Humbrol-problem: spacklet för löst

På detta forum diskuteras allt om skalamodeller och relaterade ämnen såsom byggteknik, verktyg, byggsatser, modellrelaterad forskning, evenemang mm. Har du problem eller frågor har du också kommit till rätt ställe - tveka inte att ställa en fråga.
Erik Liljegren

Humbrol-problem: spacklet för löst

Inlägg av Erik Liljegren »

Är jag ensam om att ha problem med Humbrols spackel?

Jag slutade använda Humbrols färger när de blev Super Enamel (för dålig kvalitet och lösningsmedelbaserade) men deras spackel har funkat och varit riktigt bra. Jag har mest använt Tamiyas gråa och Squadrons gröna spackel men nu har jag använt Humbrols lite. Nu funkar inte det heller, det är som om spacklet skurit sig i tuben: det är alldeles för löst, det kommer mest ut något genomskinligt som ser ut som tjockt lim och det torkar inte. Är det en engångsgrej eller är kvaliteten så dålig?

(Vad har hänt med Humbrol egentligen? När jag var liten var färgerna, spacklet och limmet toppkvalitet, nu är det mest skräp.)
Janne Nilsson

Re: Humbrol-problem: spacklet för löst

Inlägg av Janne Nilsson »

Är det en ny tub. Man kan behöva klämma ut +5cm för att få bort vätskan. Sen är det precis som vanligt. Gillar själv Humbrol Filler för att den är mjuk, lätt att slipa och kan faktiskt touchas upp med en trasa lätt fuktad i T-Röd.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Henrik R

Inlägg av Henrik R »

Janne Nilsson skrev:Är det en ny tub. Man kan behöva klämma ut +5cm för att få bort vätskan. Sen är det precis som vanligt. Gillar själv Humbrol Filler för att den är mjuk, lätt att slipa och kan faktiskt touchas upp med en trasa lätt fuktad i T-Röd.

Janne Nilsson
Precis, Det är lite som en senapsflaska som stått en stund, den är rätt vattnig i början innan innehållet kommer :-)
Jag gillar oxå Humbrols spackel av samma anledning. Dock har jag syndat i skrivande stund..jag kör med Tamiyas putty. Den är sådär faktiskt. På tuben står det att den INTE sjunker..Det gör den visst. Humbrols däremot tycker jag var mer "osänkbar" :-(
Janne Nilsson

Inlägg av Janne Nilsson »

Humbrols sjunker en aning. Man får kompensera för det när man spacklar. Däremot tycker jag den biter fast bättre än Tamiyas som lägger sig lite mer som en hinna. Speciellt när man som jag spär ut den med Etylacetat mer eller mindre och penslar på.

Om man ändå inte skall slipa förrän nästa dag funkar det bra. Vill jag av någon anledning slipa rätt nära inpå använder jag istället Hagmans spackel.

Baking soda översätts inte till bakpulver utan till Bikarbonat.

Janne Nilsson
First there were hunters, then farmers, then with something to be gained by barter, prostitutes and politicians. Given some debate about precedence, the first four human endeavours. But as soon as something can be gained, it must be protected.
Erik Liljegren

Inlägg av Erik Liljegren »

Tackar. Det känns lite märkligt att trycka ut en 5 cm ur tuben innan jag kan använda den men jag ska testa. Jag har hittills prövat att knåda på tuben och försöka blanda, gick så där, eller trycka ut det på en bit kartong och mixa där.

Vem säljer Squadrons Green Stuff/Putty? Den är den bästa men den torkar i tuben så snabbt.
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Hej Erik
I´m a fan of Humbrol putty as well. have been using it for years. In some ways the wetter consistency works well, as it gives more working time, but if its too wet, just place on some cardboard that will reduce the thinner medium quite quickly.
If you place some Tamiya tape around the area to be filled, its easy to lift off and then theres very little to sand. You can also use cotton tops and acetone-free nail polish remover to clean away excess Humbrol putty. This works well in hard to sand areas and when there are important details near by. This will even work when cured, but takes more time. The acetone-free nail polish remover can also be used to thin it. :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Uno V-ås

Inlägg av Uno V-ås »

Plasticbattle skrev:Hej Erik
I´m a fan of Humbrol putty as well. have been using it for years. In some ways the wetter consistency works well, as it gives more working time, but if its too wet, just place on some cardboard that will reduce the thinner medium quite quickly.
If you place some Tamiya tape around the area to be filled, its easy to lift off and then theres very little to sand. You can also use cotton tops and acetone-free nail polish remover to clean away excess Humbrol putty. This works well in hard to sand areas and when there are important details near by. This will even work when cured, but takes more time. The acetone-free nail polish remover can also be used to thin it. :geek:
Finally Frank!

I never thought you would reveal your feminin side of the hobby. :lol:

/Uno.
Plasticbattle

Inlägg av Plasticbattle »

Uno V-ås skrev:
Plasticbattle skrev:Hej Erik
Finally Frank!

I never thought you would reveal your feminin side of the hobby. :lol:

/Uno.
Hej Uno ... why so surprised .... it was you who gave me the nail polish remover .... don´t you remember??? :lol: :lol: :lol: :geek:
Frank Glackin

The problem with common sense, is that it´s not that common!

http://plastic-battle.blogspot.se/
Skriv svar