Blank yta??

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
LarsF
Namn: Lars Fossum

Blank yta??

Inlägg av LarsF »

Hej!
Jag ämnar att bygga en Airfix B5N1 och skall ha den riktigt metallren och fin undertill. -Enkelt!, tänkte jag, det är bara att lägga på blank svart från Tamiya och späda duktigt (30/70) med deras egen thinner efter att ha polerat plasten lite och tvättat noga med t-röd innan. Sedan metallen. Ingen primer (tänkte det svarta är primer nog!).
Resultatet blev inte riktigt som jag hade föreställt mig. Nog blänker det med ytan är liksom alldeles knottrig. Jag har haft betydligt bättre och slätare resultat när jag airbrushat matta färger! Är det färgen, sprutan eller underlaget som det är fel på, månne? Finns filmer på Youtube med folk som sprayar med sprayfärg med fantastiskt resultat, är det den bästa lösningen?
/LarsF
Bilagor
I det lila inringade området har jag försökt att jämna till ytan i efterhand.
I det lila inringade området har jag försökt att jämna till ytan i efterhand.
20210303_144302.jpg (1.86 MiB) Visad 3961 gånger
Joakim Hultman

Re: Blank yta??

Inlägg av Joakim Hultman »

Jag brukar själv grundlägga med svart Tamiya, utan problem.

Hur var lufttrycket i sprutan?

Det blev lite knasigt en gång när jag nyligen hade rengjort sprutan med T-röd före användning. Hur lång tid lät du det torka innan du målade?
LarsF

Inlägg av LarsF »

Tack för svaret! Jag hade väldigt lågt tryck, så lågt som det gick så att det ändå kom färg, avståndet c.a. fem centimeter. Hmmm, jag sprutade lite ren ajax innan jag lade i färgen.
Joakim Hultman

Inlägg av Joakim Hultman »

Trycket bör inte vara för lågt i sprutan heller, det ska vara precis lagom. Jag brukar köra på 2,5 bar, men det kan vara bra att testa sig fram lite på en kartongbit eller något.
LarsF skrev: 03 mar 2021, 22:28 Hmmm, jag sprutade lite ren ajax innan jag lade i färgen.
Jag tänkte mest på T-röden. Ajax brukar jag också köra i sprutan precis innan, inga problem. Även om det bara fanns ens ett uns av T-röd kvar på plasten så kan det ställa till det med målningen.
Proosen
Namn: Niclas Proos

Inlägg av Proosen »

Jag vet de som späder efter varv direkt i koppen för att när sista lagret läggs är det nästan bara lösningsmedel.
Tanken är att det sista lagret löser upp tidigare en aning och ska få allt att flyta ut fint.
Själv har jag inte haft någon större lycka med Tamiyas blanka färger så jag har mer eller mindre givit upp dem. Har några få burkar kvar.
Björn B
Namn: Björn Bäcklund
Kontakt:

Inlägg av Björn B »

Vilken metallfärg tänkte du använda? Jag körde Alclad Chrome över svart Tamiya akryl på min riddare: http://baecklund.eu/scalemodels/gig/knight.html Akrylfärgen löstes upp lite så det blev en mer metallaktig finish, inte krom. Så nu får det bli Humbrol blank svart eller Tamiya spray om jag ska använda ALclad krom. I falllet med riddaren blev det bätrre men på en bil hade det varit bedrövligt.
LarsF

Inlägg av LarsF »

Tack för alla svar!
Jag använde vallejo metallic color, utspädd 60% färg 40% lösningsmedel. Resultatet blev bättre än väntat men ingalunda perfekt. Det blev lite flammigt eftersom jag slipande ned den knottriga ytan med våtslippapper, 1200, sedan 2500 och till sist polersticka (sådan för naglar). Denna behandling blev inte homogen över hela ytan förstås och jag slipade ned ända till plasten på sina ställen. Metallytan blev jag väldigt nöjd med i.a.f. Slät och fin. Aktade mig noga för t-röd gjorde jag och jag skall nog investera i en burk blank svart av annat fabrikat framöver.
Bilagor
20210304_141943.jpg
20210304_141943.jpg (1.01 MiB) Visad 3827 gånger
20210304_124905.jpg
20210304_124905.jpg (1.14 MiB) Visad 3827 gånger
Stellan
Kontakt:

Inlägg av Stellan »

Det ser ut som, och som du själv skriver, att du använt absolut för lågt tryck i sprutan när du lade på det svarta. Då blir det apelsinskalseffekt. Kör med vanligt tryck så brukar det bli bra.

Rekomenderar Tamiya fine primer som grund, den smiter åt bra och går att läggas direkt med sprayburken.

Vallejos metal color köres direkt ur flaskan, väl omskakad, tunna lager, behövs ej spädas. Om inte grunden är slät så kommer vartenda problem att synas under en aluminiumfärg.
Stellan Schroeder Englund
Skriv svar