångorna.
Oöppnade förpackningar kan man förvara i kylskåp för att förlänga hållbarhetstiden. När man köpte snabblim i yrkesbutiker förvarades de alltid i kylskåp. I en öppnad förpackning har det kommit in fuktighet från luften och då kan det bli kondens i förpackningen om man ställer den i kylen och man ska väl inte förvara kemikalier tillsammans med det man ska äta.
Personligen är jag mycket försiktig när det gäller ämnen som kan vara skadliga som änvänds i hobbyn och är mycket fundersam när det gäller all den här resinprintningen som kommit igång. Om man nu får vara nån typ av bror duktig.
Anders E
För många år sedan gick jag en kurs om snabblim det gör mig absolut inte till någon expert men där fick vi lära oss att tillverkarna gjort de skadliga ämnena tyngre än luft så att de sjönk ned på golvet. Det fanns punktutsug att köpa där insuget satt i bakkant på skrivbordet. Då använde jag Loctite 460 utan utsug utan några problem. Annars är jag känslig för de där ångorna.
Oöppnade förpackningar kan man förvara i kylskåp för att förlänga hållbarhetstiden. När man köpte snabblim i yrkesbutiker förvarades de alltid i kylskåp. I en öppnad förpackning har det kommit in fuktighet från luften och då kan det bli kondens i förpackningen om man ställer den i kylen och man ska väl inte förvara kemikalier tillsammans med det man ska äta.
Personligen är jag mycket försiktig när det gäller ämnen som kan vara skadliga som änvänds i hobbyn och är mycket fundersam när det gäller all den här resinprintningen som kommit igång. Om man nu får vara nån typ av bror duktig.
Anders E
-
-
Jo förvisso, men samtidigt vill du undvika misstag, då du har ansvar för ett tjogotal minderåriga. Men modellbyggarkvällarna var mäkta pooulära , det kom även om det varit sjuka från skolan. Fick göra en egen utställning till flottiljens dag året efter, som blev mycket välbesökt och omtyckt . Jag fick många lovord och tack från deras föräldrar efteråt, som ansåg att detta var bland det bästa deras telningar sysslat med.En mamma sade, min son längtar till varje Tisdag, nu har han något vettigt att pyssla med. Så det är ett bra bevis för att modellbygge är en bra start i livet, bara man limmar lungt med SuperlimmetUrban Gardini skrev: ↑25 apr 2025, 19:51 Ja, det har vi väl alla varit någon gång i livet och ingen av oss har väl haft något slags omdöme och sunt förnuft vid en viss ålder. Det krävs misstag för att mogna.

//Lennart
-
- Kontakt:
Ja men så är vi alla modellbyggare vilket visar på vårt dåliga omdöme men lika glada är vi för det när vi sitter där och svär osande efter att ha utfört ännu ett blodsoffer till modellbyggargudarna. Maken till självskadebeteende kan man ju leta efter...
-
Där har vi helt olika åsikter Urban, eller så har jag helt missupfattat det hela. Allla timmar, dagar, veckor, månader och år ,då vi har tillfälle att syssla med vår hobby , är en "lisa" för själen. Att vissa produkter inehåller ett och annat mindre hälsosamt, får vi ta som "battle damage" för att nå målet.Även Falukorv" bör ätas med måtta, annars kan du bli sjuk. Så använd gärna superlim, men vädra emellanåt
//Lennart

//Lennart
-
Handen på hjärtat Urban. Många av våra produkter har ju ofta texten "Harmful if Swallowed" Men vem förutom en tre åring skulle komma på den Bizarra iden att hälla Superlim , eller annan kemisk produkt i halsen ? Och i förlängningen så är ju mång produkter livsfarliga vid felaktig användning. Med en enkel fysiklalisk metod som nedfrysning , så kan den omnämnda Falukorven bli ett dödligt vapen. Drar du en frusen Falu korv i pallet" tillräckligt hårt på någon, så är det förmodligen Game ower" Eller ve och fasa , om någon tre åring "tråcklar" en korvring runt halsen och stryper sig själv ? Men den där korven har inga varningstexter, troligen för att man utgår från att konsumenten aldrig kommit på tanken att använda Falukorven till annat än ett livsmedel. Så här kanske konsumentverket får tänka till lite, för felaktig användning av vad det nu än är kan få oanade konsekvenser? För några år sedan så var det någon som stal en frusen kyckling i en butik, satte den på huvudet under mössan, blev hastigt nedkyld, och svimmade på väg ut ur butiken
I framtiden kanske det sk. gängkriminella kommer på att det är mindre uppseendeväckande att bära omkring på ett paket frusna fiskpinnar, än ett vapen , men fiskpinnarna är lika effektiva
//Lennart

//Lennart