J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Re: J 34 Hawker Hunter från Airfix 2019

Inlägg av bergwall »

Beklagar, det är jag ensam som står för trådkapningen.

Jag klämde in 1/72 J 34 eftersom jag hade en lagomt stor yta kvar på en tryckning. Vi får se när eller vart 1/48 kan få plats, det är en svårmotiverad tråkig flygplanstyp tycker jag :shock: .

Tack för påpekandet Tor, jag skickar en bild på per e-mail så får du se varför jag blev lurad om nosfärgerna (kan vara en ortokromatisk bild eller något annat skumt). Men "vanligt manér" skulle jag inte kalla det, det är defenitivt en bredare ring än den som finns i märkningsritningen.

Hehe kul bild Z.

Instruktionen är hastigt ihopslängd också vil jag påpeka, även om jag är ganska nöjd med nyanserna i profilerna så kräver texterna mer bearbetning.
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

Hur mycket bra information skulle man missa om man inte fick veta en massa just på grund av trådkapningar? Och det handlade ju om J 34. Och Airfix har ju (eller hade) en Hunter även i 1/72...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Lite smolk i glädjebägaren verkar vara att Airfix ser ut att använda samma bakkropp (alltså inte bara utblåset utan hela bakkroppen) från F.6:an. De tidiga versionerna, däribland F.4/F.50 hade något annorlunda små luftintag och utblås här. Man kan skönja skillnaderna på den här bilden på mitt gamla Hunterbygge där jag spacklade igen de felaktiga och fixade till nya:

Bild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Efter vad jag kan se av gjutramarna så är den centrala delen av kroppen en egen lös del som man byter ut mellan de olika versionerna. Dessutom är utblåset också olika delar beroende på version.
Johan Elvin
Namn: Johan Elvin

Inlägg av Johan Elvin »

Det är väl just därför dom har designat vingen som dom har gjort.
Att bägge ovansidorna av vingen och mittenkroppen är en del. Vingen med tillhörande kropp till F.4 räknar jag med att den kommer ha rätt konfiguration på luftintag när den blir klar.

/Johan
It's nice to be important, but it's more important to be nice...

I vitrinet
J 26 P-51D Mustang
J 29F Tunnan
S 31 Spitfire PR Mk.XIX
J 32B Lansen
J 35J Draken
Björn Fransson
Kontakt:

Inlägg av Björn Fransson »

Johan Elvin skrev: 11 jan 2019, 07:57 Det är väl just därför dom har designat vingen som dom har gjort.
Att bägge ovansidorna av vingen och mittenkroppen är en del. Vingen med tillhörande kropp till F.4 räknar jag med att den kommer ha rätt konfiguration på luftintag när den blir klar.

/Johan
Vi får hoppas det. Men på 3D-bilderna de publicerat är det F.6-stuket som gäller även på F.4:an. Hoppas också att de korrigerar dekalerna, på den tidiga versionen är det ett F 14-emblem på en F 18-maskin och en klassisk NATO-triangel vid cockpit (men det har jag påpekat för dem).
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Jag kapar tråden lite grann jag också, finns det några svenska dekaler till J34 i 1/32 överhuvudtaget? oavsett vilken dekalleverantör det är menar jag.
bergwall
Namn: Robert Bergwall

Inlägg av bergwall »

Hej,
Jo "the devil is in the details" om du kikar noga på det där utkastet till instruktionsblad som jag visade på sida 1 så finns en ruta med 1/32. Det arket är till större delen faktiskt tryckt och ser ut såhär:
Bild

Enda som kommer skilja det här 1/32-arket från sina syskon i 72 och 48 är att det inte finns "blå L" från F8 på 1/32-utgåvan, flygplanet hade en röd nosmålning (samt röda band på vingspetsar och bakkropp) under en tid (1959?).

Det saknas en del med vita siffror (F10 "US font") och lite andra svarta dekaler (även röda nosringen). Jag hoppas kunna trycka det under februari tillsammans med andra svarta och vita prylar.
//Robert
Senast redigerad av bergwall den 16 jan 2019, 08:42, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Hej Bergwall, Då är det nog så att jag helt enkelt får vänta till Februari med mitt Hawker bygge. En Svensk J34 har länge varit en vision att bygga för mig. Det är en Svensk eller Irakisk Hunter som står på bygglistan här :-)
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Fråga: är stecilerna på svenska eller engelska?
Skriv svar