Mystiska J28-märkningar

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av Stellan »

Kai, du kan ju lägga upp de bilder jag skickade dig.

Kan det vara så att det är nya remsor som anbringats på kroppen och sedan påmålats? Det är alltså ingen färg som syns undertill efter att remsorna eventuellt slitits loss?
Stellan Schroeder Englund
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av Andre B. »

Det var lite så jag tänkte med Stellan. Och maskeringstejp ger ju skarpa kanter. Varför skulle inte berörd tejp ge skarpa kanter efter det att den blivit påmålad? Sen varför tejpen dragits bort eller slitits loss kan ju ha många orsaker. Jag har slitit loss glasfiber och kolfiber på segelbåtar efter grundstötningar och fått hur fina kanter som helst...

Mvh. André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Jonny Andersson
Inlägg: 55
Blev medlem: 27 jan 2012, 11:25
Namn: Jonny Andersson
Ort: Norrköping

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av Jonny Andersson »

Det är troligen dukremsor som har anbringats i samband med provtryckning av kabinen.
kai
Inlägg: 977
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av kai »

Jonny Andersson skrev:Det är troligen dukremsor som har anbringats i samband med provtryckning av kabinen.
Berätta mera, hur funkar det och varför ser det ut som det gör?
Mats Averkvist
Inlägg: 1004
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av Mats Averkvist »

Detta är J 28B nr. 28155, F 18-bG som havererade den 19 augusti 1954 på Tullinge. Haveriet inträffade vid buklandningsförsök. En rikoschett träffade och skadade motorreglaget.
På bilden skulle fenkoden kunna tolkas som P, B, eller R, men i SFF-arkiv finns bilder där bokstaven G syns tydligt. Närbild av nosen visar också att remsorna skulle kunna vara antingen tejp, duk eller målning, eller bortriven sådan. En detalj är att "remsorna" går runt kanten på skarven mellan kroppen och nosen. På själva noskonen finns inga spår av dessa remsor.
Stellan
Inlägg: 5677
Blev medlem: 12 dec 2011, 21:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av Stellan »

Mats Averkvist skrev:Detta är J 28B nr. 28155, F 18-bG som havererade den 19 augusti 1954 på Tullinge. Haveriet inträffade vid buklandningsförsök. En rikoschett träffade och skadade motorreglaget.
På bilden skulle fenkoden kunna tolkas som P, B, eller R, men i SFF-arkiv finns bilder där bokstaven G syns tydligt. Närbild av nosen visar också att remsorna skulle kunna vara antingen tejp, duk eller målning, eller bortriven sådan. En detalj är att "remsorna" går runt kanten på skarven mellan kroppen och nosen. På själva noskonen finns inga spår av dessa remsor.
Noskonen är väl av plåt och ett separat utrymme? Remsorna är väl för att jämna ut skarvarna på träkroppen?
Stellan Schroeder Englund
Mats Averkvist
Inlägg: 1004
Blev medlem: 26 jan 2012, 19:24
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av Mats Averkvist »

Stellan skrev: Noskonen är väl av plåt och ett separat utrymme? Remsorna är väl för att jämna ut skarvarna på träkroppen?
Japp, stämmer.
kai
Inlägg: 977
Blev medlem: 29 jan 2012, 21:26
Namn: Kai-Mikael Jää-Aro

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av kai »

Mats Averkvist skrev:…remsorna skulle kunna vara antingen tejp, duk eller målning, eller bortriven sådan.
Eh, ja. Så vi har fortfarande ingen aning om vad som hänt där egentligen?
Jan Gaude
Inlägg: 575
Blev medlem: 26 jan 2012, 12:55
Namn: Jan Gaude
Ort: Uppsala

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av Jan Gaude »

I Flyghistorisk månadsblad nr:6-7 årgång 1974 är det en artikel om haveriet med J28 B ”Blå Gustav” (FV-nr 28155).
Där står det:
De vita ränderna kring huven är tejp som satts på för att täta tryckkabinen. Provtryckningen hade skett dagarna innan haveriet och normalt skulle tejpen målats över men detta hade inte hunnit ske före haveriet.
bergwall
Inlägg: 618
Blev medlem: 09 mar 2012, 22:19
Namn: Robert Bergwall
Ort: Linköping/Hammarstrand

Re: Mystiska J28-märkningar

Inlägg av bergwall »

Jaha, tack Janne!
Jag kan meddela att jag var rätt sugen på att inkludera den här flygmaskinen då jag satt med J 28B-dekalerna (för några år sedan) men fastnade i alla de frågeställningar som nu har ventilerats här. Jag har följt tråden smått förtjust men trodde aldrig det skulle komma fram ett så konkret svar. Tack..!!
Skriv svar