Intressekoll Svenskt pansar och vapen

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Re: Intressekoll Svenskt pansar

Inlägg av Erik_G »

Tänkte inte på Centurion, Janne, men helt klart finns det en mindre guldgruva att exploatera där också..

Jag vill inte påstå att jag är emot, 1/48, Emil, den skalan har sina fördelar. Den största nackdelen med 1/48 är väl att vi som redan har en liten samling svenskt pansar att bygga ut, har den i 1/35 och 1/72.

Glömde också nämna MTLB/BMP-1 -> Pbv 401 (med varianter) och Pbv 501. Men det är kanske inte så roliga konverteringar att "mastra", då det i huvudsak är att byta lampor..

Tänkte också på Sven, så jag tänkte vänta med att pusha för en m/37 tills dess att han är klar..

Jag skulle även vilka se modernt svenskt pansar i 1/285. Då kanske jag kan motivera folk i min närhet att orka spela med mig..

:-)
SvenYoung
Namn: Sven Young

Inlägg av SvenYoung »

Hehe, jag får tacka för "visad hänsyn" beträffande m/37:an :-)

På tal om Centurion, det finns ju redan en konvertering till Strv 104 i 1/35, men visst finns det mindre delar man kunde göra till (tex) strv 102, och de svenska moddarna på bgbv 81.

1/48 kan vara intressant, men tyvärr inte min skala, så kan bara hålla med om att svenska updateringar och konverteringar i 1/35 skulle vara kanoners!

Jag skulle kunna förlåta dig om du dessutom tog fram en KP bil i 1/35, i olika varianter :-)
"Svenne-Kongo"

"Det omöjliga omhändertas omgående, mirakler kan ta lite längre tid"
- svenska underhållskompaniet, Kongo
Johan_Röd

Inlägg av Johan_Röd »

Eeeemiiiil!

Kör så det ryker med en m/41-konvertering, Emil.
Jag beställer härmed en obesedd... ;)

Mvh Tor
Öken-Erik

Inlägg av Öken-Erik »

HALLÅ EMIL!!!
Vi har redan diskuterat detta och jag förklarade ju för dej att du tyckte fel o jag rätt!
Skall det vara så svårt att förstå!
1/48 är ju, som alla vet, djävulens skala och INGEN, jag säger INGEN... eller iaf ganska få, gillar pansar i denna skala! :-)

Alvarligt talat tyclker jag svaren här talar sitt tydliga språk, 1/48 är (iaf ännu) ingen pansarskala. Det skall vara 1/35 eller möjligen 1/72. Sedan funkar 1/87 också men det beror mest på att det är en stor MJ-skala och här finns det en stor köpstark grupp som älskar svenska förebilder!

Öken-Erik
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Hej Emil
I have vowed quite a few times never to build modern armor, but have today I built and 2 ongoing modern Swedepanzers in 1/35. Would not be interested in other scales either.
I can also see an interest from abroad for this scale. Theres a small group on Armorama that are big time into Swedish Armor, and considering recent interest shown on Armorama and ML to the recent Academy/Hobby Boss/AFV Fan releases, also believe the conversion idea would be the safest strategy initially.
Personally, Id love to see a conversion to turn one of the recent CV90 into an engineering vehicle. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Öken-Erik skrev:HALLÅ EMIL!!!
Vi har redan diskuterat detta och jag förklarade ju för dej att du tyckte fel o jag rätt!
Skall det vara så svårt att förstå!
1/48 är ju, som alla vet, djävulens skala och INGEN, jag säger INGEN... eller iaf ganska få, gillar pansar i denna skala! :-)

Alvarligt talat tyclker jag svaren här talar sitt tydliga språk, 1/48 är (iaf ännu) ingen pansarskala. Det skall vara 1/35 eller möjligen 1/72. Sedan funkar 1/87 också men det beror mest på att det är en stor MJ-skala och här finns det en stor köpstark grupp som älskar svenska förebilder!

Öken-Erik
Erik, Erik, Erik.....

Du tror väl inte att jag tar det du säger på allvar? Det lärde jag mig för länge sen! :D

Vänta ni bara! 1:48 kommer ta över världen och då kommer ni stå där vid glaskistan i mitt mausoleum och be om förlåtelse.
Om hedersvaken ens släpper er nära då alltså!

Hybris? Jag? Inte alls :D Haha

Nä jag får väl erkänna mig besegrad vad gäller den skalan.

Vad tror ni om svenska vapen i 1:35 då?
Kunde det vara intressant?

Kpist, Ak5C, Grg, Mauser, Kommissvärja m/1685 etc...
Mvh
Emil Juhl
Erik_G
Namn: Erik Gustavsson
Kontakt:

Inlägg av Erik_G »

Svenska vapen a'la LiveResin. ja tack!
MiniStuff

Inlägg av MiniStuff »

Ja absolut!
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Varför inte göra ett hjälmpaket med svenska hjälmar genom tiderna? Med och utan dok.

Eller till och med utrustningsset med vapen?

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Emil_Juhl

Inlägg av Emil_Juhl »

Ja jag funderade lite på i dom banorna.
Något som kunde underlätta en konvertering men inte en komplett figur.
Mvh
Emil Juhl
Skriv svar