MR Paint

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf
Site Admin
Namn: Magnus Fridsell

Re: MR Paint

Inlägg av magnusf »

Använd levelling thinner så tycker jag mycket av de problemen försvinner!

Hälsningar Magnus
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tycker detta med Gunze är rikitgt rörigt. Creos/Gunze/Mr Color/Aqueous....vad är vad? Allt akryl eller enamel också? Vill inte hålla på med starka lösningsmedel och ansiktsmask. Vad är jag ute efter?
Stellan Schroeder Englund
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

GSI Creos är vad firman heter, Gunze är vad den kallas och det är väl ett gammalt namn. Mr Color är ohälsosam men ger ett fint resultat genom sprutan, innehåller Diacetonalkohol och 1-Butanol. Mr Hobby har samma sammansättning som Tammys färger fast med skillnaden att pigmentet som används är mycket finare och ger ett bättre resultat än vanlig Tammy, även trevligare genom sprutan än Tammy.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Vad du är ute efter är Aqueous serien från Mr Hobby. Firman har även gått under namnet GSI Creos och Gunze Sangyo.
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Bröder! Det står Mr Hobby på båda sorterna, de som liknar Tamiya är de som har färgnummer som börjar på H, H53 är till exempel Neutral Grey. På dessa står det även "water based acrylic paint" samt "aqueous hobby color".

Det går faktiskt att späda färgerna med vatten, åtminstone de matta, jag gjorde det precis i början när jag skaffade mina första Gunze (vilket är snart 30 år sedan). Efter det gick jag över till Isopropanol för spädning (man kan lika gärna använda Tamiyas X-20A) och då blev det bättre, framförallt löste det problemet med att de blanka färgerna inte alltid härdade när man spätt dem med vatten. Till slut fick jag tag på Gunzes "levelling thinner" för fem-sex år sedan (tror det var Frank som rekommenderade) och den har jag hållit fast vid. Men färgerna blir inte riktigt stenhårda ändå, en viss försiktighet vid hanteringen under bygget behövs (numera använder jag blå nitrilhandskar vilket underlättar, man slipper både fettfläckar från tassarna och fula fingeravtryck...) och jag kan också rekommendera en primer under för att det ska fästa bättre (Gunzes Mr Surfacer 1500 spädd med levelling thinner är nya favoriten).

En av fördelarna med Gunze jämfört med MRP är att färgen luktar ganska OK (typ rakvatten eller något ditåt, tycker den luktar bättre än Tamiya) och det gäller även "levelling thinner". MRP luktar avgjort värre (skarpare och "mer illa") och thinnern gör det hela etter värre, det luktar som riktig billack (Proosen njuter säkert men vi lite mesiga flygbyggare är inte lika övertygade :) ).

Jag har en "riktig andningsmask" med kolfilter och allt liggande men har inte använt den på många år, däremot så använder jag alltid andningsskydd (3M 8822, https://www.grolls.se/andningsskydd-3m- ... 40062.html brukar finnas på byggvaruhus men just nu kan det vara knepigt p.g.a. pandemin) för att slippa få i mig färgdammet när jag sprutmålar, jag tror dammet är en betydligt större risk än lösningsmedlet.

Vad gäller lösningsmedel så har jag resonerat såhär (kom dock ihåg att jag är ingenjör, inte läkare...): det är oerhört små mängder vi använder, bokstavligt talat handlar det om några droppar som hamnar i den luftvolym som är i rummet. Jämfört med de yrkesmålare som blev dåliga av framförallt lacknaftabaserade färger som användes fram till 80-talet så handlade det om litervis med lösningsmedel i samma volym luft (tänk dig att du målar väggarna i rummet, det går åt några liter färg och jag gissar ungefär hälften av färgen är lösningsmedel som avdunstar). Dessutom gick de i det här åtta timmar per dag, år ut och år in... Använder man sedan T-röd till städningen (som är ett ganska harmlöst lösningsmedel i de mängder vi använder) så tycker jag man riskminimerat ganska bra.

Jag tycker du ska prova Gunze en sväng, färgegenskaperna är perfekta för det du vill åstadkomma, frågan är om resten av kompromissen är OK för dig!

Hälsningar

Magnus
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Magnus. Njae. Lösningsmedel är inte hälsokost :-) Har du mask med gasfilter så använd den. Partikelmask är ett absolut måste i.a.f.
Vad gäller Tamiya och spädning så använder jag Tamiyas Laquer Thinner(gula korken) till nästan allt. Tamiya, MR Color, AK Real Color m fl. med ett utsökt resultat. Vallejo späder jag med Vallejos Airbrusch Thinner och ett par droppar retarder eller flow inprover.
MRP direkt eller med gula korken. Stellan är ytan för matt - polera lite med fingertopparna. Brukar räcka. Mvh Pålle
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Tack för all input (instoppning...) i frågan.

Tamiya flödar bra genom sprutan med X-20A som förtunning, problemet är förutom att den blir asababiantokmatt, jag tycker att det är svårt att få den transparens och djup i lagrena som jag får med Vallejo. Andra lyckas ju verkar det som. Problemet med Vallejo är att det är så tråkjobbigt med torkande färg och att jag gärna har något märke som är ganska spot-on med svenska flygfärger, då har jag ändå använt Vallejos färger i 15 år.

Pål, vilket märke på retarder och flow improver kör du med?
Stellan Schroeder Englund
Pål Björkman

Inlägg av Pål Björkman »

Hej Stellan
Tamiya retarder och Liquitex där det passar
magnusf
Site Admin

Inlägg av magnusf »

Pålle! Jag får väl ta och damma av den där masken igen :) !

Stellan! Om du nu trivs med Tamiya så prova att ha i deras klarlack för att få bukt med det sandpappersmatta. Jag använder sällan Tamiya men de gånger jag gjort det så har jag haft i 50% klarlack, då har det blivit "sidenblankt" och lagom transparent. Jag skrev några ord om detta i mitt Wildcat-bygge: http://www.ipmsstockholm.se/phpBB3/view ... 274#p92274.

Hälsningar

Magnus
Skriv svar