Idétorka...bygge av C-47A

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Björn B
Inlägg: 3540
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Idétorka...bygge av C-47A

Inlägg av Björn B »

Jag har två Esci och två Italeri liggande så någon Airfix blir det nog inte för mig. Jag hade hoppats på att A-model skulle släppa en DC-3 nu när dom har både Li-2 och en Tabby. Men jag får väl lära mig datorbrogram så att jag kan fixa DC-3 landningsställ till mina modeller.
Björn B
Inlägg: 3540
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Idétorka...bygge av C-47A

Inlägg av Björn B »

Björn B
Inlägg: 3540
Blev medlem: 13 jan 2012, 22:55
Namn: Björn Bäcklund
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Idétorka...bygge av C-47A

Inlägg av Björn B »

Joakim Hultman skrev:Där ser man!
Enligt en bok i min ägo, som egentligen handlar om flygstriderna runt Khalkin Gol, så använde Aeroflot även riktiga DC-3:or. Vet dock inte om det verkligen stämmer, eller om författaren bara klumpat ihop DC-3/Li-2.
Sitter och tittar i boken röda vingar från 1946. Där finns två bilder (felidentifierade som ANT-35) av en Aeroflot DC-3 av förkrigsmodell. Omålad aluminium med Cyclone-motorer.
Läser man sedan i Brommaboken så framgår att Aerflot flög med DC-3 på Bromma så visst kan det stämma med DC-3 i dina flygstrider.
Joakim Hultman
Inlägg: 1836
Blev medlem: 27 jan 2012, 10:27
Ort: Stockholm

Re: Idétorka...bygge av C-47A

Inlägg av Joakim Hultman »

Björn B skrev: Sitter och tittar i boken röda vingar från 1946. Där finns två bilder (felidentifierade som ANT-35) av en Aeroflot DC-3 av förkrigsmodell. Omålad aluminium med Cyclone-motorer.
Läser man sedan i Brommaboken så framgår att Aerflot flög med DC-3 på Bromma så visst kan det stämma med DC-3 i dina flygstrider.
Jamen då så! Tack!
Stefan S
Inlägg: 958
Blev medlem: 30 jan 2012, 20:34

Re: Idétorka...bygge av C-47A

Inlägg av Stefan S »

Har byggt båse ESCI och Italei DC-3 och jag föredrog Italeris, främst pga den mer återhållsamma ytdetaljeringen. ESCIs såg ut som det var en Matchboxmodell med rutmönstret på kroppen.......

Stefan
Andre B.
Inlägg: 3600
Blev medlem: 28 feb 2012, 19:31
Namn: Andre
Ort: Någonstans på västkusten...

Re: Idétorka...bygge av C-47A

Inlägg av Andre B. »

Mmm...
Man kanske skall ge Esci's utgåva några extra lager med grundfärg för att få bort eller i alla fall dämpa effekten av nämnda panellinjer?

Är det jag känner är problemet med Airfix senaste Spitfire MK I/II/Va i 1/72. Panellinjerna är för markerade. De är bättre på Mustangen och rätt mycket bättre på deras Hurricane Mk.I. Får nog testa mig fram lite där om några extra lager färg kan dämpa effekten av "diken".

När jag tittade på den DC 3:a som står upoställd i Karlsborg förra året så upplevde jag den plåtig och bucklig men slät mellan panelerna. Det var inte direkt så att jag kände att en modell i 1/72 skulle ha en massa djupa panellinjer. Nästan så att man skulle slipa hela modellen slät och sedan måla varje plåt för sig. *s*
IMG_20170531_113446_2CS.jpg
IMG_20170531_113446_2CS.jpg (227.27 KiB) Visad 4307 gånger
Sen är det ju det där med nitarna i 1/72...

Vänligast / André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Skriv svar