På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Nu har jag precis packat upp min kära Sil-Air 20A kompressor med tillhörande evoulition air brush + slang.
Då kom jag till de roliga att fylla på olja kopla ihop allt.
Men jag har en instruktions bok på Tyska/italienska. HUMHUM
Så hjälp behövs.
Skulle någon vilja hjälpa mig komma igång. ANtingen om jag tar med packetet till Mötet i malmö imorgon.
Eller om någon vet online hjälp.
Weeeeeeeee =) Nu har jag lekt 1-2 timmar med sprutan.
Testade på papper först.
Dots i diverse storlekar.
Lines i diverse storleka.
Försök till skuggning.
Sen hoppade jag på min panther.
Förste en grund färg. Fukade rätt bra. lite rinningar så slutsaten blev små korta drag och fler gånger. (vallejo färg används)
Sen testade jag frihanda camo.
Oj nu blev det svårt. Iden var små tunna linjer av grönt mot en gul bakgrund. Ibland blir det bra och ibland kommer det aldeles för mycket färg. Ibland kommer det ingen färg (haha) ibland blåses färgen ut (liknar "SPLATCH's")jag antar att det bara är att öva öva öva.
Någon som vet ett bra start övnings program för air-brush. (inte bara dots/lines mm)
Kul är det iallfall.
Lite rädd för att rengöra den är jag dock. Men vallejos airbrush cleaner funkar perfa.
Roligt att du kommit igång ordentligt nu Anders!
Airbrushen öppnar upp en helt annan värld för modellbyggaren.
Ett tips för att undvika att sprutan spottar är att skruva av skyddet för nålen. Annars byggs där gärna upp en färgdroppe som sen lossnar och ger en stor pöl på modellen.
Se bara till att skruva tillbaka skyddet sen när du är klar så att nålen inte skadas.
Experimentera mycket med olika tryck. Ofta kan man använda betydligt lägre tryck än vad man först tror.
Man brukar ju säga att man ska spä färgen till samma konsistens som mjölk. Själv använder jag Tamiya och spär den betydligt mer med deras egen förtunning. Kanske 70% förtunning.