Färgenkät

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.

Vad använder du för färger ?

Humbrol
19
14%
Gunze Mr Color
5
4%
Gunze Mr Hobby
19
14%
Tamiya
36
26%
Model Master
3
2%
Vallejo
26
19%
Ammo-MIG
6
4%
AK
7
5%
Mr Paint
18
13%
Mission Model
0
Inga röster

Antal röster: 139

Anders.Edblad

Re: Färgenkät

Inlägg av Anders.Edblad »

Jag använder Mr Paint, Gunze Mr Hobby, Tamiya och Alclad när jag spraymålar.
Mr Paint är min nya favoritfärg, den behöver inte spädas, ett fantastiskt sortiment, torkar snabbt och är mycket tålig. Den luktar väldigt illa och är säkert inte nyttig att andas in men jag har byggt en sprutbox som tar hand om det.

Vid penselmålning använder jag mest Vallejo, Andrea och Scale 75 ibland använder jag AK och Mig. De senare känns "kemiska" och jag tycker att de inte blandar sig lika bra som de tre första.
Förut använde jag Humbrol i kombination med oljefärger och printers ink men har helt slutat med det.

Anders E
Göran

Inlägg av Göran »

Jag blir förvånad att så pass många fortfarande använder Humbrol! Kan det ha en geografisk förklaring?

Mvh
Göran
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Kan inte svara för resten av Sverige men i Linköping har Humbrol alltid varit betydligt lättare att få tag på det är först på senare tid Sagoland har börjat sälja Tamiya färg och Tamiya Spray
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Urban Gardini
Namn: Urban Gardini
Kontakt:

Inlägg av Urban Gardini »

Kryssade Mr Hobby, Tammy och Vallejo men använder mig även regelbundet av AMMO och AK. I den andra enkäten var det endast Lifecolor som jag använder så där blev det endast ett kryss.
Modellbyggare gör det med modeller.

What is the color when black is burned? - Neil Young
Andre B.
Namn: Andre

Inlägg av Andre B. »

I Halland går det inte att få tag i något annat än Humbrol och i viss mån Revell. I Göteborg går det idag väl bara att få tag i andra färger i två butiker och i Borås endast i en butik. Så vad köper man när behovet är stort, ja Humbrol...

/André
Bättre allt för många obyggda och påbörjade modeller i garderoben och i lådor än en enda modell för lite... 8-)

Lite av vad som finns i vitrinet...
S 26 "6" (Airfix), J 26 "Gul H" (Hasegawa), J 26 "Vit Bertil" (Heller).
Stefan S

Inlägg av Stefan S »

Använder mest Tamiya sprayburkar nuförtiden, kombination av lathet och bra resultat :)

Stefan
MartinN
Namn: Martin Nordström

Inlägg av MartinN »

Som någon redan konstaterat så är ju "använder" inte samma som "köper". En del av de Humbrol-färger jag använder är från förra århundradet. Men jag köper inga nya.

/M
Fenix
Namn: Christer Lind

Inlägg av Fenix »

Utöver Humbrol använder jag Tamiya spray och färgburkar och jag har även lite Gunze burkar som jag köpt när det har varit brist på alternativ bland Humbrol och Tamiya
Tomcat "US Navy's Last Gunfighter"
Skriv svar