På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
magnusf skrev:Det här funkar och det behöver inte heller vara på hundradelen exakt:
Edit! Kom på att jag hade en bild som bevis för att det faktiskt funkar också: det här är en Tempest-spinner i 1/72 med tre ringar gjorda av utskuren dekal med metoden ovan.
Hälsningar
Magnus
Vill du skriva ut tecknen så att de är läsbara. Rädd att jag har lite svårt att läsa ut dem...
Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite...
Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
b är väl bredden av linjen och r1 den övre radien av linjen när man ser konen från sidan och r2 då den nedre radien av linjen?
Vad gör man sen med svaret rd? Kör man ut den med en passare och sedan lägger till linjens bredd och kör nästa varv med passaren?
Jag har inget minne av att vi ens höll på med radier och diametrar i skolan.
André! Skriver jag så illa (jo, det gör jag dessvärre...)? Nu är den renritad, se nedan!
Björn! Jag lovar Björn, du HAR drabbats av radier och diametrar i skolan !
Alla mått ovan är radier, "r1" och "r2" kan vara lättare att mäta som diametrar men då tar man givetvis måtten man får och delar med två innan man sätter in i formeln. Allt handlar om att ta reda på den resulterande radie som jag kallar "rd", det är den radien man ska använda då man skär innerradien för masken. För att skära ytterradien lägger man till bredden "b".
Den metoden som Tobbe beskriver finns i mina instruktioner för J 21. Fungerar bra tycker jag.
Jag vet inte om jag helt hajjar din metod Magnus men jag förstår det som den högra figuren visar dekalen som ska tryckas (inte en projektion från ovan).
EDIT: Jag ser nu att det står "decal" i den handritade skissen. Kan man säga att man ökar radien rd med ett förhållande hur mycket eller lite det lutar? b/(r2-r1) borde väl bli något sorts tangensförhållande på vinkeln av själva linjen (alltså hur den vertikala resp horisontella projektionen förhåller sig till varandra)?
Förutom "bokmetoden" har jag också använt en sorts "konmetod" enligt nästa figur (det finns ju en teoretisk kona för varje oändligt litet segment av en krökt yta, typ spinner). Funkar helt OK men kan vara halvtrixigt att få dekalen på jämn höjd runt hela varvet.